Kenneth Silseth

Bilde av Kenneth Silseth
English version of this page
Telefon +47-22855491
Rom 4362
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 Oslo

Faglige interesser

  • Sosiokulturelle perspektiver på læring og identitet
  • Dialogisme
  • Læring mellom ulike kontekster
  • Læring med ny teknologi
  • Klasseromsinteraksjon
  • Spillbasert læring
  • Digital historiefortelling

Pågående aktiviteter

      Postdoktor:

  • Knowledge in Motion Across Context of Learning (KnowMo)
  • Mixed Reality Interactions across Contexts of Learning (MIRACLE)

Fullførte prosjekter

  • Digital storytelling i skolen. Del av prosjektet Mediatized Stories .
  • Space2cre8: Bruk av sosiale medier i skolen.
  • Constructing learning dialogically; learners, contexts and resources. Exploring how students and teachers participate in game-based learning and digital storytelling in educational settings. PhD-prosjekt.

Undervisning

  • Tidligere emneansvarlig for ulike emner på både bachelor- og master-nivå, som for eksempel PED2450 Barne- og ungdomskunnskap.
  • Veiledning av masterstudenter.
  • Arrangert diverse forskerkurs ved fakultetet.
Emneord: Pedagogikk, sosiokulturell teori, IKT og læring, Klasseromsforskning, Identitetprosesser og læring, Moderne oppvekst

Publikasjoner

  • Aagaard, Toril & Silseth, Kenneth (2018). Teachers’ assessment of digital stories: challenges and dilemmas.. Nordic Studies in Education.  ISSN 1891-5914.
  • Gilje, Øystein & Silseth, Kenneth (2017). Mobiltelefonens lange vei fra fritid til skole, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 4.  s 55 - 73
  • Silseth, Kenneth & Smette, Ingrid (2017). Utviklingssamtalen. Elevens ansvar mellom skole og hjem, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 6.  s 94 - 112
  • Silseth, Kenneth; Wiig, Camilla & Erstad, Ola (2017). Elevers hverdagserfaringer og kunnskaper som ressurser for læring, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 3.  s 37 - 54
  • Smette, Ingrid; Stefansen, Kari & Silseth, Kenneth (2017). Å koble seg på elevers livsverden - betraktninger fra lærere, I: Ola Erstad & Ingrid Smette (red.),  Ungdomsskole og ungdomsliv. Læring i skole, hjem og fritid.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-53333-5.  Kapittel 2.  s 23 - 36
  • Silseth, Kenneth & Arnseth, Hans Christian (2016). Frames for learning science: analyzing learner positioning in a technology-enhanced science project. Learning, Media & Technology.  ISSN 1743-9884.  41(2), s 396- 415 . doi: 10.1080/17439884.2015.1100636
  • Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Gilje, Øystein (2014). Mediekompetanse i spenningsfeltet mellom skole, hjem og fritid, I: Ulla Carlsson (red.),  Medie- och informationskunnighet i Norden: En nyckel till demokrati och yttrandefrihet.  Nordicom.  ISBN 978-91-86523-88-6.  Kapittel.  s 123 - 129
  • Silseth, Kenneth (2014). Dialogisme som tilnærming til læring, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittelnummer 8.  s 149 - 161
  • Swensen, Kaja Vembe; Silseth, Kenneth & Krange, Ingeborg (2014). Tweeting as a tool for learning science: The credibility of student-produced knowledge content in educational contexts, In Inmaculada Arnedillo Sánchez & Pedro Isaías (ed.),  Proceedings of the 10th international conferences on Mobile Learning 2014.  IADIS Press.  ISBN 978-989-8704-02-3.  Paper.  s 247 - 251
  • Vasbø, Kristin Beate; Silseth, Kenneth & Erstad, Ola (2014). Being a Learner Using Social Media in School: The Case of Space2cre8. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  58(1), s 110- 126 . doi: 10.1080/00313831.2013.773555
  • Arnseth, Hans Christian & Silseth, Kenneth (2013). Tracing learning and identity across sites: Tensions, connections and transformations in and between everyday and institutional practices, In Ola Erstad & Julian Sefton-Green (ed.),  Identity, Community, and Learning Lives in the Digital Age.  Cambridge University Press.  ISBN 978-1-107-00591-4.  Kapittel 2.  s 23 - 38
  • Hontvedt, Magnus; Sandberg, Magnus & Silseth, Kenneth (2013). På spill for læring: Om dataspill som læringsressurs i skolen, I: Susanne V Knudsen (red.),  Pedagogiske tekster og ressurser i praksis.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-42696-5.  Kapittel 8.  s 199 - 221
  • Silseth, Kenneth (2013). Surviving the impossible: Studying students' constructions of digital stories on World War II. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561.  2(3), s 155- 170 . doi: 10.1016/j.lcsi.2013.04.004
  • Silseth, Kenneth (2012). The multivoicedness of game play: Exploring the unfolding of a student's learning trajectory in a gaming context at school. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning.  ISSN 1556-1607.  7(1), s 63- 84 . doi: 10.1007/s11412-011-9132-x
  • Silseth, Kenneth & Erstad, Ola (2012). Mirroring the surfaces of the self: Exploring literacy practices of digital storytelling, In Svein Østerud; Barbara Gentikow & Egil G. Skogseth (ed.),  Literacy practices in late modernity: Mastering technological and cultural convergences.  Hampton Press.  ISBN 978-1612890678.  Kapittel 12.  s 225 - 244
  • Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2012). Sosiale medier i undervisningen: Space2cre8 i et multietnisk klasserom, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.),  Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-0236438-0.  Kapittel 7.  s 156 - 178
  • Silseth, Kenneth & Arnseth, Hans Christian (2011). Learning and identity construction across sites: A dialogical approach to analysing the construction of learning selves. Culture & Psychology.  ISSN 1354-067X.  17(1), s 65- 80 . doi: 10.1177/1354067X10388842
  • Erstad, Ola & Silseth, Kenneth (2008). Agency in digital storytelling: Challenging the educational context, In Knut Lundby (ed.),  Digital Storytelling, Mediatized Stories: Self-representations in New Media.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 978-1-4331-0273-8.  Kapitelnummer 12.  s 213 - 232

