-
Rydland, Veslemøy
(2024).
Det forskningsmessige grunnlaget for Språksterk-modellen.
-
Rydland, Veslemøy & Bratlie, Siri Steffensen
(2024).
Har Språksterk hatt betydning for barnas språk og kunnskapsutvikling?
-
Rydland, Veslemøy
(2024).
Det forskningsmessige grunnlaget for Språksterk-prosjektet.
-
Rydland, Veslemøy
(2024).
Hvordan kan barnehager bidra til sosial utjevning?
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2023).
Språksterk 1-6 og overgangen til skole.
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2023).
Presentasjon av Språksterk 1-6 .
-
Rydland, Veslemøy
(2023).
Språksterk 1-6.
-
Rydland, Veslemøy & Langholm, Guri
(2023).
Lekende naturfag.
-
Øksendal, Elise; Rydland, Veslemøy; Bratlie, Siri Steffensen; Lekhal, Ratib & Grøver, Vibeke
(2023).
Latente profiler av språk, kommunikasjon, oppmerksomhet og lek blant barnehagebarn.
-
Øksendal, Elise; Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke; Lekhal, Ratib & Bratlie, Siri Steffensen
(2023).
Latent profiles of language, communication, attention and play behavior.
-
Reiersen, Camilla; Ovati, Tone Sofie Røsholt; Lekhal, Ratib & Rydland, Veslemøy
(2023).
Preschool practitioners’ experiences with the implementation of the Oslo Early Education Study intervention.
-
Ovati, Tone Sofie Røsholt; Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lekhal, Ratib
(2023).
Teacher Perceptions of Parent Collaboration in Multi-Ethnic ECEC Settings.
-
Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lekhal, Ratib
(2023).
Teacher Perceptions of Parent Collaboration in Multi-Ethnic ECEC Settings.
-
Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lekhal, Ratib
(2023).
Teacher Perceptions of Parent Collaboration in Multi-Ethnic ECEC Settings.
-
Wilhelmsen, Tiril; Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2023).
Associations between teachers' emotion socialisation
behaviour and children's social competence and play in
Norwegian childcare, and moderations by children's
temperament.
-
Wilhelmsen, Tiril; Rydland, Veslemøy; Buøen, Elisabet Solheim; Drugli, May Britt & Lekhal, Ratib
(2023).
Measuring preschool teachers’ emotion socialisation with young children.
-
Rydland, Veslemøy
(2023).
Støtte til språklæring for flerspråklige barn i barnehagealder.
-
Rydland, Veslemøy
(2023).
Language stimulation for children with another language background and inclusion.
-
-
Bratlie, Siri Steffensen; Rydland, Veslemøy; Lekhal, Ratib & Grøver, Vibeke
(2023).
Språkbruk og barnebøker i hjemmet, og språkferdigheter på morsmål og norsk hos torspråklige barnehagebarn: En latent profilanalyse.
-
Bratlie, Siri Steffensen; Rydland, Veslemøy; Lekhal, Ratib & Grøver, Vibeke
(2023).
Profiles of home language use and demographic factors among diverse young Norwegian dual language learners: A latent profile approach .
-
Nomat, Dilman; Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2023).
Dual Language Use as a Resource in Word Explanations During Shared Reading.
-
Nomat, Dilman; Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2023).
Bilingual Parents Alternate between Their First and Second Language When Explaining Words to Their Children during Shared Reading.
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2023).
Språksterk - implementering og videreføring.
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Utvikling av språkforståelse gjennom naturfag.
Tidsskriftet Forskerfrø.
ISSN 2703-8092.
2000(1/22),
s. 46–49.
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Språksterk: Et utviklings og forskningsprosjekt i flerspråklige barnehager.
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Verktøy i kvalitetsmåling i barnehagen .
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Lekens betydning for små barns utvikling i overgangen mellom barnehage og skole.
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Kvalitet i barnehagen med fokus på barnehager i flerspråklige områder.
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2022).
Støtte til barns språkutvikling i barnehagealderen.
-
Røsholt, Tone Sofie; Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lekhal, Ratib
(2022).
ECEC Teachers' Perceptions of Parent Collaboration to Support Children's Language Development in Multilingual Areas of Oslo.
-
Røsholt, Tone Sofie; Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lekhal, Ratib
(2022).
ECEC Teachers’ Perceptions of Parent Collaboration to Support Children’s Dual Language Development in Multilingual Areas of Oslo.
-
Rydland, Veslemøy
(2022).
Minoritetsspråk.
Vis sammendrag
Veslemøy Rydland har forsket på flerspråklige barns utvikling. Hun har vært
spesielt interessert i hvordan de samspillene barn inngår i, med andre barn
og voksne, får betydning for deres språkutvikling. Rydland vil presentere
resultater fra studier der hun har fulgt barn over tid og samarbeidet med
barnehager for å prøve ut tiltak for å støtte barns språkutvikling.
-
Nomat, Dilman; Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2022).
Code-switching During Shared Reading in Bilingual Families.
-
Bratlie, Siri Steffensen; Rydland, Veslemøy; Lekhal, Ratib & Grøver, Vibeke
(2022).
Profiles of language use and exposure among diverse young Norwegian dual language learners, and the association with language proficiency: A latent class approach.
-
Karlsen, Lisa-Marie; Lekhal, Ratib; Rydland, Veslemøy & Buøen, Elisabet Solheim
(2022).
