Thomas de Lange

Førsteamanuensis - Institutt for pedagogikk
Bilde av Thomas de Lange
English version of this page
Telefon +47-22858558
Rom 577
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Læring i høyere utdanning
  • IKT i undervisningen
  • Analyse av student-lærer relasjoner i undervisningen
  • Analyse av undervisningspraksiser

Undervisning

  • Kurs i universitetspedagogikk: http://www.uv.uio.no/iped/om/fup/
  • Konsultasjon/studiekvalitet

Bakgrunn

Utdanning

  • PhD (2010), Universitetet i Oslo. Tittel på avhandling: Technology and Pedagogy. Analysing digital practices in media education
  • Cand Polit (2000), Universitetet i Oslo. Tittel på hovedoppgave: «Læring i eget system – Systemteori som en utvidet forståelse av endring og læring»

Arbeidserfaring

  • Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo (2011- )
  • Universitetslektor, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo (2010-2011)
  • Forsker, InterMedia, Universitetet i Oslo (2009-2010)
  • Stipendiat, InterMedia, Universitetet i Oslo (2004-2009)
  • Universitetslektor, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo (2001-2004)
  • Forskningsassistent, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo (2000-2001)

Priser

  • Utdanningspris for reformering av lærerutdanningen (PLUTO-reformen) ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (2003)
Emneord: Pedagogikk, IKT og læring, Aktivitetsteori, interaksjonsanalyse, Universitetspedagogikk

Publikasjoner

  • Erlandsen, Lars Henrik & de Lange, Thomas (2017). Studenten som veileder – erfaringer fra Krigsskolens lederutdanning. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  40(2), s 109- 128 . doi: 10.18261/ISSN.1893-8981-2017-02-02
  • Molly, Sutphen & de Lange, Thomas (2015). What is formation? A conceptual discussion . Higher Education Research and Development.  ISSN 0729-4360.  34(2), s 411- 419 . doi: 10.1080/07294360.2014.956690
  • de Lange, Thomas (2014). Aktivitetsteori og læring, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 9.  s 162 - 177
  • de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line (2014). Research Genres as Knowledge Practices: Experiences in Writing Doctoral Dissertations in Different Formats. Journal of School Public Relations.  ISSN 0741-3653.  35(3), s 383- 401
  • de Lange, Thomas (2013). Stykket og helt: erfaringer fra det å skrive en artikkelbasert avhandling . UNIPED.  ISSN 1893-8981.  36(4), s 20- 31 . doi: 10.3402/uniped.v36i4.23090 Fulltekst i vitenarkiv
  • de Lange, Thomas (2012). Digitalt lærersamarbeid over nett - bruk av online-samtaler som profesjonelt samarbeidsverktøy, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.),  Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-0236438-0.  Kapittel 8.  s 179 - 205
  • de Lange, Thomas (2011). Formal and Non-formal Digital Practices. Institutionalizing transactional learning spaces in a media classroom. Learning, Media & Technology.  ISSN 1743-9884.  36(3), s 251- 275 . doi: 10.1080/17439884.2011.549827
  • de Lange, Thomas & Ludvigsen, Sten Runar (2009). Distributed Teacher Collaboration: Organizational Tensions and Innovations Mediated by Instant Messaging, In Rune Johan Krumsvik (ed.),  Learning in the network society and the digitized school.  Nova Science Publishers, Inc..  ISBN 978-1-60741-172-7.  Chapter 3.
  • de Lange, Thomas & Lund, Andreas (2008). Digital Tools and Instructional Rules: A study of how digital technologies become rooted in classroom procedures. Outlines : Critical Social Studies.  ISSN 1399-5510.  10(2), s 36- 58
  • Erstad, Ola; Gilje, Øystein & de Lange, Thomas (2007). Re-mixing multimodal resources: multiliteracies and digital production in Norwegian media education. Learning, Media & Technology.  ISSN 1743-9884.  32(2), s 183- 198