Se alle arbeider i Cristin

  • Hontvedt, Magnus; Prøitz, Tine Sophie & Silseth, Kenneth (2017). Tracing learning outcomes across policy and practice.
  • Krange, Ingeborg; Silseth, Kenneth & Pierroux, Palmyre (2016). Facilitating Students’ Conceptual Learning on Science Center Fieldtrips.
  • Wiig, Camilla; Erstad, Ola & Silseth, Kenneth (2016). Creating Intercontextuality in Students Learning Trajectories: Opportunities and Difficulties.
  • Wittek, Anne Line; Silseth, Kenneth & Hontvedt, Magnus (2016). Professional Collaboration in teacher Support Teams - a study of creative problem-solving processes among teacher and nurse educators.
  • Wittek, Anne Line; Thompson, Ian; Daniels, Harry; Makitalo, Åsa; Hontvedt, Magnus; Silseth, Kenneth; Ortega, Lorena; Parilla, Angeles; Sussinos, Teresa & Gallego, Carmen (2016). Collaboration matters - symposium.
  • Erstad, Ola; Amdam, Synnøve Hedemann; Arnseth, Hans Christian & Silseth, Kenneth (2014). Om fremtidens kompetansebehov: En systematisk gjennomgang av internasjonale og nasjonale initiativ.
  • Gilje, Øystein; Silseth, Kenneth & Ingulfsen, Line (2014). Tømmerfløtingens tradisjoner som digital historie - En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, 8. klasse.
  • Pierroux, Palmyre; Krange, Ingeborg; Silseth, Kenneth; Jornet, Alfredo & Arnseth, Hans Christian (2014). Field Trips to Science Museums: A Study of Students’ Sense-Making when Interacting with Exhibits.
  • Silseth, Kenneth (2013). Constructing learning dialogically; learners, contexts and Resources: Exploring how students and teachers participate in game-based learning and digital storytelling in educational settings. Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo = Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 172.
  • Silseth, Kenneth (2013). Knowledge in Motion across Contexts of Learning (KnowMo): Investigating Knowledge Practices In and Out of School.
  • Silseth, Kenneth (2013). Spillbasert læring i skolen: Muligheter og utfordringer for læreren.
  • Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2011). Negotiating cultural identity in school: When a social networking site enters a multiethnic classroom.
  • Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2011). Sosiale medier, flerkulturell ungdom og læring - Brukerstyrt medieproduksjon og navigering med 'Space2cre8'.
  • Silseth, Kenneth (2011). Expressing “oneself” in school: A dialogical approach to studying digital storytelling in educational settings.
  • Silseth, Kenneth (2010). Mixed Voices in the Classroom: Exploring Digital Storytelling for Learning in School.
  • Silseth, Kenneth & Vasbø, Kristin Beate (2010). Bruk av nettsamfunnet Space2cre8 i norsk skole.
  • Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2010, 16. november). Space2cre8: Sosiale medier i klasserommet. [Internett].  www.uio.no.
  • Silseth, Kenneth; Vasbø, Kristin Beate & Erstad, Ola (2010). The Multiple Voices of Space2cre8: Negotiating Cultural Identity in the Classroom.
  • Silseth, Kenneth (2009). Digital Storytelling i klasserommet, I: Anne Mangen (red.),  Lesing på skjerm.  Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking.  ISBN 9788276490633.  Kapitelnummer 6.  s 42 - 45
  • Silseth, Kenneth (2009). The multivoicedness of game play: Computer games as facilitators for learning in educational contexts.
  • Silseth, Kenneth (2008). Dialogue and Conflict: The Case of Using Computer Games for Learning in Schools.
  • Erstad, Ola & Silseth, Kenneth (2007). Et digitalt kompetanseløft for alle? En midtveisrapport for Program for digital kompetanse 2004-2008.
  • Erstad, Ola; Silseth, Kenneth & Dalaaker, Dina (2007). Evaluation of the Youth community action programme 2000-2006 - Norway.
  • Silseth, Kenneth (2006). Unge, Medier & Intersubjektivitet: filosofiske refleksjoner.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. apr. 2013 12:39 - Sist endret 15. sep. 2014 10:59

Prosjekter