Philipp Friedrich

Bilde av Philipp Friedrich
English version of this page
Telefon +47-22855526
Rom 568
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Utdanningsbakgrunn

  • 2010: Bachelor i statsvitenskap med fokus på historie og skandinavistikk, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Wien
  • 2013: Master i “Higher Education”, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

 

Arbeidshistorikk

  • 2012/2013: Forskningsassistent, FLAGSHIP prosjekt, ARENA – Senter for europaforskning, Universitetet i Oslo
  • 2014/2015: Forskningsassistent, Kunnskapssenter for utdanning, Norges Forskningsråd
  • 2014/2015: Forskningsassistent, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo

 

Faglige interesser

  • Høyere utdanning og den politiske orden
  • Styring og organisasjonsforandringer i høyere utdanning
  • Forsknings- og vitenskapspolitikk

 

PhD prosjekt

  • 15 YEARS OF HIGHER EDUCATION REFORMS: THE EFFECTS ON HIGHER EDUCATION MINISTRIES - A COMPARATIVE CASE STUDY BETWEEN THE NATIONAL HIGHER EDUCATION MINISTRIES OF NORWAY AND AUSTRIA

 

Undervisning

  • Introductory Semester Course in Higher Education (HEM 4100)
  • Organisation, Governance and Management of Higher Education (HEM 4220)
  • Research Methods and Statistics – Course II (HEM 4113)
  • Higher Education and the Europe of Knowledge (EDU 4230)
Emneord: Høyere utdanning

Publikasjoner

Friedrich, Philipp E. (2013) University Autonomy and Professorial Recruitment – A Case Study at the Department of Economic and Social History at the University of Vienna (MA Thesis)

Esterhazy, R. & P.E. Friedrich (2012) University of Vienna – Institutional Report. FLAGSHIP project, ARENA Centre for European Studies, University of Oslo.

  • Friedrich, Philipp (2016). University autonomy and reforms in Western Europe, or, Where´s the fun in Fun-damental changes?, In Nico Cloete; Leo Goedegebuure; Åse Gornitzka; Jens Patrick Wilhelm Jungblut & Bjørn Stensaker (ed.),  Pathways through higher education research: A festschrift in honour of Peter Maassen.  Department of Education, University of Oslo.  ISBN 978-82-569-7044-5.  Higher Education Governance and Reform.  s 41 - 45
  • Friedrich, Philipp; Prøitz, Tine Sophie & Stensaker, Bjørn (2016). Disciplining the Disciplines? How qualification schemes are written up at study program level in Norwegian higher education. Teaching in Higher Education.  ISSN 1356-2517.  21(7), s 870- 886 . doi: 10.1080/13562517.2016.1184138 Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 2. feb. 2015 16:55 - Sist endret 6. mars 2018 14:05