Se alle arbeider i Cristin

  • de Lange, Thomas (2016). Å skrive en artikkelbasert avhandling: Refleksjoner og erfaringer.
  • Damsa, Crina I.; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve Troye; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine Edelhard; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke & Aamodt, Per O (2015). Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning .
  • de Lange, Thomas (2015). Bokanmeldelse av "Effektiv holdundervisning: En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau". UNIPED.  ISSN 1893-8981.  38(3), s 247- 248
  • de Lange, Thomas (2015). DOKUMENTASJON - PROGRAM FOR PEDAGOGISK BASISKOMPETANSE: Kursbeskrivelser, gjennomføringstall og kursevalueringer 2012-2014. Fulltekst i vitenarkiv
  • de Lange, Thomas (2015). Evaluering av undervisningen - strategier og systematisering.
  • de Lange, Thomas (2015). Observasjon og analyse av mikroundervisning - Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo: Presentasjon og diskusjon av empiriske funn.
  • de Lange, Thomas & Enqvist-Jensen, Cecilie (2015). Kurspedagogikk - praktiske eksempler og vitenskapelig begrunnelse.
  • de Lange, Thomas; Lycke, Kirsten Hofgaard; Skodvin, Arne; Strømsø, Helge Ivar; Fremstad, Ester; Stensaker, Bjørn; Enqvist-Jensen, Cecilie; Beck, Eevi Elisabeth & Solbrekke, Tone Dyrdal (2015). Egenrapport: Programevaluering - pedagogisk basiskompetanse Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO. Fulltekst i vitenarkiv
  • de Lange, Thomas; Stensaker, Bjørn & Vabø, Agnete (2015). Litteraturstudie: kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet 10 juni 2015.
  • de Lange, Thomas & Nerland, Monika (2014). Mirroring the Practice of Teaching - Exploring Microteaching as a site for Professional Enactments.
  • de Lange, Thomas & Nerland, Monika (2014). Student Teachers Engaging with Professional Criteria: an Analysis of Peer-feedback during Microteaching sessions.
  • de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line (2014). Divergent Paths to Parallel Ends - Two Routes to the Doctoral Dissertation.
  • Fremstad, Ester; Enqvist-Jensen, Cecilie & de Lange, Thomas (2014). Prosjektrapport for prosjektet‘Universitetspedagogisk tilbud for stipendiater, post.doc. og seminargruppeledere ved UiO’.
  • de Lange, Thomas & Nerland, Monika (2013). Becoming a Professional Teacher: Exploring the Educational Potential of Video-Based Micro-Teaching.
  • Solbrekke, Tone Dyrdal; de Lange, Thomas; Sugrue, Ciaran; Englund, Tomas & Sutphen, Molly (2013). Formation of Five Universities: A Critical analysis of the Portraits, Plans, and Re-presentations.
  • Wittek, Anne Line; de Lange, Thomas & Lycke, Kirsten Hofgaard (2013). Veier til doktorgraden . UNIPED.  ISSN 1893-8981.  36(4), s 1- 4 . doi: 10.3402/uniped.v36i4.23142
  • Allern, Marit; Mathisen, Petter; de Lange, Thomas; Bratseth Johansen, Marte; Bjørke, Gerd & Rønsen, Anne Kristin (2012). Utredning om universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse.
  • de Lange, Thomas (2012). Indikatorer for kvalitet i utdanningen.
  • de Lange, Thomas (2012). Pedagogens rolle i revisjonsprosessen.
  • Caspersen, Joakim; de Lange, Thomas; Prøitz, Tine Sophie; Solbrekke, Tone Dyrdal & Stensaker, Bjørn (2011). LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement.
  • de Lange, Thomas (2011). Diversity In European Doctorates - Writing an article based thesis: Experiences form a Norwegian context.
  • Maasen, Peter; Elken, Mari; Prøitz, Tine; Solbrekke, Tone Dyrdal; Stensaker, Bjørn; Karseth, Berit & de Lange, Thomas (2011). Referencing the Norwegian Qualifications Framework(NKR) levesl to the European Qualifications Framework (EQF). Report to the Norwegian referencing group.
  • Rødnes, Kari Anne & de Lange, Thomas (2011). Veiledning til Kunnskapsløftet - En kartlegging av læreres bruk av veiledninger til læreplaner for fag og veiledning i lokalt læreplanarbeid.
  • Sugrue, Ciaran & de Lange, Thomas (2011). Professional Formation in Teaching and Nursing: A preliminary review of the contributions of- collaboration, competition, conflict & communication.
  • de Lange, Thomas (2010). Institusjonelle rammer rundt bruken av teknologi i klasserommet.
  • de Lange, Thomas (2010). Technology and Pedagogy: Analysing digital practices in media education.
  • de Lange, Thomas (2009). Emerging Conventions in Teacher Collaboration - Instant messaging used as a complementary tool.
  • de Lange, Thomas (2008). Digital technology and media education.
  • de Lange, Thomas (2008). Emerging conventions in teahcer collaboration.
  • de Lange, Thomas (2008). Possibilities and Restrains in Using Transana in Transcribing Conversational data .
  • Ludvigsen, Sten Runar; Jahreie, Cecilie Flo & de Lange, Thomas (2008). "Jeg ville tatt programmet en gang til - og still krav til oss som som lærerstudenter" Vurdering av struktur og innhold i inriktningen Lärande, undervisning och informationsteknologi (IT) ved lærerutdanningen ved Universitetet i Göteborg.
  • de Lange, Thomas (2007). Digital Tools and Institutional Rules.
  • de Lange, Thomas (2007). Emerging Conventions in a Media Education Classroom.
  • de Lange, Thomas (2007). Student and Teacher Negotiations in a Media and Communication Classroom: Student actions versus Institutionalized activity.
  • de Lange, Thomas (2007). Student experiences vs. assessment practices - An activity theoretical approach to school-based media production.
  • de Lange, Thomas & Lund, Andreas (2007). Digital tools and institutional rules: negotiable procedures in a digitalized media classroom.
  • de Lange, Thomas & Lund, Andreas (2007). Learning media production in the classroom - institutional demands versus student approaches.
  • de Lange, Thomas & Lund, Andreas (2007). Student and Teacher Negotiations in a Media and Communication Studies Classroom.
  • Erstad, Ola; Gilje, Øystein & de Lange, Thomas (2007). Morgendagens Medieprodusenter. Om mediefagselevers produksjonspraksiser i videregående skole.
  • de Lange, Thomas (2006). When student strategies confront with institutional aims. Full paper presentation.
  • de Lange, Thomas (2005). de Lange, T (2005): Computer convergens in classroom practice. Paper and data presentation at December 14-16, University of Gothenburg, Sweden.
  • de Lange, Thomas (2004). Evaluering av erfaringer knyttet til implementering av mappevurdering og IKT (fortrinnsvis LMS) i PPU studiet.
  • de Lange, Thomas & Hauge, Trond Eiliv (2004). Portfolio assessment in ICT-rich environments .
  • de Lange, Thomas & Skedsmo, Guri (2004). IKT i lærerutdanningen. En studie av digitale læringsvilkår på praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Oslo.
  • de Lange, Thomas (2000). AFEL-årsrapport. Evaluering av kurs i studiestrategier for begynnerstudenter ved Universitetet i Oslo.
  • de Lange, Thomas (2000). Læring i eget system - Systemteori som en utvidet forståelse av endring og læring.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. aug. 2016 13:03 - Sist endret 14. nov. 2016 15:37

Prosjekter