Ingvill Rasmussen

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
Bilde av Ingvill Rasmussen
English version of this page
Telefon +47-22840749
Rom 4327
Treffetider Tirsdager 11-12 (eller etter avtale)
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Hvordan har ny teknologi endret måten vi snakker sammen og lærer?

Kunnskapssamfunnet krever at vi er gode til å bruke kunnskapene våre til å løse problemer. Jeg studerer samtaler, samarbeid og kunnskapsproduksjon mellom elever og lærere. Mine forskningsbidrag er spesielt fokusert på forståelse, bruk og læring av og med Internett og ulike web-baserte omgivelser, og hvordan lærere bør veilede elever.

Den allestedsnærværende teknologien medfører også at vi i dag behov for å utvikle  ny kompetanse i å regulere vår oppmerksomhet – vi må lære oss og koble fra, legge vekk, og å veksle mellom analoge og digitale aktiviteter – dette er en type selvregulering som det var langt mindre behov for å utvikle inntil få år siden.

 

Har utviklet: http://www.samtavla.no/

Undervisning

Bakgrunn

  • 2010-        : Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk. UiO
  • 2006-2010: Post doc. TWEAK (Teknologi for lærerinvolvering og kunnskapsdeling)
  • 2005-2006: Forsker i TRANSFORM prosjektet, Universitetet i Bergen
  • 2000-2005: PhD. Tittel på avhandling: Project work and ICT - studying learning as participation trajectories
  • 1999-2000: Skolenettet
  • 1997-1999: Pedagogisk psykologisk rådgiver
  • 1997: Cand Paed, PFI, Universitetet i Oslo.

Verv

  • Biblioteksstyret, UiO
  • Reviewer for internasjonale tidsskrifter:
    • International journal of Learning, Culture and Social Interaction
    • International journal for Educational Research
    • International journal for Computer Support for Collaborative Learning
    • Mind, Culture and Activity
    • Nordic Journal of Digital Literacy
    • Acta Didaktika
  • Redaksjonsmedlem i Outlines (2005-2007)
  • Co-chair og organisator for den Nordiske ISCAR konferansen (2007)
  • Chair for ‘student volunteers’ CSCL konferansen i Bergen (2003)
Emneord: Pedagogikk, IKT og læring, Samarbeidslæring, Kvalitativ metodologi, Sosiale medier, Samtaler, Klasseromsforskning, Literacy, Rådgivning, Design-based research, Dialog i klasserommet, 21st century skill

Publikasjoner

Rasmussen, I., & Lund, A. (2015). Læringsressurser og lærerrollen – et partnerskap i endring?. ActaDidactica. Vol 19. Nr 1. Art 18. https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2352


Rasmussen, I., Gilje, Ø., Ferguuson, L., Ingulfsen, L., & Bakkene, H. (2014). Kildearbeid, ideologier og oppgaveforståelse i historie. En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, videregående skole. Oslo: Reprosentralen, UiO. Web: www.udir.no


Rasmussen, I., Rindal, U. E., & Lund, A. (2014). Læringsressurser og arbiedsformer i engelsk: ungdomsskoleelevers arbied med sjangeren fantasy. En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk 8. klasse. Oslo: Reprosentralen, UiO. Web: www.udir.no

Rasmussen, I., Lund, A., & Smørdal, O. (2012). Visualisation of Trajectories of Participation in a Wiki: A Basis for Feedback and Assessment? Nordic Journal of Digital Literacy(1), 21-35. https://www.idunn.no/dk/2012/01/art07

Furberg, A., & Rasmussen, I. (2012). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser. In T. E. Hauge & A. Lund (Eds.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen (pp. 23-57). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Lund, A., & Rasmussen, I. (2010). Tasks 2.0: Education Meets Social Computing and Mass Collaboration. In C. Crawford, D. A. Willis, R. Carlsen, I. Gibson, K. McFerrin, J. Price & R. Weber (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2010 (pp. 4058-4065). Chesapeake, VA: AACE. Retrieved from http://www.editlib.org/p/34016.

