Hans Christian Arnseth

Førsteamanuensis og forskningsleder
Bilde av Hans Christian Arnseth
English version of this page
Telefon +47-22855348
Mobiltelefon +47-92245443
Rom 581
Treffetider Mandager 09.00 - 10.00
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

  • Dataspill og simuleringer
  • Læring og identitetsdannelse
  • Sosiokulturell teori, diskursanalyse
  • Samtaleanalyse
  • Læring i matematikk og naturfag
  • Læring mellom kontekster
  • Skrive og lesekyndighet (literacy)

Pågående aktiviteter

Local literacies and community spaces (NFR-prosjekt/FRISAM).

MIRACLE (Mixed reality interactions across contexts of learning, NFR-prosjekt/VERDIKT)

Fullførte prosjekter

  • World beside (bruk av dataspill i naturfag)
  • Literacy og konvergerende medier (NFR-prosjekt)
  • Elektronisk ransel

Undervisning

  • Læring og ny teknologi
  • IKT og læring i arbeidslivet
  • Sosiokultuelt perspektiv på læring
  • Medier, sosialisering og samfunnsforandring

Bakgrunn

Utdanning:

Hans Christian Arnseth er dr.polit fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO

Verv og oppnevnelser

Redaksjonsmedlem i:

  • Norsk pedagogisk tidsskrift
  • Nordic Journal of Digital Literacy
  • Simulation and Gaming
  • International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning

Priser

European CSCL Award for Excellence in the Field of CSCL Research and/or Development, issued by Kaleidoscope, a Network of Excellence in the 6th European Framework Programme, for the article: Arnseth, H. C. & Ludvigsen, S. R. (2006). Approaching institutional contexts: Systemic versus dialogic research in CSCL.

Emneord: Pedagogikk, Identitetprosesser og læring, IKT og læring, Klasseromsforskning, Kunnskap i skolen, Moderne oppvekst, Kvalitativ metodologi

