Per Hetland

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
Bilde av Per Hetland
English version of this page
Telefon +47-22840764
Mobiltelefon +47-98888166
Faks +47-22840592
Rom 352
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadallèen 21 Forskningsparken 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Min forskning dekker fire forskningsfelt (noen utvalgte publikasjoner i parentes):

  1. Kommunikasjon av forskning og teknologi mot allmennhet og brukere. Tre modeller for forsknings- og teknologikommunikasjon har strukturert arbeidet: Formidlingsmodellen (Hetland, 1995, 2012, 2015, 2016), dialogmodellen (Hetland, 2011b) og medvirkningsmodellen (Hetland, 2011a). I tillegg har jeg publisert på tvers av de tre modellene (Hetland, 2014).
  2. Design (Hetland, 1999), utvikling (Hetland, 1996a, 2002) og bruk (Hetland, 1996b) av informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
  3. Anvendt forskning innen høgere utdanning, forskning og utvikling. Noen eksempler er: universitetsmuseenes arbeid med å digitalisere samlingene (Hetland & Borgen, 2005), digital kompetanse i norsk lærerutdanning (Hetland & Solum, 2008), universitet-næringsliv samarbeid (Finne & Hetland, 2005; Hetland & Brandt, 2006), og insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler (Hetland, 2005).
  4. Lokale sysselsettingssystemer, spesielt mangesyssleri (Hetland, 1986) og uformell læring i kystfisket (Hetland, 1984a, 1984b).

På tvers av de fire forskningsfeltene har jeg publisert flere metodologiske bidrag (Hetland, 2017; Hetland & Mørch, 2016).

Utdanning

  • 1994 – PhD i “Technology Policy, Innovation and Socio-Economic Development”, Roskilde Universitet, Danmark
  • 1978 – Cand.polit., Universitet i Oslo (sosialantropologi)
  • 1975 – Cand.mag., Universitetene i Oslo og Bergen (biologi, utviklingsgeografi og sosialantropologi)

Arbeidserfaring

  • Universitet i Oslo (10 år først som universitetslektor, senere som prosjektleder, direktør, førsteamanuensis og forskningsleder)
  • Instituttsektoren: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, Østlandsforskning og International Research Institute of Stavanger  (14,5 år først som seniorforsker, senere som forskningsprofessor, assisterende direktør og direktør)
  • Høgskolene i Lillehammer og Hedmark (12 år først som vitenskapelig assistent, senere som forskningskonsulent, førsteamanuensis, høgskoledosent, professor og seksjonsleder)
  • Høgskoledosent/professor II ved Høgskolene i Hedmark og Finnmark (9 år i alt)
  • Gjesteforsker ved University of California, San Diego, 1999-2000; Roskilde Universitet, Danmark, 1993-1994; kortere opphold ved Nordiska Afrikainstitutet, Roskilde Universitet og University of Twente

For ytterligere opplysninger se engelsk hjemmeside

Emneord: IKT og læring, Kunnskapsorganisasjoner, Kommunikasjon av forskning og teknologi

Publikasjoner

For CV og nedlastbare publikasjoner se http://uio.academia.edu/PerHetland

Hetland, P. (2017). Fire perspektiver på kildebruk, troverdighet og kildekritikk. In B. K. Engen, T. H. Giæver, & L. Mifsud (Eds.), Digital dømmekraft Oslo: Gyldendal Akademisk

Hetland, P. (2016). Public Communication of Technological Change: Modest and Less Modest Witnesses. Submitted.

Hetland, P., & Mørch, A. (2016). Ethnography for Investigating the Internet. seminar.net, 12(1), 1-14.

Hetland, P. (2015). Popularizing the Internet: Traveling Companions Supporting the Good News. Nordicom Review, 36(2), 157-171.

Hetland, P. (2014). Models in Science Communication Policy: Formatting Public Engagement and Expertise. Nordic Journal of Science and Technology Studies, 2(2), 5-17.

Hetland, P. (2012). Internet between Utopia and Dystopia: the Narratives of Control. Nordicom Review, 33(2), 3-15.

Hetland, P. (2011a). Science 2.0: Bridging Science and the Public. Nordic Journal of Digital Literacy, 6(Special Issue), 326-339.