  • Enqvist-Jensen, Cecilie; Nerland, Monika & Rasmussen, Ingvill (2017). Maintaining doubt to keep problems open for exploration: An analysis of law students' collaborative work with case assignments. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561. . doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.02.001
  • Rasmussen, Ingvill & Damsa, Crina I. (2016). Heterochrony through moment-to-moment interaction: A micro-analytical exploration of learning as sense making with multiple resources. International Journal of Educational Research.  ISSN 0883-0355. . doi: doi:10.1016/j.ijer.2016.04.003
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitating students' individual and collective knowledge construction through microblogs. International Journal of Educational Research.  ISSN 0883-0355.  72, s 149- 161 . doi: 10.1016/j.ijer.2015.04.014
  • Rasmussen, Ingvill & Lund, Andreas (2015). Læringsressurser og lærerrollen - et partnerskap i endring?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  9(1), s 1- 20
  • Furberg, Anniken Larsen & Rasmussen, Ingvill (2012). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.),  Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-0236438-0.  Kapittel 2.  s 23 - 57
  • Rasmussen, Ingvill (2012). Trajectories of participation: temporality and learning, In Norbert M. Seel (ed.),  Encyclopedia of the Sciences of Learning.  Springer.  ISBN 978-1-4419-1428-6.  Part 20/T.  s 3334 - 3337
  • Rasmussen, Ingvill; Lund, Andreas & Smørdal, Ole (2012). Visualisation of Trajectories of Participation in a Wiki: A Basis for Feedback and Assessment?. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (1), s 21- 35
  • Ludvigsen, Sten Runar; Rasmussen, Ingvill; Krange, Ingeborg; Moen, Anne & Middleton, David (2011). Intersecting trajectories of Participation: temporality and learning, In Sten Runar Ludvigsen; Andreas Lund; Ingvill Rasmussen & Roger Säljö (ed.),  Learning across sites : new tools, infrastructures and practices.  Cambridge University Press.  ISBN 978-0-415-58176-9.  kap 7.  s 105 - 121
  • Lund, Andreas & Rasmussen, Ingvill (2010). Tasks 2.0: Education Meets Social Computing and Mass Collaboration . AACE Journal.  ISSN 1551-3696.  s 4058- 4065
  • Rasmussen, Ingvill & Ludvigsen, Sten Runar (2010). Learning with Computer Tools and Environments: A Sociocultural Perspective, In Karen Littleton; Clare Wood & Judith Kleine Staarman (ed.),  International Handbook of Psychology in Education.  Emerald Group Publishing Limited.  ISBN 978-1-84855-232-6.  11.  s 399 - 433
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2009). Joint designs for working in wikis: a case of practicing across settings and modes of work , In Harry Daniels (ed.),  Activity theory in practice: promoting learning across boundaries and agencies.  Routledge.  ISBN 978-0-415-47725-3.  Kap 11.  s 206 - 229
  • Rasmussen, Ingvill (2009). Copying with computers. Information management or cheating and plagiarism?, In Rune Krumsvik (ed.),  Learning in the Network Society & the Digitized School.  Nova Science Publishers, Inc..  ISBN 1607411725.  11.
  • Rasmussen, Ingvill & Ludvigsen, Sten Runar (2009). The Hedgehog and the Fox. A discussion of the approaches to the analysis of ICT reforms in teacher education of Larry Cuban and Yrjö Engeström. Mind, culture and activity.  ISSN 1074-9039.  16(1), s 83- 104
  • Lund, Andreas & Rasmussen, Ingvill (2008). The right tool for the wrong task? Match and mismatch between first and second stimulus in double stimulation. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.  ISSN 1556-1607.  3(4), s 25- 51
  • Ludvigsen, Sten Runar & Rasmussen, Ingvill (2006). Modeller på Reise. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  (3), s 227- 251
  • Rasmussen, Ingvill; Krange, Ingeborg & Ludvigsen, Sten Runar (2005). Understanding the task: How is agency distributed between tools, students and teachers in technology rich learning environments?. International Journal of Educational Research.  ISSN 0883-0355.  39, s 839- 849
  • Ludvigsen, Sten; Rasmussen, Ingvill & Solheim, Ivar (2002). Lärande i multimediala miljöer - samtal mellan elever och lärare, I: Roger Säljö & Jonas Linderoth (red.),  Utmaningar och e-frestelser. It och skolans lärkultur.  Prisma, Stockholm.  ISBN 91-518-4028-6.  -.  s 212 - 229
  • Ludvigsen, Sten; Rasmussen, Ingvill; Solheim, Ivar; Ludvigsen, Sten & Solheim, Ivar (2001). Multimedier og prosjektarbeid, I: S. Stenersen (red.),  Perspektiver på reform 97.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 82-05-29857-2.  -.  s 99 - 115

