Finn R. Hjardemaal

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
Bilde av Finn R. Hjardemaal
English version of this page
Telefon +47-22855296
Rom 557
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Kvalitativ og kvantitativ metodologi
  • Vitenskapsteori
  • Oppdragelsesteori
  • Lærerutdanning

Pågående aktiviteter

Finn Hjardemaal jobber med med lærerutdanningsforskning. 4 artikler er i prosess. Flere av dem baserer seg på papers lagt fram på ulike internasjonale konferanser

Undervisning

  • Kvalitativ og kvantitativ metodologi på masterstudiet

Administrative oppgaver

  • Emneansvarlig for metode- og statistikkundervisningen på masterstudiet

Bakgrunn

Utdanning:

  • Dr. polit. i pedagogikk

Arbeidsfaring:

  • Førsteamanuensis fra 1998
  • Professor II ved Høgskolen i Telemark fra 2006

Verv og oppnevenelser

  • Kommisjonsarbeid ved ulike høgskoler og ved UiO/PFI
Emneord: Pedagogikk, Danning, Læreplanstudier, Pedagogiske grunnlagsspørsmål, Kvalitativ metodologi, Kvantitativ metodologi, Oppdragelesesteori, Lærerutdanningsforskning

Publikasjoner

  • Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari & Hjardemaal, Finn R. (2014). Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  37(4), s 19- 31 . doi: 10.3402/uniped.v37.23814 Fulltekst i vitenarkiv
  • Gulliksen, Marte Sørebø & Hjardemaal, Finn R. (2014). Choosing Content and Methods: Focus Group Interviews with Faculty Teachers in Norwegian Pre-Service Subject Teacher Education in Design, Art, and Crafts. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831. . doi: 10.1080/00313831.2014.967809
  • Hjardemaal, Finn R. (2014). Pedagogkk som vitenskap og forskningsdisiplin, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 3.  s 52 - 68
  • Hjardemaal, Finn R. (2013). Åndsvitenskapelig pedagogikk og den nye individualismen - en umulig dialog?. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  97(3), s 199- 210
  • Gulliksen, Marte Sørebø & Hjardemaal, Finn R. (2011). Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen? . Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A.  ISSN 1238-9501.  16(1), s 175- 190
  • Hjardemaal, Finn R. (2011). Different educational philosophical approaches to the theory/practice problem. To what extent can they contribute to developing school based teacher education?. Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, Blå (rapport).  ISSN 1458-7777.  (30), s 63- 78
  • Hjardemaal, Finn R. (2011). Vitenskapsteori, I: Thor Arnfinn Kleven (red.),  Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering.  UNIPUB.  ISBN 978-82-7477-515-2.  Kapittel 8.  s 179 - 217
  • Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2011). Danning og profesjonsutdanning. UNIPED (Tromsø).  ISSN 1500-4538.  34(3), s 5- 19
  • Gulliksen, Marte Sørebø & Hjardemaal, Finn R. (2010). Arbeidsformer i faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk - en introduserende og kvantitativ studie av studentenes erfaringer . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  4(1), s 1- 25
  • Hjardemaal, Finn R. (2009). Utvikling av profesjonell kompetanse i lærerutdanningen, I: Erling Lars Dale (red.),  Læreplan i et forskningsperspektiv.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01323-7.  6.  s 214 - 241
  • Hjardemaal, Finn R. (2004). Foreldreveiledning - i lys av Watson og Spock. Pedagogisk profil.  ISSN 0805-5610.  (4)
  • Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag & Hjardemaal, Finn R. (2002). Bør besteforeldrene ha noe å si?. Prismet.  ISSN 0032-8847.  53(6), s 263- 269
  • Hjardemaal, Finn R. (2002). Besteforeldreforskning. Noen utviklingstrekk. Prismet.  ISSN 0032-8847.  53(6), s 255- 263
  • Hjardemaal, Finn R. (2002). Vitenskapsteori, I: Thor Arnfinn Kleven (red.),  Innføring i pedagogisk forskningsmetode.  Unipub, Oslo.  ISBN 82-7477-103-6.  s 28 - 61
  • Kleven, Thor Arnfinn; Hjardemaal, Finn R. & Tveit, Knut (2002). Noen utviklingstrekk i pedagogisk forskning, I: Thor Arnfinn Kleven (red.),  Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolkning og vurdering.  Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7477-103-6.  s 222 - 241
  • Hjardemaal, Finn R. (2000). Einar Høigård - skolehistoriker og pedagog, I:  Pionerer i norsk fagpedagogikk. Helga Eng og Einar Høigård på nært hold.  Didakta Norsk Forlag A/S.  ISBN 82-7056-048-0.
  • Hjardemaal, Finn R. (1999). Årbokportrettet. Årbok for norsk utdanningshistorie.  ISSN 0800-3718.  s 140- 150