Hetland, P. (2011b). The User Paradox in Technology Testing. Nordic Journal of Digital Literacy, 6(1-2), 7-21.

Hetland, P., & Solum, N. H. (2008) Digital kompetanse i norsk lærerutdanning. Oslo: Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.

Hetland, P., & Brandt, E. (2006) Universitetspilotene – en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing. Oslo: Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.

Finne, H., & Hetland, P. (2005) Meritteringssystemer i FoU-sektoren i forhold til nærings- og innovasjonsrettet FoU-virksomhet. Oslo: Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.

Hetland, P., & Borgen, J. (2005) Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid. Oslo: Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.

Hetland, P. (2005) Insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale målsettinger for institusjonene. Oslo: Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.

Hetland, P. (2002). Experiments along the Bazaar-route: The importance of User-producer Dialogue in Shaping New Media Technology. In A. Morrison (Ed.), Researching ICTs in Context (pp. 121-140). Oslo: UniPub.

Hetland, P. (1999). "Det virtuelle klasserommet" som metafor: Tekstens villskap og temmede monstre. In K. Braa, P. Hetland, G. Liestøl (Ed.), Nettsamfunn (pp. 258-275). Oslo: Universitetsforlaget.

Hetland, P. (1996a). Exploring Hybrid Communities: Telecommunication on Trial. (PhD), Department of Media and Communication, University of Oslo, Oslo.  

Hetland, P. (1996b). Internett i den offentlige informasjonens tjeneste? Kommunikasjonsprinsippet på prøve. Norsk Medietidsskrift, 3(2), 59-75.

Hetland, P. (1995). Sur nedbør møter sitt publikum: Elementer til en fortolkningsmodell for forskningskommunikasjon. In L. S. Bugge & G. Vestheim (Eds.), Innsikt og utsyn (pp. 91-105). Hamar: Oplandske bokforlag.

Hetland, P. (1986). Pluriactivity as a strategy for employment in rural Norway. Sociologia Ruralis, XXVI(3/4), 385-395.

Hetland, P. (1984a). "Med 80 stamper line i halinga". In S. Jentoft & C. Wadel (Eds.), I samme båt - sysselsettingssystemer i fiskerinæringa (pp. 75-89). Stavanger: Universitetsforlaget.

Hetland, P. (1984b). Å bli fisker - formell og uformell sosialisering i fisket. In S. Jentoft & C. Wadel (Eds.), I samme båt - sysselsettingssystemer i fiskerinæringa (pp. 36-46). Stavanger: Universitetsforlaget.

