Suzanne Stiver Lie

Professor Emerita
Bilde av Suzanne Stiver Lie
Telefon +47-22144397
Mobiltelefon +47-93693597
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Helga Engs hus
Postadresse Pedagogisk forskningsinstitutt postboks 1092 Blindern 0317 Oslo

Akademiske interesser

  • Suzanne Stiver Lies arbeider har hovedsakelig vært fokusert på kvinners stilling i høgere utdanning i et komparativt perspektiv, innvandrer kvinners levekår i Norge, og kvinners situasjon i Øst Europa og Midt Østen.  Tidligere har hun bla. belyst innføringen av den 9- årige skolereformen i Norge samt effekten av kommune -sammenslåing i bygde Norge.

For mer informasjon, vennligst gå til Suzanne Stiver Lies personpresentasjon på engelsk.

Emneord: Utdanningssosiologi, Kvinne og Kjønnstudier, Komparative og internasjonale studier, multikulturell utdannelse, pedagogikk

Publikasjoner

  • Lie, Suzanne Stiver (2012). Trials and tribulations of a foreigner in Norwegian academia, In Suzanne Stiver Lie; Coleman Nancy L. & Berit Ås (ed.),  Dancing on Roses II - A Feminist View of Patriarchal Militarism, Immigrants, Fundamentalism and Health Hazard.  Nordi Women`s University/ Kvinneuniversitetet i Norden.  ISBN 978-82-93243-00-7.  Chapter.  s 51 - 54
  • Lie, Suzanne Stiver (2010). Et bidrag til forstålesen av Estlands historie, I: Turid Farbregd & Øyvind Rangøy (red.),  Estland og Norge i fortid og nåtid: Norsk-estisk forening 25 år.  Norsk-estisk forening.  ISBN 978-82-303-1538-5.  Kapittel.
  • Lie, Suzanne Stiver; Malik, Linda; Joe-Canon, Ilvi & Hinrikus, Rutt (2006). Introduction, the editors, In Suzanne Stiver Lie; Lynda Malik; Ilvi Joe-Cannon & Rutt Hinrikus (ed.),  Carrying Linda`s Stones: An Anthology of Estonian Womens`s Life Stories.  Tallinn University Press.  ISBN 9985-58-422-8.  1.  s 19 - 24
  • Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (2006). Carrying the stones: Coping with adversity, In Suzanne Stiver Lie; Lynda Malik; Ilvi Joe-Cannon & Rutt Hinrikus (ed.),  Carrying Linda`s Stones: An Anthology of Estonian Womens`s Life Stories.  Tallinn University Press.  ISBN 9985-58-422-8.  23.  s 525 - 590
  • Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (2006). Estonian women's life stories seen through sociological and gender glasses: Theoretical considerations, In Suzanne Stiver Lie; Lynda Malik; Ilvi Joe-Cannon & Rutt Hinrikus (ed.),  Carrying Linda`s Stones: An Anthology of Estonian Womens`s Life Stories.  Tallinn University Press.  ISBN 9985-58-422-8.  2.  s 25 - 43
  • Lie, Suzanne Stiver & Vogt, Kari (2003). Islamization in Syria: Gender, Education and Ideology. Journal of South Asian and Middle Eastern studies.  ISSN 0149-1784.  36(2), s 22- 41
  • Lie, Suzanne Stiver (1998). A new women`s studies and recource centre in Estonia, In Jill Lewis & Diana Anders Aaberg (ed.),  Nikk in Dialogue: Reports from Estonia, Latvia, Lithuania and North West Russia on Women`s Studies and Gender Research. Nikk Occasional paper no.1.  Nikk, Oslo.  1.
  • Lie, Suzanne Stiver & Rørslett, Mai Birgit (1995). Hvor står vi, hvor går vi?, I: Suzanne Stiver Lie & May Birgit Rørslett (red.),  Alma Maters Døtre: Et århundre med kvinner i akademisk utdanning.  Pax Forlag.  ISBN 82-530-1730-8.  Konklusjon.  s 175 - 180