Se alle arbeider i Cristin

  • Rasmussen, Ingvill (2016). Microblogging as Partner(s)in Teacher-Student Dialogues. A case Study in the Subject of History. Sense Publishers.  ISBN 978-94-6300-643-9.  20 s.
  • Ludvigsen, Sten Runar; Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Säljö, Roger (ed.) (2011). Learning across sites : new tools, infrastructures and practices. Cambridge University Press.  ISBN 978-0-415-58176-9.  388 s.
  • Ludvigsen, Sten; Rasmussen, Ingvill & Solheim, Ivar (2002). Lärande i multimediala miljöer. i Säljo R (red) Utmaningar och e-frestelser - It och skolans lärkultur. Prisma förlag.  ISBN 91-518-4028-6.
  • Ludvigsen, Sten; Rasmussen, Ingvill & Solheim, Ivar (2001). Multimedier og prosjektarbeid. I Hovdenak, S.(red.)Perspektiver på reform 97. Gyldendal Akademisk Forlag.  ISBN 82-05-29857-2.

Se alle arbeider i Cristin

  • Gilje, Øystein; Ingulfsen, Line; Dolonen, Jan A.; Furberg, Anniken Larsen; Rasmussen, Ingvill; Kluge, Anders; Knain, Erik; Mørch, Anders Irving; Naalsund, Margrethe & Skarpaas, Kaja Granum (2016). Med ARK&APP. Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer.
  • Major, Louis; Rasmussen, Ingvill & Warwick, Paul (2016). Digitalised Dialogues Across the Curriculum (DiDiAC): introducing TalkWall.
  • Rasmussen, Ingvill & Ferguson, Leila Eve (2016). Exploring the roles of teachers’ instructional activities and peer interactions in the development of critical literacy skills in history.
  • Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2016). Samtavla http://www.samtavla.no. [html ].
  • Rødnes, Kari Anne; Rasmussen, Ingvill; Ludvigsen, Sten Runar; Smørdal, Ole & Frøytlog, Jo Inge Johansen (2016). Digitalised Dialogues Across the Curriculum (DiDiAC): Design-based interventions for developing 21st-century skills.
  • de Sousa, Filipa; Rasmussen, Ingvill & Pierroux, Palmyre (2015). Teaching Ethics and Moral Reasoning Using Commercial Video Games in School.
  • Lund, Andreas; Vestøl, Jon Magne & Rasmussen, Ingvill (2015). Double stimulation as a design principle: Transforming exams in teacher education.
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitationg students' individual and collective knowledge construction through microblogs.
  • Rasmussen, Ingvill (2014). The Appropriation of Computer Support and Role-Playing in Class Discussions to Facilitate Historical Reasoning.
  • Rasmussen, Ingvill; Gilje, Øystein; Ferguson, Leila Eve; Ingulfsen, Line & Bakkene, Hildur (2014). Kildearbeid, ideologier og oppgaveforståelse i historie: En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, videregående.
  • Rasmussen, Ingvill; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Lund, Andreas (2014). Læringsressurser og arbeidsformer i engelsk: Ungdomsskoleelevers arbeid med sjangeren fantasy. En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 8. klasse . Fulltekst i vitenarkiv
  • Furberg, Anniken Larsen & Rasmussen, Ingvill (2013). Symposium organizers of the symposium "Facilitation of students' Learning processes in computer-supported Learning activities". The 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2013). Facilitating students’ sense-making in modern history through a computer-supported note-sharing tool. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2013). Demonstrasjon: Computer-supported note-sharing to enhance joint sense-making.
  • Ludvigsen, Sten Runar; Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Säljö, Roger (2011). Introduction-Learing in different contexts in the knowledge society, In Sten Runar Ludvigsen; Andreas Lund; Ingvill Rasmussen & Roger Säljö (ed.),  Learning across sites : new tools, infrastructures and practices.  Cambridge University Press.  ISBN 978-0-415-58176-9.  Forord.
  • Lund, Andreas & Rasmussen, Ingvill (2011). Emerging language practices in wiki mediated collaboration.