  • Hetland, Per (2017). Fire perspektiver på kildebruk, troverdighet og kildekritikk, I: Bård Ketil Engen; Tonje Hilde Giæver & Louise Mifsud (red.),  Digital Dømmekraft.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205491809.  3.  s 43 - 60
  • Hetland, Per (2016). Public Communication of Technological Change: Modest and Less Modest Witnesses. Nordic Journal of Science and Technology Studies.  ISSN 1894-4647.  4(2), s 5- 16 . doi: 10.5324/njsts.v4i2.2177 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per & Mørch, Anders Irving (2016). Ethnography for Investigating the Internet. Seminar.net : Media, technology and lifelong learning.  ISSN 1504-4831.  12(1), s 1- 14 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per (2015). Popularizing the Internet: Traveling Companions Supporting the Good News. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  36(2), s 157- 171 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per (2014). Models in Science Communication: Formatting Public Engagement and Expertise. Nordic Journal of Science and Technology Studies.  ISSN 1894-4647.  2(2), s 5- 17 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per (2012). Internet Between Utopia and Dystopia: The Narratives of Control. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  33(2), s 3- 15 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per (2011). Science 2.0: Bridging science and the public :. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (Special), s 326- 339 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per (2011). The User Paradox in Technology Testing. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  6(1/2), s 8- 21 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hetland, Per & Godø, Helge (2003). Teknologispredning som fortellinger: om hacking og Internett, I:  Flyt og forførelse.  Gyldendal Akademisk.  s 44 - 77
  • Hetland, Per (2002). Experiments along the bazaar-route: the importance of user-producer dialogue in shaping new media technology, In  Researching ICTs in context.  Unipubforlag.  s 121 - 140 Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2002). Unmasking the Net: When Technology Communication Turns to the Public. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  23(01.feb), s 109- 124 Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2000). Internett, I:  MedieNorge - kunnskapsbase på mediefeltet.  Fagbokforlaget.  faglig_bok_institusjon.  s 64 - 70
  • Hetland, Per (1999). "Det virtuelle klasserommet" som metafor - Tekstens villskap og temmede monstre, I: Kristin Braa; Per Hetland & Gunnar Liestøl (red.),  Nettsamfunn.  Tano, Oslo.  s 258 - 275 Vis sammendrag
  • Hetland, Per (1999). Kommunikasjon: Teknologi og kultur. Nordicom Information.  ISSN 0349-5949.  21(1-2), s 45- 51
  • Hetland, Per (1999). The Internet in Norway. Dissemination and Use. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  20(2), s 33- 44
  • Hetland, Per (1999). The Internet in Norway: Dissemination and Use. Nordicom Information.  ISSN 0349-5949.  21(3), s 3- 14
  • Hetland, Per (1999). "Det virtuelle klasserommet" som metafor. Tekstens villskap og temmede monstre, I:  Nettsamfunn.  Tano Aschehoug.  laerebok.  s 258 - 275
  • Hetland, Per (1999). The internet in Norway. Dissemination and use. ?.  20(2), s 33- 44
  • Hetland, Per (1998). Constructing Technology in a Social Experiment: Following the Actors and Controversies, In  Making the global village local? Domesticating the World Wide Webs of information and communication technology.  European Commission.  ISBN 92-828-3361-5.  s 59 - 78
  • Hetland, Per (1998). Shaping interactive communication technologies: Text and context, In  Making the global village local? Domesticating the World Wide Webs of information and communication technology.  European Commission.  ISBN 92-828-3361-5.  s 175 - 201
  • Hetland, Per; Meier-Dallach, Hans-Peter & Storgaard, Kresten (1998). Making the Global Village Local? The Agenda of National Policy, In  Making the global village local? Domesticating the World Wide Webs of information and communication technology.  European Commission.  ISBN 92-828-3361-5.  s 5 - 32
  • Jansen, Arild; Hetland, Per & Meyer-Dallach, Hans-Petter (1998). The small community in the global village : identity or integration, In  Making the global village local : domesticating The World Wide Webs of ITC.  European Commission.  faglig_bok_institusjon.  s 125 - 147
  • Hetland, Per (1996). Internett i den offentlige informasjonens tjeneste? Kommunikasjonsprinsippet på prøve. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  (2), s 59- 75

