Kirsten Sivesind

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
Bilde av Kirsten Sivesind
English version of this page
Telefon +47-22857609
Rom 559
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser:

  • Utdanningspolitikk, ledelse og styring
  • Læreplanteori og didaktikk
  • Læreplanhistorie

Undervisning:

2015-2018: Underviser på Bachelor og Master i Pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og har enkeltforelesninger på PhD-nivå.

2003-2014: UTLED4061 - Utdanningsvitenskap, forskningsstrategier og metoder (2004-2012), UTLED4081 - Masteroppgaven - forberedende arbeid (2005-2011), UTLED4090 - Masteroppgaven (2010-2012, 2014)

Bakgrunn:

  • Førsteamanuensis, Institutt for Pedagogikk, UiO, 2015 -
  • Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO, 2008-2014
  • Førstelektor,  Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO, 2004-2008

Verv:

Emneord: Pedagogikk, Utdanningsreformer, Utdanningspolitikk, Læreplanstudier, Undervisning, Utdanningsledelse, Komparative og internasjonale utdanningsstudier

Publikasjoner

  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2017). State School Inspection Policy in Norway and Sweden (2002-2012): A reconfiguration of governing modes?, In Stephen Ball (ed.),  Governing by numbers: Education, governance, and the tyranny of numbers.  Routledge.  ISBN 9781138701151.  7.  s 131 - 160
  • Sivesind, Kirsten & Luimes, Maike (2017). Didaktik and curriculum studies: a European perspective, In John Chi-kin Lee & Kerry J. Kennedy (ed.),  Theorizing Teaching and Learning in Asia and Europe. A Conversation between Chinese Curriculum and European Didactics.  Routledge.  ISBN 9781138805996.  11.  s 217 - 231
  • Sivesind, Kirsten & Wahlström, Ninni (2017). Curriculum and Leadership in Transnational Reform Policy: A Discursive-Institutionalist Approach, In Michael Uljens & Rose Ylimaki (ed.),  Bridging Educational Leadership, Curriculum Theory and Didaktik. Non-affirmative Theory of Education.  Springer.  ISBN 978-3-319-58650-2.  Chapter 14.  s 439 - 462
  • Møller, Jorunn & Sivesind, Kirsten (2016). Rektorers blikk på opplæringslovens rettslige regulering, I: Kristian Andenæs & Jorunn Møller (red.),  Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215026671.  Kapittel 8.  s 161 - 181
  • Sivesind, Kirsten; Afsar, Azita & Bachmann, Kari Elisabeth (2016). Transnational policy transfer over three curriculum reforms in Finland : The constructions of conditional and purposive programs (1994–2016). European Educational Research Journal (online).  ISSN 1474-9041.  15(3), s 345- 365 . doi: 10.1177/1474904116648175 Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten; Skedsmo, Guri & Hall, Jeffrey Brooks (2016). Et felles nasjonalt tilsyn: Om rammeverk og reformbaner gjennom historien, I: Kristian Andenæs & Jorunn Møller (red.),  Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215026671.  Kapittel 5.  s 99 - 119
  • Sivesind, Kirsten & Westbury, Ian (2016). State-based curriculum work and curriculum-making: Norway’s Læreplanverket 1997. Journal of Curriculum Studies.  ISSN 0022-0272.  48(6), s 766- 782 . doi: 10.1080/00220272.2016.1186741
  • Sivesind, Kirsten & Westbury, Ian (2016). State-based curriculum-making, Part I. Journal of Curriculum Studies.  ISSN 0022-0272.  48(6), s 744- 756 . doi: 10.1080/00220272.2016.1186737
  • Tønnesson, Johan & Sivesind, Kirsten (2016). The Rhetoric of the Norwegian Constitution Day: A Topos Analysis of Young Norwegian Students’ May 17 Speeches, 2011 and 2012. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  60(2), s 201- 218 . doi: 10.1080/00313831.2015.1017837
  • Westbury, Ian; Aspfors, Jessica; Fries, Anna-Verena; Hansen, Sven-Erik; Ohlhaver, Frank; Rosenmund, Moritz & Sivesind, Kirsten (2016). Organizing curriculum change: an introduction. Journal of Curriculum Studies.  ISSN 0022-0272.  48(6), s 729- 743 . doi: 10.1080/00220272.2016.1186736 Vis sammendrag
  • Westbury, Ian & Sivesind, Kirsten (2016). State-based curriculum-making, Part 2, the tool-kit for the state’s curriculum-making. Journal of Curriculum Studies.  ISSN 0022-0272.  48(6), s 757- 765 . doi: 10.1080/00220272.2016.1186738