Se alle arbeider i Cristin

  • Kleven, Thor Arnfinn; Hjardemaal, Finn R. & Tveit, Knut (2002). Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. Unipub, Oslo.  ISBN 82-7477-103-6.  258 s.
  • Buk-Berge, Elisabeth; Harbo, Torstein & Hjardemaal, Finn R. (2000). Pionerer i norsk fagpedagogikk. Helga Eng og Einar Høigård på nært hold. Didakta Norsk Forlag A/S.  ISBN 82-7056-048-0.  213 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Gulliksen, Marte Sørebø & Hjardemaal, Finn R. (2016). Developing a community of colleagues – as seen from the perspective of an empirical study of faculty teacher’s choosing content and methods.
  • Sandven, Jostein; Kallio, Heli; Virta, Kalle; Hjardemaal, Finn R. & Kallio, Manne (2016). The construct validity of the Finish and Norwegian versions of MAI&MAIT.
  • Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin & Jordell, Karl Øyvind (2013). How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.
  • Fehr, Anneke von der; Hjardemaal, Finn R.; Vinding, Prikken; Rage, Anne Britt; Haukenes, Siri & Ytterstad, Bente (2012). Installasjon: "Herre Jesus gi meg kraft og styrke"; en vulgærtolkning av Feyerabend.
  • Fehr, Anneke von der; Hjardemaal, Finn R.; Vinding, Prikken & Rage, Anne-britt (2012). “Oh, Lord-Jesus, may force and strength flow upon me". A crude interpretation of Feyerabend.
  • Fehr, Anneke von der; Rage, Anne Britt; Vinding, Prikken & Hjardemaal, Finn R. (2012). “Herre-Jesus,gi-meg-kraft-og-styrke" En vulgærtolkning av Feyerabend.
  • Gulliksen, Marte Sørebø & Hjardemaal, Finn R. (2012). THE MAKING OF EDUCATION CHOOSING CONTENT AND METHODS INTEACHER TRAINING IN ARTS AND CRAFT.
  • Hjardemaal, Finn R. & Hjukse, Hjørdis (2012). Online Master s degree in Arts and Crafts opportunities and challenges.
  • Hjardemaal, Finn R. (2011). Undervisningsprisen 2011- Nøkkelen til suksess. [Video ].
  • Jordell, Karl Øyvind & Hjardemaal, Finn R. (2011). Norwegian Teacher Education of 2010 - 4th. Reform in 18 Years.
  • Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2010). Bildung in semiprofessions. Paper presented at the NERA conference in Malmø, Sweden, March 2010.
  • Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2010). `Bildung`in Education of Professionals.
  • Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2009). Assessments of Professional Education - An Interplay between People, Programs, Professions and Places. Paper presented at the 2009 European Conference on Educational Research, Vienna September 28th-30th.
  • Hjardemaal, Finn R. & Jordell, Karl Øyvind (2009). Late in the program, early in the career - assessments of professional education. Paper presented at the AERA annual meeting in San Diego, California, April 2009.
  • Hjardemaal, Finn R. (2008). Practice in teacher education in the Nordic countries. School based teacher education. The receipt for better teachers?.
  • Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag & Hjardemaal, Finn R. (2004). Besteforeldreskapet i familiepedagogisk perspektiv.
  • Hjardemaal, Finn R. (2004). Familiepedagogikk og besteforeldreforskning. Teoriutvikling.
  • Hjardemaal, Finn R. (1998). Einar Høigård, fagperson - men også noe mer.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. aug. 2010 15:29 - Sist endret 28. apr. 2015 13:27