  • Rørslett, Mai Birgit & Lie, Suzanne Stiver (1995). Velferdsstaten - en kvinnestat?, I: Suzanne Stiver Lie & May Birgit Rørslett (red.),  Alma Maters Døtre: Et århundre med kvinner i akademisk utdanning.  Pax Forlag.  ISBN 82-530-1730-8.  kapitel 3.  s 35 - 45
  • Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (1994). The gender gap in higher education: A conceptual framework, In Suzanne Stiver Lie & Lynda Malik (ed.),  World Yearbook of Education 1994. The Gender Gap in Higher Education.  Routledge.  ISBN 0749410795.  Kapittel 1.  s 3 - 10
  • Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (1994). Trends in the Gender Gap in Higher Education, In Suzanne Stiver Lie & Lynda Malik (ed.),  World Yearbook of Education 1994. The Gender Gap in Higher Education.  Routledge.  ISBN 0749410795.  19.  s 205 - 213
  • Lie, Suzanne Stiver & Teigen, Mari (1994). Higher Education in Norway: A Nirvana of Equality for Women?, In Suzanne Stiver Lie & Lynda Malik (ed.),  World Yearbook of Education 1994. The Gender Gap in Higher Education.  Routledge.  ISBN 0749410795.  11.  s 117 - 128
  • Lie, Suzanne Stiver & Wold, Astri Heen (1991). Linguistic minority children's comprehension of language in the classroom and teachers' adjustment to their pupils' performance. A Norwegian case study. Journal of Multilingual and Multicultural Development.  ISSN 0143-4632.  12, s 363- 381
  • Lie, Suzanne Stiver (1990). The Juggling Act: Work and Family in Norway, In Suzanne Stiver Lie & Virginia O'Leary (ed.),  Storming the Tower: Women in the Academic World.  Routledge.  ISBN 0-89397-404-8.  Kapitel 7.  s 108 - 123
  • Lie, Suzanne Stiver & O'Leary, Virginia (1990). In the Same Boat?, In Suzanne Stiver Lie & Virginia O'Leary (ed.),  Storming the Tower: Women in the Academic World.  Routledge.  ISBN 0-89397-404-8.  Kapital 1.  s 17 - 29
  • Lie, Suzanne Stiver & O`Leary, Virgina (1990). Strategies for Change, In Suzanne Stiver Lie & Virginia O'Leary (ed.),  Storming the Tower: Women in the Academic World.  Routledge.  ISBN 0-89397-404-8.  Konklusjon.  s 236 - 241
  • Lie, Suzanne Stiver & Boan, Cecilie (1986). Innvandrerkvinners utdannelse og erfaringer på det norske arbeidsmarkedet, I: Suzanne Stiver Lie (red.),  Mellom to kulturer: Kvinnelige innvandrere i Norge.  Universitetsforlaget.  ISBN 82-00-074587.  4.  s 54 - 82
  • Lie, Suzanne Stiver (1978). Stat og lokalsamfunn - motstand mot kommunesammenslåingen. Plan og Arbeid.  ISSN 0032-0609.  (2), s 68- 72
  • Lie, Suzanne Stiver (1975). Skjev fordeling mellom sentrum og periferi - et result av ekonomisk vekstfilosofi?. Plan og Arbeid.  ISSN 0032-0609.  (2), s 78- 81
  • Feldman, Jacqueline & Lie, Suzanne Stiver (1974). Some Simple Mathematical Models for Adoption Processes: The Case of the Comprehensive School Reform in Norway. Quality and Quantity.  ISSN 0033-5177.  8, s 299- 325
  • Lie, Suzanne Stiver (1974). Regulated Social Change: A Diffusion Study of the Norwegian Comprehensive School Reform. Acta Sociologica.  ISSN 0001-6993.  16(4), s 332- 350