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2015). State School Inspection Policy in Norway and Sweden (2002-2012): a reconfiguration of governing modes?. Journal of education policy.  ISSN 0268-0939.  30(3), s 429- 458 . doi: 10.1080/02680939.2014.945488 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Sivesind, Kirsten (2014). Education in the Spirit of Archimedes: pertaining to the buoyancy of PISA. Oxford Studies in Comparative Education.  ISSN 0961-2149.  24(1), s 57- 77
  • Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit (2014). Curriculum Theory and Research in Norway: Traditions, Trends and Topics, In William F. Pinar (ed.),  International Handbook of Curriculum Research.  Routledge.  ISBN 9780415804295.  30.  s 362 - 375
  • Sivesind, Kirsten (2013). Læreplanene i Kunnskapsløftet: et internasjonalt-sammenliknende perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.
  • Sivesind, Kirsten (2013). Mixed images and merging semantics in European curricula. Journal of Curriculum Studies.  ISSN 0022-0272.  45(1), s 52- 66 . doi: 10.1080/00220272.2012.757807
  • Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2013). Læreplaner – fra dokumenter til dokumentasjon, I: Rune Johan Krumsvik & Roger Säljö (red.),  Praktisk-pedagogisk utdanning - en antologi.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1280-4.  Kapittel.  s 303 - 342
  • Tønnesson, Johan & Sivesind, Kirsten (2013). Grunnlovens unge ambassadører: Analyse av et utvalg 17. maitaler holdt av norske skolelever i 2011 og 2012. Maal og Minne.  ISSN 0024-855X.  (2), s 65- 95
  • Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2012). Kunnskapsløftet som reformprogram: fra betingelser til forventninger, I: Tomas Englund; Eva Forsberg & Daniel Sundberg (red.),  Vad räknas som kunskap? Läroplanteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola.  Liber.  ISBN 978-91-47-09985-6.  Kapittel 12.  s 242 - 260 Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten (2012). Jus + ped = sant? Et felles nasjonalt tilsyn i skolen - om nye styringsformer og bruken av faglig skjønn, I: Henning Jakhelln & Trond-Erik Welstad (red.),  Utdanningsrettslige emner.  Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202358822.  34.  s 655 - 681
  • Sivesind, Kirsten; van den Akker, Jan & Rosenmund, Moritz (2012). The European Curriculum: restructuring and renewal. European Educational Research Journal (online).  ISSN 1474-9041.  11(3), s 320- 327
  • Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten (2011). Conceptualising Curriculum Knowledge Within and Beyond the National Context, In Lyn Yates & Madeleine Grumet (ed.),  Curriculum in Today's World.  Routledge.  ISBN 978-0-415-57582-9.  Kapittel 5.  s 58 - 76
  • Sivesind, Kirsten (2011). Johann Friedrich Herbart. Den pedagogiske forelesningen, I: Arne Skodvin; Karl Henrik Flyum; Geir Knudsen & Eva Simonsen (red.),  Forelesningens kunst.  Unipub forlag.  ISBN 978-82-7477-499-5.  Kapittel.  s 115 - 133
  • Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2011). Et felles nasjonalt tilsyn - om forholdet mellom statlig styring og faglig skjønn, I: Jorunn Møller & Eli Ottesen (red.),  Rektor som leder og sjef - om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01797-6.  Kapittel 3.  s 51 - 73
  • Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (2010). OECD setter dagsorden, I: Eyvind Elstad & Kirsten Sivesind (red.),  PISA sannheten om skolen?.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01487-6.  Kapittel1.  s 20 - 41
  • Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten (2010). Conceptualising Curriculum Knowledge Within and Beyond the National Context. European Journal of Education.  ISSN 0141-8211.  45(1), s 103- 120 . doi: 10.1111/j.1465-3435.2009.01418.x Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten (2010). PISA i Arkimedes. ånd: om evalueringers oppdrift i utdanningssystemet, I: Eyvind Elstad & Kirsten Sivesind (red.),  PISA sannheten om skolen?.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01487-6.  Kapittel 7.  s 124 - 142
  • Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten (2009). Læreplanstudier - perspektiver og posisjoner, I: Erling Lars Dale (red.),  Læreplan i et forskningsperspektiv.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01323-7.  Kapittel 2.  s 23 - 61