Se alle arbeider i Cristin

  • Braa, Kristin; Hetland, Per & Liestøl, Gunnar (red.) (1999). Nettsamfunn. Tano, Oslo.
  • Braa, Kristin; Hetland, Per & Liestøl, Gunnar (red.) (1999). netts@mfunn. Tano Aschehoug.  ISBN 82-518-3938-6.
  • Hetland, Per; Braa, Kristin & Liestøl, Gunnar (red.) (1999). Nettsamfunn. Tano Aschehoug.  ISBN 82-518-3938-6.  326 s.
  • Hetland, Per & Meier-Dallach, Hans-Peter (1998). Making the global village local? Domesticating the World Wide Webs of information and communication technology. European Commission.  ISBN 92-828-3361-5.  304 s. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Endresen, Dag Terje Filip; Oswald, Emily; Svindseth, Christian; Bjørn Petter, Løfall & Hetland, Per (2017). Citizen Science dugnadsportal for Telemark Botanisk Forening. Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2017). Citizen Science.
  • Hetland, Per (2017). Engaged Modest Witnesses: Building Bridges Between Natural History Research Museums and Society.
  • Hetland, Per (2017). Modèle nordique. Découvrir.  ACFAS, s 83- 90
  • Hetland, Per (2017). Natural History Research Museums and Citizen Science.
  • Hetland, Per (2017). Rethinking the Social Contract between Science and Society: Steps to an Ecology of Science Communication. Series of dissertations submitted to the Faculty of Education, University of Oslo = Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 265. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Oswald, Emily; Svindseth, Christian; Løfall, Bjørn Petter; Endresen, Dag Terje Filip & Hetland, Per (2017). Citizen science dugnadsportal for Telemark Botanisk Forening.
  • Hetland, Per (2016). Boundary Objects and Boundary Infrastructures.
  • Hetland, Per (2016). Re-thinking the Social Contract between Science and Society: Steps to an Ecology of Science Communication.
  • Hetland, Per (2016). Trading Zones and Interactional Expertise.
  • Hetland, Per (2016). Trading Zones, Citizen Science Expertise, and New Infrastructures for Knowledge Production.
  • Hetland, Per (2016). Trading Zones, Citizen Science and New Infrastructures for Knowledge Production.
  • Hetland, Per & Oswald, Emily C (2016). User Perspectives on Social Media, Crowdsourcing and the Cultural Heritage Mediascapes.
  • Hetland, Per (2015). Bruken av virtuell etnografi i utforskningen av vårt nye kommunikasjonslandskap.
  • Hetland, Per (2015). Forskningsformidlingens oppgaver. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 14- 14
  • Hetland, Per (2015). Forskningsformidlingens tre utfordringer. Forskerforum.  ISSN 0800-1715.  47(3), s 34- 35
  • Hetland, Per (2014). The communication of scientific knowledge: Between popularisation and policy.
  • Hetland, Per (2013). Models in Science Communication Policy: Formatting Public Engagement and Expertise.
  • Hetland, Per (2013). The Internet Communicated: Exploring the Pro-Innovation Bias.
  • Hetland, Per (2012). Exploring the pro-innovation bias in technology communication: Internet in the mass media.
  • Hetland, Per (2012). IKT og læring - med særlig fokus på undervisningen.
  • Hetland, Per (2012). Innovasjonsforskningens akilleshæl. Forskningspolitikk.  ISSN 0333-0273.  35(3), s 34- 34
  • Hetland, Per (2012). New Infrastructures for Knowledge Production.
  • Hetland, Per (2012). T. Fenwick and R. Edwards: Actor-Network Theory in Education. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  7(1), s 70- 72
  • Hetland, Per (2012). The Materiality of Learning. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  7(1), s 2- 4
  • Hetland, Per (2012). The Public Participation Principle in Science and Technology Communication.
  • Hetland, Per (2011). Internet between Utopia and Dystopia: The Narratives of Control.
  • Aasen, Petter; Hetland, Per & Wasson, Barbara (2010). LearnIT. En evaluering av KK-stiftelsens forskningsprogram om Læring og IT.
  • Hetland, Per (2010). Rettsvitenskapelig forskning i Norge – En evaluering.
  • Hetland, Per (2010). Samarbeid mellom UoH-sektoren og instituttsektoren.
  • Hetland, Per (2010). Science 2.0: Bridging Science and the Public.
  • Hetland, Per (2010). The Narratives of Expectations.
  • Hetland, Per (2010). The User Paradox in Technology Testing. Vis sammendrag
  • Hetland, Per & Boman, Arild (2010, 30. april). Kulturarv i fare.  Klassekampen.
  • Hetland, Per & Boman, Arild (2010, 30. april). Videoarvens redningsmenn.  Dagsavisen.
  • Hetland, Per (2009). Bedre klima for instituttforskning. Forskningspolitikk.  ISSN 0333-0273.  (3)
  • Hetland, Per (2009). Regionenes plass i forskningspolitikken. Forskningspolitikk.  ISSN 0333-0273.  (2)
  • Hetland, Per & Solum, Nils Henrik (2008). Digital kompetanse i norsk lærerutdanning. NIFU STEP rapport. 28.
  • Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje & Stensaker, Bjørn (2006). Prosjekt Innlandsuniversitetet: Faglig midtveisevaluering. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 12.
  • Hetland, Per & Brandt, Ellen (2006). Universitetspilotene – en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 45.
  • Finne, Håkon & Hetland, Per (2005). Meritteringssystemer i FoU-sektoren i forhold til nærings- og innovasjonsrettet FoU-virksomhet. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 9. Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2005). Insentivstrukturen ved universiteter og høgskoler sett i forhold til nasjonale målsettinger for institusjonene. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 8.
  • Hetland, Per & Borgen, Jorunn Spord (2005). Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 27. Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2004). Høgskole – Universitet – Bedrift: Mobilitet og innovasjon (HUbro):Innspill til Forskningsrådets utvikling av en næringsrettet satsing overfor universitetene og høgskolene. NIFU skriftserie. 13.
  • Hetland, Per (2004). Internet Narratives in the Mass Media Discourse.
  • Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn & Hetland, Per (2004). På vei mot Innlandsuniversitetet – en vurdering av mulige PhD-program. Arbeidsnotat (NIFU STEP). 15.
  • Diesen, Jan Anders; Hetland, Per; Kulbrandstad, Lise Iversen; Kulbrandstad, Lise Iversen; Lund, Ole & Nyhus, Lene (2003). Mastergrad i kommunikasjon: Med spesialisering i språk og kultur i nye medier, film og fjernsyn, ergonomi i digitale medier, informasjon og samfunnskontakt: Studieplaner fra Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammmer: September 2003.
  • Hetland, Per (2003). Enøk på dagsorden? En studie av enøk-kampanjenes dagsordenfunksjon.
  • Hetland, Per & Ramberg, Inge (2003). Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanningen – en kvalitativ evaluering. NIFU skriftserie. 13.
  • Hetland, Per (2002). Sats på Innlandsuniversitetet!. Gudbrandsdølen Dagningen.  s 9
  • Hetland, Per (2001). Brukerperspektiv på elektroniske tjenester.
  • Hetland, Per (2001). Communicating the Web: Three routes in science and technology communication.
  • Hetland, Per (2001). "Digital divide" i Norge og globalt; hvordan oppnå et informasjonssamfunn for alle?.
  • Hetland, Per (2001). Digitale kløfter - nye utfordringer?. Gudbrandsdølen Dagningen.  s 9- 9
  • Hetland, Per (2001). Hva innebærer Digital Divide?.
  • Hetland, Per (2001). Internet narratives in Norwegian newspapers.
  • Hetland, Per & Leirvik, Birgit (2001). Fra kunnskap til handling? En evaluering av kampanjer, informasjon og opplæring i enøk-arbeidet 1995-2000.
  • Fritze, Yvonne; Haugsbakk, Geir & Hetland, Per (2000). Interaktivitet, teknologi og læring. Vis sammendrag
  • Hetland, Per (2000). The Internet in Norway: Dissemination and Use.
  • Hetland, Per (2000). The Omen of e-man: Principles in Technology Communication.
  • Hetland, Per (2000). Visjonene om det elektroniske mennesket; hva skjer når vi alle er på nettet?.
  • Hetland, Per (1999). Internett undersøkelse reiser flere spørsmål. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 11
  • Hetland, Per (1998). "...og han spiser engstlige 30-åringer til frokost". INFORUM.  ISSN 0333-1040.  1998(3), s 18- 19
  • Hetland, Per (1998). Bofast it-kompetanse?. Nationen.  ISSN 0805-3782.
  • Hetland, Per (1998). "To connect or de-connect? That is the question!" The Internet user: Inscribed, transcribed and described. Kommunikasjon: Teknologi & kultur. 15.
  • Hetland, Per (1998). 25 år med informasjonssamfunnet - hva nå?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.
  • Hetland, Per (1997). Media Technological Dramas - beyond domesticated monsters and the brutalism of triviality. Kommunikasjon: Teknologi & kultur. 7.
  • Hetland, Per (1996). Avlæring verst å lære. INFORUM.  ISSN 0333-1040.  1996(4), s 19- 19
  • Hetland, Per (1996). Exploring Hybrid Communities: Telecommunications On Trial. Rapport (Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo). 29. Vis sammendrag
  • Hetland, Per (1996). Informasjonssamfunnet møter distriktene.
  • Hetland, Per (1996). Kunnskap for ulike roller. INFORUM.  ISSN 0333-1040.  1996(4), s 18- 18
  • Hetland, Per; Lie, Merete & Sørensen, Knut Holtan (1996). En informasjonsteknologisk dagsorden? : samfunnsforskning om informasjonsteknologi.
  • Hetland, Per; Lie, Merete & Sørensen, Knut Holtan (1996). En informasjonsteknologisk dagsorden? Samfunnsforskning om informasjonsteknologi. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. sep. 2010 21:53 - Sist endret 1. nov. 2017 15:28

Prosjekter

Forskergrupper