Se alle arbeider i Cristin

  • Lie, Suzanne Stiver; Malik, Ly; Joe-Cannon, Ilvi & Hinrikus, Rutt (ed.) (2015). Estonian History: Carrying Linda's Stones: An Anthology of Estonian Women's Life Stories. 3rd reprint.. Estonian Women's Studies and Reource Centre (ENUT).  ISBN 978-9985-58-667-9.  600 s.
  • Lie, Suzanne Stiver; Malik, Lynda; Joe-Cannon, Ilvi & Hinrikus, Rutt (ed.) (2006). Carrying Linda`s Stones: An Anthology of Estonian Womens`s Life Stories. Tallinn University Press.  ISBN 9985-58-422-8.  600 s.
  • Lie, Suzanne Stiver & Rørslett, Maj Birgit (red.) (1995). Alma Maters døtre. Pax forlag A/S.
  • Lie, Suzanne Stiver & Rørslett, May Birgit (red.) (1995). Alma Maters Døtre: Et århundre med kvinner i akademisk utdanning. Pax Forlag.  ISBN 82-530-1730-8.  240 s.
  • Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (ed.) (1994). World Yearbook of Education 1994. The Gender Gap in Higher Education. Routledge.  ISBN 0749410795.  250 s.
  • Lie, Suzanne Stiver (1991). A glimpse of China. The Guangdong Publishing House.  ISBN 7-5406-0829-3.  56 s.
  • Lie, Suzanne Stiver & O'Leary, Virginia (ed.) (1990). Storming the Tower: Women in the Academic World. Routledge.  ISBN 0-89397-404-8.  250 s.
  • Lie, Suzanne Stiver (ed.) (1986). Mellom to kulturer: Kvinnelige innvandrere i Norge. Universitetsforlaget.  ISBN 82-00-074587.  173 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lie, Suzanne Stiver (2014). From Early Women Intellectuals to Women`s Entry into Universities as a Group: A Comparative Study of 18 Countries. Hamro Sansar. A Journal of Women`s Studies. Tribhuvan University, Nepal.  (8), s 96- 101
  • Lie, Suzanne Stiver (2012). Overview of the situation of immigrant women in Norway from the 1980`s to the middle of the 21st century, In Suzanne Stiver Lie; Coleman Nancy L. & Berit Ås (ed.),  Dancing on Roses II - A Feminist View of Patriarchal Militarism, Immigrants, Fundamentalism and Health Hazard.  Nordi Women`s University/ Kvinneuniversitetet i Norden.  ISBN 978-82-93243-00-7.  Chapter.  s 33 - 40
  • Lie, Suzanne Stiver; Nancy L., Coleman & Ås, Berit (ed.) (2012). Dancing on Roses II - A Feminist View of Patriarchal Militarism, Immigrants, Fundamentalism and Health Hazard.
  • Lie, Suzanne Stiver (2011). From Early Intellectual Women to Today's Women in Higher Education: A Comparative Study of 17 Countries.
  • Lie, Suzanne Stiver (2011). From Early Intellectual Women to Today's Women in Higher Education: A Comparative Study of 17 Countries.
  • Lie, Suzanne Stiver (2010). Å bygge opp et kvinnesenter i Tallinn, I: Turid Farbregd & Øyvind Rangøy (red.),  Estland og Norge i fortid og nåtid: Norsk-estisk forening 25 år.  Norsk-estisk forening.  ISBN 978-82-303-1538-5.  Kapittel.
  • Lie, Suzanne Stiver (1999). A new women`s studies and resource centre in Estonia. ENUT News nr. 1/1999.  s 1- 4
  • Lie, Suzanne Stiver (1999). Milleks naiste teabekeskus Eestis (An Estonian Women`s studies Centre). ENUT- i Uudised nr. 1/1999.  s 1- 4
  • Lie, Suzanne Stiver (1999). Uusinaistutkimuksen informaatiokskus Viroon (A new women`s studis and research centre i Estonia). Naistukimus- Tiedote.  s 13- 16
  • Stiles, Deborah A.; Gibbons, Judith L.; Lie, Suzanne Stiver; Sand, Therese & Krull, Jodie (1998). Now I am living i Norway: Immigrant girls describe themselves. Cross-Cultural Research.  ISSN 1069-3971.  s 279- 299
  • Hagen, Unni; Lie, Suzanne Stiver & Malik, Lynda (1994). Statistical Appendix, In Suzanne Stiver Lie & Lynda Malik (ed.),  World Yearbook of Education 1994. The Gender Gap in Higher Education.  Routledge.  ISBN 0749410795.  *.  s 215 - 229
  • Lie, Suzanne Stiver (1981). Selvevaluering - et hjelpemiddel i planlegging?. Plan og arbeid.  ISSN 0032-0609.  (3), s 174- 178
  • Lie, Suzanne Stiver (1978). Trenger vi flere kvinnelige forskere: Meninger og kommentarer om kvinner i vetenskapen. Samtiden. Tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål.  (1), s 26- 41
  • Lie, Suzanne Stiver (1974). Skole for bygdenorge. Praxis.  ISSN 1526-2065.  3(2), s 28- 30
  • Lie, Suzanne Stiver (1973). The Norwegian Comprehensive School Reform: Strategies for Implementing and Complying with Regulated Social Change - A Diffusion Study.
  • Lie, Suzanne Stiver (1967). An Analysis of Norwegian Educational Attainment According to Place of Residence and Sex, 1950.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 19. mai 2011 15:39 - Sist endret 13. mai 2015 13:50