  • Bachmann, Kari Elisabeth; Sivesind, Kirsten & Bergem, Randi (2008). Evaluering og ansvarliggjøring i skolen, I: Eyvind Elstad; Gjert Langfeldt & Stefan Hopmann (red.),  Ansvarlighet i skolen. Politiske spørsmål og pedagogiske svar.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-28007-9.  Kapittel 4.  s 94 - 122
  • Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2008). Hva forandres med nye standarder? Krav og utfordringer med Kunnskapsløftets læreplaner, I: Eyvind Elstad; Gjert Langfeldt & Stefan Hopmann (red.),  Ansvarlighet i skolen. Politiske spørsmål og pedagogiske svar.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-28007-9.  Kapittel 3.  s 62 - 93
  • Werler, Tobias & Sivesind, Kirsten (2007). Norway, In Hans Döbert; Wolfgang Hörner; Von Knopp Bortho & Wolfgang Mitter (ed.),  The Education Systems of Europe.  Kluwer Academic Publishers.  ISBN 1-4020-4868-8.  Kapittel.  s 573 - 589
  • Afsar, Azita; Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2006). Fra gammel til ny læreplan - etablerte forventninger og mulige forandringer, I: Ragnhild Midtbø (red.),  Lærerkvalifisering og godt lærerarbeid.  Bedre skole.  ISBN 8291684-19-7.  Kapittel 7.  s 91 - 111
  • Møller, Jorunn; Sivesind, Kirsten; Skedsmo, Guri & Aas, Marit (2006). Skolelederundersøkelsen 2005. Om arbeidsforhold, evalueringspraksis og ledelse i skolen. Acta Didactica.  ISSN 1502-2013.  (1)
  • Sivesind, Kirsten (2006). Innledning, I: Kirsten Sivesind; Gjert Langfeldt & Guri Skedsmo (red.),  Utdanningsledelse.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-25997-6.  Innledning.  s 7 - 20
  • Afsar, Azita; Skedsmo, Guri & Sivesind, Kirsten (2006). Evaluering og kunnskapsutvikling i ledelse av utdanning, I: Kirsten Sivesind; Gjert Langfeldt & Guri Skedsmo (red.),  Utdanningsledelse.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-25997-6.  Kapittel 11.  s 202 - 226
  • Werler, Tobias & Sivesind, Kirsten (2006). Norway. Norway, In  Hörner, W.; Döbert, H.; von Kopp, B.; Mitter, W. (Eds.) : The Education Systems of Europe.  Springer Science+Business Media B.V..  s 573 - 589
  • Gundem, Bjørg Brandtzæg; Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten (2003). Curriculum Theory and Research in Norway: Traditions, Trends, and Challenges, In William Pinar (ed.),  International Handbook of Curriculum Research.  Lawrence Erlbaum Associates.  ISBN 0-8058-3222-X.  Chapter 29.  s 517 - 534
  • Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit (2003). Curriculum Theory and Research in Norway: Traditions, Trends, and Topics, In William Pinar (ed.),  International Handbook of Curriculum Research.  Lawrence Erlbaum Associates.  ISBN 0-8058-3222-X.  30.  s 362 - 375
  • Sivesind, Kirsten (2002). Pedagogiske refleksjoner i en reformtid. Uddannelse.  ISSN 0503-0102.  (10), s 54- 60
  • Sivesind, Kirsten (2002). Reform 97 - Pedagogiske avveininger på politiske premisser, I:  En lærende skole - L97 i skolepraksis.  J.W. Cappelens Forlag AS.  ISBN 8202218160.  Kapittel 3.  s 35 - 62
  • Sivesind, Kirsten (2002). Task and Themes in Communication about the Curriculum: The Norwegian Compulsory School Reform, In  Comparing Curriculum-Making Processes.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 3-906768-68-6.  Chapter 22.  s 319 - 332
  • Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2002). Hva læreplanen kan - og ikke kan, I: [Mangler fornavn] [Mangler etternavn] (red.),  En lærende skole. L97 i skolepraksis.  J.W. Cappelens Forlag AS.  Kapittel.
  • Sivesind, Kirsten & Gundem, Bjørg Brandtzæg (2000). Läroplansreformer och lärarprofessionalitet - reflektioner om didaktikens relevans i arbetet med läroplaner, I: Ulla Tebelius & Silwa Claesson (red.),  Skolan i centrum.  Studentlitteratur, Lund.  ISBN 91-44-01496-1.  s 25 - 42
  • Sivesind, Kirsten & Hopmann, Stefan (1997). Fra læreplanutforming til undervisningsplanlegging, I: Berit Karseth; Sigrun Gudmundsdottir & Stefan Hopmann (red.),  Didaktikk: Tradisjon og fornyelse. Festskrift til Bjørg Brandtzæg Gundem.  Rapport : Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo.  s 237 - 257
  • Sivesind, Kirsten (1993). Målstyring - sentralisering eller desentralisering? En analyse av begrepsbruk og politisk innhold i St. meld. nr. 37 (1990-91). Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  2, s 69- 82
  • Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (red.) (2010). PISA sannheten om skolen?. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01487-6.  323 s.
  • Sivesind, Kirsten; Langfeldt, Gjert & Skedsmo, Guri (red.) (2006). Utdanningsledelse. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-25997-6.  271 s.
  • Langfeldt, Gjert; Sivesind, Kirsten & Skedsmo, Guri (red.) (2006). Utdanningsledelse. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 8202259975.  271 s.
  • Bachmann, Kari Elisabeth; Sivesind, Kirsten; Afsar, Azita & Hopmann, Stefan (2005). Hvordan formidles læreplanen? En komparativ evaluering av læreplanbaserte virkemidler - deres konsistens og læreres praksis. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
  • Sivesind, Kirsten & Hörmann, Bernadette (2017). Bildung – Alive and allowed? Curriculum practices, European didactics and the governing role of new assessment pedagogies in schools.
  • Afsar, Azita & Sivesind, Kirsten (2016). Undervisning, I: Ole Andreas Kvamme; Tone Kvernbekk & Torill Strand (red.),  Pedagogiske fenomener. En innføring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202494667.  Kapittel.  s 137 - 154
  • Sivesind, Kirsten & Wahlström, Ninni (2016). Curriculum on the European policy agenda: Global transitions and learning outcomes from transnational and national points of view. European Educational Research Journal (online).  ISSN 1474-9041.  15(3), s 271- 278 . doi: 10.1177/1474904116647060
  • Sivesind, Kirsten (2015). Komparative studier: om forholdet mellom utdanningspolitikk og utdanningsforskning.
  • Sivesind, Kirsten & Luimes, Maike (2015). Conceptualizing Curriculum and Bildung: rethinking the ‘whys’ and ‘whats’ of teaching within a European Research Discourse.
  • Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten (2014). A comparison of subject matter content and the semantics of new curricula for lower secondary school in Norway and Germany (North Rhine-Westphalia).
  • Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten (2014). A comparison of subject matter content and the semantics of new curricula for lower secondary school in Norway and Germany (North Rhine-Westphalia).
  • Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten (2014). Content for teaching or competencies for learning? The formation of subject matter content and its legitimation.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2013). State Inspectoral Systems in Norway and Sweden: a reconfiguration of governing modes? Conference Paper. NW 23: School Inspection - Policies and Practices.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2013). State Inspectoral Systems in Norwegian and Swedish Education: From Politics to Practice - Preliminary Results.
  • Sivesind, Kirsten; Bachmann, Kari Elisabeth & Afsar, Azita (2013). Researching curriculum specification and freedom in Norway, In Wilmad Kuiper & Jan Berkvens (ed.),  Balancing Curriculum Regulation and Freedom across Europe : CIDREE Yearbook 2013.  CIDREE: Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe.  ISBN 978-90-329-2336-5.  Chapter.  s 163 - 188 Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten (2012). Trajectories of national school inspection: between norms and rights. Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten & Skedsmo, Guri (2012). National School Inspection and Modernizing Trajectories of Governing and Control. Vis sammendrag
  • Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2010). Administrating Minds, Managing Hopes. The Movement toward Accountability and Individualization in Education.
  • Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (2010). Hvorfor en bok om PISA?, I: Eyvind Elstad & Kirsten Sivesind (red.),  PISA sannheten om skolen?.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01487-6.  Forord.  s 13 - 15
  • Elstad, Eyvind & Sivesind, Kirsten (2010). Innledning, I: Eyvind Elstad & Kirsten Sivesind (red.),  PISA sannheten om skolen?.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01487-6.  Innledning.  s 16 - 19
  • Sivesind, Kirsten & Afsar, Azita (2010). Proramevaluering av Master i Pedagogikk, Universitetet i Agder.
  • Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2009). Læreplanen: en betingelse eller forventning? En sammenliknende studie av skolens respons på nye læreplaner i et styringsperspektiv.
  • Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten (2009). Skolens samfunnsmandat – med eller uten anførselstegn. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 50- 54
  • Sivesind, Kirsten (2009). Juss + ped = sant? Om felles nasjonalt tilsyn i Oslo og Akershus 2008.
  • Skedsmo, Guri; Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2009). Responsibility and Accountability in Institutional Governance.
  • Skedsmo, Guri; Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2009). Responsibility and Accountability in Institutional Governance.
  • Elstad, Eyvind; Hopmann, Stefan; Langfeldt, Gjert & Sivesind, Kirsten (2008). Ansvarliggjøring i praksis.
  • Møller, Jorunn & Sivesind, Kirsten (2008). OECD-rapporten om skoleledelse og sluttresultater fra ASAP-prosjektet. Hvilke forventninger rettes mot norsk utdanningspolitikk?.
  • Sivesind, Kirsten (2008). Reformulating reform: curriculum history revisited. Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo = Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 101.
  • Sivesind, Kirsten & Bachmann, Kari Elisabeth (2007). Evaluation and Standardization. The Changing Role of Curriculum and Reform.
  • Sivesind, Kirsten; Carlsten, Tone Cecilie & Westbury, Ian (2007). Back to the Future - the Changing Role of Curriculum Politics in Norway and Illinois.
  • Afsar, Azita; Bachmann, Kari Elisabeth & Sivesind, Kirsten (2006). Fra gammel til ny læreplan - etablerte forventninger og mulige forandringer. Kommunikasjon.  ISSN 1502-3052.  (6)
  • Sivesind, Kirsten (2005). PISA og TIMSS. En kommentar.
  • Sivesind, Kirsten & Fries, Anna-Verena (2005). Perception of confclict sources in curriculum making.
  • Sivesind, Kirsten & Fries, Anna-Verena (2005). Tensions in curriculum making.
  • Bachmann, Kari Elisabeth; Sivesind, Kirsten; Afsar, Azita & Hopmann, Stefan (2004). Hvordan formidles læreplanen? En komparativ evaluering av læreplanbaserte virkemidler - deres utforming, konsistens og betydning for læreres praksis. Evaluering av Reform 97 - i regi av Norges forskningsråd.
  • Sivesind, Kirsten (2004). Hva forandres med nye standarder? En drøfting av læreplanens mål og legitimering i lys av nye former for ansvarliggjøring (accountability).
  • Sivesind, Kirsten (2004). Komparativ analyse i et systemteoretisk perspektiv.
  • Sivesind, Kirsten (2003). Sammenlikgning af nordiske læreplaner med henblik på indholdsstyringen.
  • Sivesind, Kirsten; Backström Widjeskog, Bettina & Apsfors, Jessica (2003). Exploring curriculum changes through comparative research.
  • Sivesind, Kirsten; Afsar, Azita & Bachmann, Kari Elisabeth (2003). Nordiske læreplaner og den ukjente x.
  • Sivesind, Kirsten; Bachmann, Kari Elisabeth & Afsar, Azita (2003). Nordiske læreplaner.
  • Sivesind, Kirsten (2002). Didaktikk og klasseromsforskning - av samme slag?. Nordisk Pedagogik.  ISSN 0901-8050.  (4), s 244- 250
  • Sivesind, Kirsten (2001). Mål - uten mening? Om didaktikk, læreplan og undervisning. Pedagogisk profil.  ISSN 0805-5610.  8(2)
  • Sivesind, Kirsten (1999). Task and themes in communication on curriculum. Common and different orientations in Germany, Switzerland and Norway. Vis sammendrag
  • Sivesind, Kirsten (1999). The possibility for internationalisation in curriculum work. A theoretical discussion with reference to the case of Germany, Switzerland and Norway.
  • Sivesind, Kirsten (1999). The process of curriculum reforms - whose development and what change? The Compulsory School Reform in Norway, 1991 - 1999.
  • Gundem, Bjørg Brandtzæg & Sivesind, Kirsten (1997). From Politics to Practice: Reflections from a Research Project on Curriculum Policy and Notes from (outside and inside) a National Curriculum Reform Project.
  • Sivesind, Kirsten (1997). Norwegen: Der neue Lehrplan. Infos & Akzente. Lehrplanbulletin..  (17), s 45- 47
  • Sivesind, Kirsten (1997). The Curriculum - a political manifest or a tool for governing? The case of Norway.
  • Sivesind, Kirsten & Gundem, Bjørg Brandtzæg (1997). Prosjektorganisation und Systementwicklung in der norwegischen Lehrplanarbeit.
Publisert 6. aug. 2010 09:12 - Sist endret 26. nov. 2017 18:18