Svitlana Kucherenko

Bilde av Svitlana Kucherenko
English version of this page
Telefon +47-22840854
Rom 575
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Minoritetsspråklige barn og unge
  • Flerspråklighet
  • Tospråklig utvikling
  • Språk og leseforståelse
  • Førskolelærerens epistemiske oppfatninger

Pågående aktiviteter

  • Teaching for text comprehension: Supporting young second-language learners’ text comprehension in urban multiethnic preschools in Norway (PreComp)
  • NATED: The National Graduate School in Educational Research: Spor 1:  Language development, text comprehension and literacy.

Utdanningsbakgrunn og arbeidshistorikk

  • 2013- Stipendiat, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • 2011-2013: Pedagogisk leder, Gransbakken barnehage, Bydel Alna, Oslo
  • 2009-2011: Master of Philosophy in Comparative and International Education, Institute for Educational Research, University of Oslo
  • 2009-2010: Tospråklig lærer, Velkomstgruppa, Rom skole, Askim
  • 2009: Multicultural Identity in the Global World, halvårskurs, barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Oslo and Akershus
  • 2008: Our Shared European Culture, halvårskurs, lærerutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus
  • 2001-2006: Bachelor in Pedagogics and Methods of Secondary Education, English and World Literature, Practical Psychology in Educational Institutions, Gorlivka State Pedagogical Institute for Foreign Languages, Ukraine

 

Emneord: Pedagogikk, Minoritetsspråklige barn og unge, Tospråklig utvikling, Språk og leseforståelse

Publikasjoner

  • Rydland, Veslemøy & Kucherenko, Svitlana (2013). “Commuting”: How Linguistic Diversity Is Made Relevant in Young Bilingual Girls’ Identity Negotiations, In Elisabeth Bjørnestad & Janicke Heldal Stray (ed.),  New Voices in Norwegian Educational Research.  Sense Publishers.  ISBN 978-94-6209-462-8.  10.

Se alle arbeider i Cristin

  • Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Kucherenko, Svitlana & Sandøy, Mari Hustad (2016). Enhancing vocabulary development in young bilingual learners through text talk in school and at home..

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. okt. 2013 12:23 - Sist endret 17. okt. 2014 12:58