Hege Yvonne Hermansen

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
English version of this page
Mobiltelefon +47-90882506
Rom 556
Treffetider Ta kontakt på e-post.
Brukernavn
Besøksadresse Helga Engs hus
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Mine forskningsinteresser inkluderer kunnskapspraksiser i profesjonelt arbeid og høyere utdanning, programutvikling og -ledelse i høyere utdanning, profesjonsutdanninger, forholdet mellom kunnskap og autonomi i høyere utdanning og profesjoner, og sosiokulturelle perspektiver på læring, kunnskap og undervisning.

Jeg er medlem av forskergruppen EXCID ved UiO og forskergruppen TEPEE ved OsloMet Storbyuniversitetet/Høgskolen i Sørøst-Norge. 

Undervisning og veiledning

Jeg underviser og veileder innenfor temaene pedagogikk, høyere utdanning, arbeidslivpedagogikk, profesjonskunnskap, profesjonsteori, lærerutdanning/profesjonsutdanning, vurdering for læring og kvalitative metoder.

Prosjekter

Programutvikling i lærerutdanningen (ProDev)
 
Knowledge work in the teaching profession: Opening up the black box of teachers' engagement with assessment for learning (avsluttet PhD-prosjekt tilknyttet NFR-prosjektet Learning Trajectories in Knowledge Economies)

Bakgrunn

2016-2018  Postdoktor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

2013-2015  Høgskolelektor/Førsteamanuensis, Senter for profesjonsstudier, HiOA

2009-2013  Stipendiat, Institutt for Pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO

2009  Norsklærer (norsk som andrespråk), Folkeuniversitetet

2006-2009  Learning Specialist, Democratic Governance Group, United Nations Development Program

2004-2006  English Instructor, Arab American University of Jenin, Palestina

2004-2005  Teacher Trainer and Trainer of Trainers, English Testing Service & Arab American University of Jenin, Palestina 

2003-2004  English Teacher, American Lebanese Language Center, Beirut, Lebanon

Utdanning

2015 - PhD, Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo
2003 - MSc Anthropology of Learning and Cognition, London School of Economics (UK)
2002 - BA African and Development Studies, School of Oriental and African Studies (UK) 
1997 - Grunnfag litteraturvitenskap, UiO

 

Emneord: Profesjonskunnskap, Lærerutdanning, Kunnskapspraksiser, Vurdering, Lærerprofesjonalitet og profesjonsutvikling, Lærersamarbeid, Høyere utdanning

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Hermansen, Hege Yvonne (2017). Teacher educators in narratives of change: A review of program development in teacher education.
  • Hermansen, Hege Yvonne (2016). Constructing agency and autonomy through knowledge practices in professional work: An analytical framework.
  • Hermansen, Hege Yvonne (2016). Kunnskap, ansvar og autonomi i lærerprofesjonen.
  • Hermansen, Hege Yvonne (2016). What happens to assessment resources in teacher teams? The BERA blog.
  • Hermansen, Hege Yvonne & Mausethagen, Sølvi (2016). Når kunnskap blir styrende: Læreres utfordringer i møte med nye kunnskapsformer.
  • Hermansen, Hege Yvonne; Zlatanovic, Tatjana & Lorentzen, Marte (2016). Professional work of Norwegian teachers during the Knowledge Promotion Reform: A literature review.
  • Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege Yvonne; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana & Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging..
  • Dahl, Thomas & Hermansen, Hege Yvonne (2015). Forskning på lærerrollen i Norge - relevans for lærerutdanningen?.
  • Hermansen, Hege Yvonne (2015). (De-)constructing professional agency through knowledge work: Teachers developing Assessment for Learning at the school level..
  • Hermansen, Hege Yvonne (2015). Constructing professional roles and responsibilities through knowledge work: the case of Assessment for Learning.
  • Hermansen, Hege Yvonne (2015). Knowledge work in the teaching profession: Opening up the black box of teachers’ engagement with Assessment for Learning.
  • Bonsaksen, Tore & Hermansen, Hege (2014, 31. mars). Sampublisering med studenter. [Internett].  http://khrono.no/debatt/sampublisering-med-studenter.
  • Bonsaksen, Tore & Hermansen, Hege (2014, 31. mars). Sampublisering med studenter gjennom videreutvikling av bacheloroppgaver. [Internett].  https://blogg.hioa.no/fpksatsing/2014/03/31/fra-utdanningene.
  • Brevik, Birger & Hermansen, Hege (2014, 19. september). Fra utdanningene: Integrasjon mellom utdanning og arbeidsliv gjennom strategisk bruk av teknologi. [Internett].  Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK). Vis sammendrag
  • Hermansen, Hege (2014). Hva fremmer kvalitet?.
  • Hermansen, Hege (2014). Knowledge work' as an analytical perspective for examining knowledge in the professions,.
  • Hermansen, Hege (2014). Teachers' knowledge work and collective practice development.
  • Hermansen, Hege (2014). Teachers’ knowledge work and collective practice development: Approaches to introducing Assessment for Learning at the school level.
  • Hermansen, Hege (2014). Teachers’ knowledge work within different school settings: Examining the interrelationship between the epistemic and the organisational.
  • Spetalen, Halvor Einung; Sannerud, Ronny & Hermansen, Hege Yvonne (2014, 19. september). Fra utdanningene: Overføres læring gjennom simuleringsøvelser til praksis?. [Internett].  SPK bloggen, HiOA.
  • Granås, Anne Gerd; Foss, Camilla & Hermansen, Hege (2013, 17. desember). Fra utdanningene: bruk av digitale kollokvier for å styrke forholdet mellom utdanning og praksis. [Internett].  Blogg: Program for fremragende profesjonskvalifisering (FPK). Vis sammendrag
  • Hermansen, Hege & Komulainen, Tiina M. (2013, 18. desember). Simulering som verktøy for å skape en praksisnær utdanning. [Internett].  FPK-blogg og Khrono. Vis sammendrag
  • Ribu, Kirsten & Hermansen, Hege (2013, 10. desember). Fra utdanningene: involvering av studenter i forskningsprosjekter. [Internett].  FPK-bloggen.
  • Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2012). Co-production of Assessment Practices: Challenges Emerging in Teachers’ Work with ’Assessment for Learning’.
  • Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2011). Negotiating Professional Standards: Teachers’ engagement with new guidelines for student assessment.
  • Hermansen, Hege Yvonne & Nerland, Monika (2010). Standardisation as knowledge practice: Teachers' engagement with new standards for student assessment.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. jan. 2016 15:22 - Sist endret 16. feb. 2018 13:22

Prosjekter

  • Programutvikling og kunnskapspraksiser i lærerutdanningen