Publikasjoner

  • Hilmarsen, HIlde & Arnseth, Hans Christian (2017). Livet på Instagram. Ungdommers digitale forlengelser av sosial relasjoner og vennskap.. Tidsskrift for ungdomsforskning.  ISSN 1894-1036.  17(1), s 3- 23 Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian; Erstad, Ola; Juhanak, Libor & Zounek, Jiri (2016). Pedagogika a nove vyzvy vyzkumu ICT: role digitalnich technologii v kazdodennim zivote a uceni mladeze / Pedagogy and new challenges in ICT research: On the role of digital technologies in everyday life and youth learning. Studia Paedagogica.  ISSN 1803-7437.  21(1), s 87- 110 . doi: 10.5817/SP2016-1-5
  • Arnseth, Hans Christian; Erstad, Ola; Juhanak, Libor & Zounek, Jiri (2016). Studia Paedagogica. Studia Paedagogica.  ISSN 1803-7437.  21(1)
  • Arnseth, Hans Christian & Krange, Ingeborg (2016). What happens when you push the button? Analyzing the functional dynamics of concept development in computer supported science inquiry. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.  ISSN 1556-1607.  s 1- 24 . doi: 10.1007/s11412-016-9244-4 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Silseth, Kenneth & Arnseth, Hans Christian (2016). Frames for learning science: analyzing learner positioning in a technology-enhanced science project. Learning, Media & Technology.  ISSN 1743-9884.  41(2), s 396- 415 . doi: 10.1080/17439884.2015.1100636
  • Arnseth, Hans Christian; Jornet, Alfredo & Krange, Ingeborg (2015). Learning in a material world: Reflection in science education as embodied practice, In Oskar Lindwall; Päivi Häkkinen; Timothy Koschman & Sten Runar Ludvigsen (ed.),  Exploring the Material Conditions of Learning: Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015.  International Society of the Learning Sciences (ISLS).  ISBN 978-0-9903550-6-9.  Volume 2.  s 595 - 596
  • Hatlevik, Ove Edvard & Arnseth, Hans Christian (2014). Social Networking at School: Examining the role of 9th Graders’ Mastery Orientation, Prior Achievements and their use of Computers in Student-Led Activities. International Journal of Technology, Knowledge and Society.  ISSN 1832-3669.  9(4), s 73- 85
  • Arnseth, Hans Christian & Silseth, Kenneth (2013). Tracing learning and identity across sites: Tensions, connections and transformations in and between everyday and institutional practices, In Ola Erstad & Julian Sefton-Green (ed.),  Identity, Community, and Learning Lives in the Digital Age.  Cambridge University Press.  ISBN 978-1-107-00591-4.  Kapittel 2.  s 23 - 38
  • Erstad, Ola; Gilje, Øystein & Arnseth, Hans Christian (2013). Learning Lives Connected: Digital Youth across School and Community Spaces. Comunicar.  ISSN 1134-3478.  (40), s 89- 98 . doi: 10.3916/C40-2013-02-09
  • Hontvedt, Magnus & Arnseth, Hans Christian (2013). On the bridge to learn: Analysing the social organization of nautical instruction in a ship simulator. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.  ISSN 1556-1607.  8(1), s 89- 112 . doi: 10.1007/s11412-013-9166-3 Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian; Gilje, Øystein & Erstad, Ola (2012). Trajectories of learning lives: Continuities and discontinuities in lifelong learning across contexts. Lifelong Learning in Europe.  ISSN 1239-6826.  17(1), s 12- 19
  • Arnseth, Hans Christian & Krange, Ingeborg (2012). Reconsidering meaning making and its analytical implications for cultural studies of science education. Cultural Studies of Science Education.  ISSN 1871-1502. . doi: 10.1007/s11422-012-9468-1
  • Hatlevik, Ove Edvard & Arnseth, Hans Christian (2012). ICT, teaching and leadership : how do teachers experience the importance of ICT-supportive school leaders?. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (1), s 55- 70
  • Arnseth, Hans Christian (2011). Enacting complex relations : concepts and methodologies for analyzing the heterogeneity of ICT use in educational practices. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (Special), s 357- 368
  • Arnseth, Hans Christian (2011). Théorisation du lien pédagogie-tic. Comparaison et mise en contraste de la théorie de l’acteur-réseau avec la psychologie socioculturelle. Questions de communication.  ISSN 1633-5961.  (14), s 117- 132
  • Jahreie, Cecilie Flo; Arnseth, Hans Christian; Krange, Ingeborg; Smørdal, Ole & Kluge, Anders (2011). Designing for play-based learning of concepts in science – Technological tools for bridging school and science museum contexts. Children, Youth and Environments.  ISSN 1546-2250.  21(2) Fulltekst i vitenarkiv.