Play practices and the applicability of a new play assessment tool in Norwegian preschools.
-
Karlsen, Lisa-Marie; Lekhal, Ratib; Rydland, Veslemøy & Buøen, Elisabet Solheim
(2022).
Play practices and the applicability of a new play assessment tool in Norwegian preschools.
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2021).
Språksterk 1-6.
-
Rydland, Veslemøy
(2021).
Bakgrunn og planer for Språksterk 1-6.
-
Rydland, Veslemøy
(2021).
Forhandlinger i rollelek som ramme for å forstå barns språklæring og utforsking av tilhørighet i flerspråklige barnegrupper.
-
Rydland, Veslemøy
(2021).
Barns erfaringer med samtaler og tekst som grunnlag for utvikling av leseforståelse.
I Grøver, Vibeke & Bråten, Ivar (Red.),
Leseforståelse i skolen: Utfordringer og muligheter..
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-65006-3.
s. 29–43.
-
Rydland, Veslemøy & Lekhal, Ratib
(2021).
Språksterk. Et utviklings og forskningsprosjekt i flerspråklige barnehager i Oslo.
-
Røe-Indregård, Hanne; Rowe, Meredith; Rydland, Veslemøy & Zambrana, Imac Maria
(2021).
Semantically Contingent Responsiveness in Early Parent-Child Interactions. .
-
Rydland, Veslemøy; Hov, Asbjørn Magnar & Lekhal, Ratib
(2020).
Nettside: spraksterk.no.
-
Rydland, Veslemøy
(2020).
Språksterk.
-
Rydland, Veslemøy & Hernholm, Elizabeth
(2020).
Hva er et godt språktilbud i flerspråklige områder?
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2020).
Supporting Teachers' Book-Sharing Practices: An Intervention Study Addressing Second-Language Learners in Norwegian Preschool Classrooms.
-
Kucherenko, Svitlana; Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2019).
Book sharing with young dual language learners in preschool.
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2019).
Parent-child book-sharing in immigrant families and children’s first-language development.
-
Rydland, Veslemøy
(2019).
Kan barnehage-hjem samarbeid fremme små barns tospråklige utvikling?
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2019).
Variations in Parent-Child Book-Sharing Practices at Home and their Relations to Child Outcomes.
-
-
Rydland, Veslemøy
(2018).
Språklig mangfold i barnehagen.
-
Rydland, Veslemøy
(2018).
Språklæring i barnehagen.
-
Rydland, Veslemøy
(2017).
Utvikling av talespråklige ferdigheter i barnehagen.
-
Rydland, Veslemøy
(2017).
Hva sier forskning om språkutvikling hos barn fra språklige minoriteter?
-
Rydland, Veslemøy
(2017).
Utvikling av språkforståelse gjennom naturfag.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 42–45.
-
Rydland, Veslemøy
(2017).
"Kan arbeid i naturfaget utvikle elevers språkforståelse?".
.
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2017).
Book-based interventions support young bilinguals' narrative and perspective-taking skills.
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2017).
Book-based interventions support young emergent bilinguals' narrative skills.
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2016).
Text-talk in preschool supports young emergent bilinguals' vocabulary learning.
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2016).
Språklæring og tekstforståelse i barnehagen - de første resultatene.
-
Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Kucherenko, Svitlana & Sandøy, Mari Hustad
(2016).
Enhancing vocabulary development in young bilingual learners through text talk in school and at home.
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2015).
Språklæring og tekstforståelse i barnehagen - erfaringer fra forskningsprosjekt, innspill til det pågående arbeidet med revidering av rammeplanen for barnehagen.
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2015).
Bilingual children's vocabulary development from preschool to fifth grade: the mpact of amount versus diversity of talk exposure.
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2015).
Trust in text in children who do not receive reading instruction until age 6: Results from a Norwegian sample.
-
Rydland, Veslemøy
(2014).
Hva sier forskning om læreforutsetninger og språkutvikling hos barn fra språklige minoriteter?
-
Rydland, Veslemøy
(2014).
Hvordan støtte andrespråklig utvikling i barnehagen.
-
Rydland, Veslemøy
(2014).
Tospråklig utvikling - utfordringer og muligheter.
-
Rydland, Veslemøy
(2014).
Læring og språk.
I Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Red.),
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-41424-5.
s. 270–283.
-
Grøver, Vibeke & Rydland, Veslemøy
(2014).
Young language minority children's language learning and textcomprehension.
-
Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy; Cekaite, Asta & Aronsson, Karin
(2014).
Interlocutor awareness in young second-language learners' peer talk.
-
Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy & Lawrence, Joshua F.
(2013).
Second-language vocabulary trajectories from age five to ten: the role of preschool talk quality.
-
Grøver, Vibeke; Rydland, Veslemøy & Lawrence, Joshua
(2013).
Who benefits from a rich language environment in preschool: a study of bilingual children.
-
Rydland, Veslemøy; Grøver, Vibeke & Lawrence, Joshua
(2013).
Learning a Second Language in Preschool: Children With High First-Language Skills Benefit More From Rich Second-Language Exposure.
-
Rydland, Veslemøy & Grøver, Vibeke
(2013).
The long-term impact of preschool dialogues for Turkish immigrant children‘s Norwegian vocabulary.