Rachel Sweetman

Bilde av Rachel Sweetman
English version of this page
Telefon +47-22852897
Rom 4357
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Doktorgradsarbeidet fokuserer på Læringsutbytte i høyere utdanning.Høyrere utdanning
  • Komparative og internasjonale (utdannings)studier
  • Læringsutbytte
  • Bruk av indikatorer og resultatmål i høyrere utdanning

Pågående aktiviteter

  • Assistent til prosjektet ‘Higher Education Learning Outcomes’ (HELO) et samarbeidsprosjekt av NIFU, PFI, HiOA og Universitetet i Bergen.
  • Medlem av forskernettverket ‘Nordic Fields of Higher Education’. Nettverket er støttet av NordForsk og ledet av Universitetet i Uppsala.
  • Medlem av organsasjonsgruppe til den ‘Early Career Higher Education Research Network’ (ECHER).

Utdanningsbakgrunn og arbeidshistorikk

  • 2010- 2013. Forsker III, NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning), Oslo
  • 2008- 2010, Master i Comparative and International Education, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
  • 2004- 2008, Forsker, Ipsos MORI Social Research Institute, London
  • 2000- 2004, Politikk MA Hons, University of Edinburgh, Skotland
Emneord: Komparative og internasjonale utdanningsstudier, Resultatmål, Indikatorer i høyere utdanning, Læringsutbytte, Pedagogikk

Publikasjoner

  • Bleiklie, Ivar; Frølich, Nicoline; Sweetman, Rachel & Henkel, Mary (2017). Academic institutions, ambiguity and learning outcomes as management tools. European Journal of Education.  ISSN 0141-8211.  52(1), s 68- 79 . doi: 10.1111/ejed.12200
  • Sweetman, Rachel (2017). HELOs and student centred learning ? where's the link?. European Journal of Education.  ISSN 0141-8211.  52(1), s 44- 55 . doi: 10.1111/ejed.12202
  • Michelsen, Svein; Sweetman, Rachel; Stensaker, Bjørn & Bleiklie, Ivar (2016). Shaping perceptions of a policy instrument: The political-administrative formation of learning outcomes in higher education in Norway and England. Higher Education Policy.  ISSN 0952-8733.  29(3), s 399- 417 . doi: 10.1057/s41307-016-0009-5
  • Stensaker, Bjørn & Sweetman, Rachel (2014). Impact of assessment initiatives on quality assurance, In Hamish Coates (ed.),  Higher Education Learning Outcomes Assessment.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 978-3-631-65446-0.  Part 3, Chapter 3.  s 237 - 259

Se alle arbeider i Cristin

  • Bleiklie, Ivar; Frølich, Nicoline & Sweetman, Rachel (2016). Academic institutions, ambiguity and learning outcomes as management tools.
  • Sweetman, Rachel & Ashwin, Paul (2016). What would socially-just international measures of the quality of teaching in higher education look like?. Vis sammendrag
  • Sweetman, Rachel (2015). Learning Outcomes in universities: how are they interpreted and practiced in Norway and England?.
  • Sweetman, Rachel & Ashwin, Paul (2015). Exploring the limits of learning outcomes: the case of international comparisons.
  • Bleiklie, Ivar; Michelsen, Svein; Sweetman, Rachel & Stensaker, Bjørn (2014). The Landing of a Policy Instrument.
  • Sweetman, Rachel (2014). The interpretation and impact of learning outcome approaches within degree programmes: national and disciplinary settings translating a key European concept.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. mai 2013 14:05 - Sist endret 27. okt. 2014 13:31