  • Barnes, Sally; Timmis, Sue; Eagle, Sarah & Rasmussen, Ingvill (2009). Deep learning with technology in 14- to 19-year-old learners - Final report.
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2009). TWEAK - et prosjekt for kollektiv kunnskapsbygging gjennom bruk av wiki.
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2008). Joint designs for working in wikis: a case of practicing across settings and modes of work.
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2008). Joint designs for working in wikis:a case of practicing across settings and modes of work.
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2008). TWEAK as pedagogical and technological co-design for collectively-oriented practices.
  • Pierroux, Palmyre; Rasmussen, Ingvill; Lund, Andreas & Smørdal, Ole (2008). Supporting and Tracking Collective Cognition in Wikis (Symposium).
  • Qvale, Knut & Rasmussen, Ingvill (2008). TWEAK.
  • Rasmussen, Ingvill (2008). Computer Mediated Learning in Schools from a Sociocultural Perspective.
  • Rasmussen, Ingvill (2008). TWEAK-Tweaking Wikis for Education and Advancement of Knowledge.
  • Rasmussen, Ingvill (2008). Wikis in Norwegian secondary schools- reflections and results from a longitudinal project.
  • Rasmussen, Ingvill & Lund, Andreas (2008). Hva er spørsmålet når svaret er wiki?.
  • Smørdal, Ole; Rasmussen, Ingvill; Lund, Andreas; Sem, Idunn; Roaldset, Live K; Drevon, Thomas & Toussaint, Jeremy (2008). TWEAK - Tweaking Wikis for Education and Advancement of Knowledge . [www ].
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2007). Designing a space for teacher interventions in a wiki learning environment.
  • Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole (2007). Technological Support for Collective Tasks and Activities in a Wiki: Design Ideas and Classroom Realities.
  • Rasmussen, Ingvill (2007). Learning with ICT and the issue of 'copy/paste'.
  • Rasmussen, Ingvill (2007). The practice of planning in project work with ICT.
  • Rasmussen, Ingvill (2007). Utfordringer for læring i åpne teknologirike læringsmiljø.
  • Rasmussen, Ingvill; Ludvigsen, Sten Runar; Moen, Anne & Krange, Ingeborg (2007). Part of the symposium: Learning across sites; new tools, infrastructures and practices. Title of paper: Multiplicity and intersecting trajectories of participation; temporality and learning.
  • Rasmussen, Ingvill; Lund, Andreas & Smørdal, Ole (2007). Wiki design for teacher interventions in collaborative production.
  • Ludvigsen, Sten Runar & Rasmussen, Ingvill (2005). Modeller på reise: en analyse av endringer i lærerutdanningen.
  • Rasmussen, Ingvill (2005). Peer group work, ICT and the practice of copying.
  • Rasmussen, Ingvill (2005). Project Work and ICT: Studying Learning as Participation Trajectories.
  • Rasmussen, Ingvill & Ludvigsen, Sten Runar (2005). Interdependency in teaching and learning – a study of project work and ICT.
  • Rasmussen, Ingvill (2004). Shouldn't we start to work? Planning as a trajectory of negotation.
  • Rasmussen, Ingvill (2003). How can the use of copy and paste be a joint productive literacy practice?.
  • Rasmussen, Ingvill (2003). The Use of Cut and Paste as a Joint Productive Literacy Practice in Knowledge Building.
  • Rasmussen, Ingvill; Krange, Ingeborg & Ludvigsen, Sten (2003). Understanding the task: How is agency and knowledge construction distributed between artefacts, students and teachers?.
  • Rasmussen, Ingvill; Krange, Ingeborg & Ludvigsen, Sten (2002). Understanding the task. How is agency distributed between tools, students and teachers in technology-rich learning environments?.
  • Ludvigsen, Sten; Kluge, Anders; Rasmussen, Ingvill; Solheim, Ivar & Foyn, Bent (2001). Multimedia og læring - erfaringer fra LAVA Læring første feltforsøk våren 2000. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. sep. 2010 09:18 - Sist endret 10. okt. 2017 14:00

Prosjekter

Forskergrupper