  • Krange, Ingeborg & Arnseth, Hans Christian (2011). Students’ Meaning Making in Science – Solving Energy Resource Problems in Virtual Worlds Combined with Spreadsheets to Develop Graphs. Cultural Studies of Science Education.  ISSN 1871-1502.
  • Silseth, Kenneth & Arnseth, Hans Christian (2011). Learning and identity construction across sites: A dialogical approach to analysing the construction of learning selves. Culture & Psychology.  ISSN 1354-067X.  17(1), s 65- 80 . doi: 10.1177/1354067X10388842
  • Arnseth, Hans Christian & Hatlevik, Ove Edvard (2010). Challenges in Aligning Pedagogical Practices and Pupils Competencies with Demands of the Information Society: The Case of Norway, In Siran Mukerji & Purnendu Tripathi (ed.),  Cases on Interactive Technology Environments and Transnational Collaboration. Concerns and Perspectives.  IGI Global.  ISBN 978-1-61520-910-1.  14.  s 266 - 280
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2009). Reconsidering conceptual change from a socio-cultural perspective: analyzing students' meaning making in genetics in collaborative learning environments. Cultural Studies of Science Education.  ISSN 1871-1502.  4, s 157- 191 . doi: 10.1007/s11422-008-9161-6
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2009). The importance of socio-cultural context for understanding students' meaning making in the study of genetics. Cultural Studies of Science Education.  ISSN 1871-1502.  4, s 211- 219 . doi: 10.1007/s11422-008-9158-1
  • Arnseth, Hans Christian (2008). Activity theory and situated learning theory: contrasting views of educational practice. Pedagogy, Culture & Society.  ISSN 1468-1366.  16(3), s 289- 302 . doi: 10.1080/14681360802346663
  • Arnseth, Hans Christian (2008). Dataspillet som lærings- og sosialiseringsarena, I: Svein Østerud & Egil G. Skogseth (red.),  Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-27895-3.  Kapittel 4.  s 80 - 96
  • Hatlevik, Ove Edvard & Arnseth, Hans Christian (2008). Vurdering av digital kompetanse – kartlegging av digital kompetanse ved bruk av flervalgsoppgaver. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  3(4), s 285- 293
  • Østerud, Svein & Arnseth, Hans Christian (2008). Læring, sosialisering og identitetsutvikling i nettverkssamfunnet, I: Svein Østerud & Egil G. Skogseth (red.),  Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-27895-3.  Kapittel 2.  s 39 - 59
  • Arnseth, Hans Christian & Säljö, Roger (2007). Making Sense of Epistemic Categories. Analysing Students’ Use of Categories of Progressive Inquiry in Computer Mediated Collaborative Activities. Journal of Computer Assisted Learning.  ISSN 0266-4909.  23(5) . doi: 10.1111/j.1365-2729.2007.00225.x
  • Arnseth, Hans Christian (2006). Learning to play versus playing to learn. A critical account of the models of communication informing educational research on computer game play. Game Studies.  ISSN 1604-7982.  6(1)
  • Arnseth, Hans Christian & Ludvigsen, Sten (2006). Approaching Institutional Contexts: Systemic versus Dialogic Research in CSCL. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.  ISSN 1556-1607.  1(2) . doi: 10.1007/s11412-006-8874-3 Vis sammendrag
  • Ludvigsen, Sten; Arnseth, Hans Christian; Guribye, Frode & Wasson, Barbara (2003). From Categories of Knowledge Building to Trajectories of Participation: Analysing the Social and Rhetorical Organization of Collaborative Learning, In Sten Ludvigsen & Barbara Wasson (ed.),  Designing for Knowledge Building.  Unipub forlag.  ISBN 82-7947-023-9.  Paper nr. 2.  s 79 - 94
  • Arnseth, Hans Christian & Solheim, Ivar (2002). Intersubjektivitet og samarbeidslæring, I: Ivar Bråten (red.),  Læring: i sosialt, kogntitivt og sosialt-kogntitivt perspektiv.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-02-21817-9. Vis sammendrag
  • Solheim, Ivar & Arnseth, Hans Christian (2002). Making sense of shared knowledge. Ukjent.
  • Arnseth, Hans Christian (2000). IKT-bruk i videregående skole. Stabilitet og endring som aspekter ved klasseromspraksis, I: Sten Ludvigsen & Svein Østerud (red.),  Ny teknologi - nye praksisformer.  ITU, Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7947-008-5.  s 85 - 105 Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian (2000). Resonnering i interaksjon, I: Sten Ludvigsen & Svein Østerud (red.),  Ny teknologi - nye praksisformer.  ITU, Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7947-008-5.  s 171 - 211 Vis sammendrag
  • Ludvigsen, Sten; Østerud, Svein; Larsen, A. & Arnseth, Hans Christian (2000). Ny teknologi - nye praksisformer: innledning, I: Sten Ludvigsen & Svein Østerud (red.),  Ny teknologi - nye praksisformer.  ITU, Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7947-008-5.  s 9 - 20

Se alle arbeider i Cristin

  • Ludvigsen, Sten Runar & Arnseth, Hans Christian (2017). Computer-Supported Collaborative Learning. Springer.  ISBN 978-3-319-02599-5.  11 s.
  • Erstad, Ola; Gilje, Øystein; Sefton Green, Julian & Arnseth, Hans Christian (2016). Learning Identities, Education and Community. Young lives in the cosmopolitan city. Cambridge University Press.  ISBN 9781107625211.  262 s.
  • Kong, Siu Cheung; Ogata, Hiroaki & Arnseth, Hans Christian (ed.) (2009). Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education (ICCE 2009). Asia-Pacific Society for Computers in Education (CD Rom).  ISBN 978-986-84735-3-9.  1056 s.
  • Solheim, Ivar & Arnseth, Hans Christian (2002). Intersubjektivitet og læring. I Bråten, Ivar (red.) Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt persp. Cappelen. cappelen.  ISBN 9788202218171.

Se alle arbeider i Cristin

  • Erstad, Ola; Amdam, Synnøve Hedemann; Arnseth, Hans Christian & Silseth, Kenneth (2014). Om fremtidens kompetansebehov: En systematisk gjennomgang av internasjonale og nasjonale initiativ.
  • Pierroux, Palmyre; Krange, Ingeborg; Silseth, Kenneth; Jornet, Alfredo & Arnseth, Hans Christian (2014). Field Trips to Science Museums: A Study of Students’ Sense-Making when Interacting with Exhibits.
  • Bjørnestad, Elisabeth; Arnseth, Hans Christian & Ludvigsen, Sten Runar (2013). Kunnskapsløftet-hva sier forskningen. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (6), s 351- 354
  • Isdal, Edith; Haavie, Jon; Sem, Idunn; Nesnass, Richard; Toussaint, Jeremy; Smørdal, Ole; Bakken, Sven Magne; Myhr, Frode; Christiansen, Geir; Krange, Ingeborg; Arnseth, Hans Christian; Stuedahl, Dagny; Swensen, Kaja Vembe; Andreassen, Dag; Andersson, Jan Alfred; Hudgins, Aiyana & Heggelund, Håvard (2013). Prototype Workshop ved Norsk Teknisk Museum. Vis sammendrag
  • Erstad, Ola; Arnseth, Hans Christian & Gilje, Øystein (2011). Becoming a learner: Some methodological challenges in researching learner identities (Symposium: Expanding Cultural and Activity Theory to Research The Learning and Identity Practices of Contemporary Youth).
  • Frölich, Trude; Krange, Ingeborg; Arnseth, Hans Christian & Arge, Erlend (2009). World Beside i klasserommet.
  • Krange, Ingeborg & Arnseth, Hans Christian (2009). Students' meaning making in science - solving energy problems in a technology rich environment.
  • Arnseth, Hans Christian & Hatlevik, Ove Edvard (2008). Om bruk av resultater fra prøve i digital kompetanse.
  • Arnseth, Hans Christian & Hatlevik, Ove Edvard (2008). Osloprøven i digital kompetanse for elever på 5. trinn og i VG 1 Analyse og diskusjon av elevers besvarelser på flervalsoppgaver.
  • Arnseth, Hans Christian & Hatlevik, Ove Edvard (2008). Prøve i digital kompetanse.
  • Ottestad, Geir & Arnseth, Hans Christian (2008). Skolens digitale tilstand ITU Monitor 2007.
  • Ottestad, Geir; Arnseth, Hans Christian & Kløvstad, Vibeke (2008). ICT IN LEARNING: LESSONS FROM A NORWEGIAN NATIONAL SURVEY.
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). New web phenomena. Government administration and the culture of sharing. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Storsul, Tanja; Arnseth, Hans Christian; Bucher, Taina; Enli, Gunn; Hontvedt, Magnus; Kløvstad, Vibeke & Maasø, Arnt (2008). Nye nettfenomener. Staten og delekulturen. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Arnseth, Hans Christian; Hatlevik, Ove Edvard; Kløvstad, Vibeke; Kristiansen, Tove & Ottestad, Geir (2007). ITU Monitor.
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2007). Analysing management of disagreement and conflict in students' collaborative learning.
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2007). Analysing students' disagreements.
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2007). Analysing students' interaction in science education.
  • Furberg, Anniken Larsen & Arnseth, Hans Christian (2007). "I am right and you are wrong" Analysing the management of disagreements and conflict in collaborative learning.
  • Arnseth, Hans Christian (2006). Computer Games. Text, Narrative and Play. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  1(2)
  • Arnseth, Hans Christian (2005). Fact finding versus collaborative inquiry - analysing collaborative inquiry learning as part of institutional practices.
  • Arnseth, Hans Christian (2004). Discourse and artefacts in learning to argue. Analysing the practical management of computer supported collaborative learning.
  • Arnseth, Hans Christian (2004). Literacy and media-convergence - Becoming a member of an online gaming community.
  • Arnseth, Hans Christian & Ludvigsen, Sten (2004). Systemic versus interpretative approaches to CSCL: Findings and future steps.
  • Arnseth, Hans Christian (2003). Managing Institutional Concerns in Collaborative Learning.
  • Arnseth, Hans Christian (2002). Analyzing learning and knowledge building as part of discursive activities.
  • Arnseth, Hans Christian; Guribye, Frode; Ludvigsen, Sten & Wasson, Barbara (2002). Dealing with epistemic diversity in multidisciplinary projects.
  • Arnseth, Hans Christian & Solheim, Ivar (2002). Making Sense of Shared Knowledge. Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian (2001, 01. desember). Språk, tenkning og teknologi. [Internett].  Oslo : ITU. Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian; Ludvigsen, Sten; Mørch, Anders Irving & Wasson, Barbara (2001). Collaboration and Problem Solving in Distributed Collaborative Learning. Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian (1999). Resonnering i interaksjon. Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian (1998). Dag Østerberg. Arkitektur og Sosiologi i Oslo - en sosiomateriell fortolkning. Utflukt.  ISSN 0804-9327.  (nr 2) Vis sammendrag
  • Ludvigsen, Sten; Arnseth, Hans Christian & Østerud, Svein (1998). Elektronisk ransel. Ny teknologi - nye praksisformer. Vis sammendrag
  • Arnseth, Hans Christian (1997). Fra Aristoteles til Tarantino. Voldelige bilder i kunst og kulturindustri. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 13. aug. 2010 11:31 - Sist endret 31. jan. 2017 10:37