-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2024).
Enklere overgang fra skole til arbeid for
unge voksne med utviklingshemming
– Hva skal til for å lykkes?
Hovedfunn fra et forskningsprosjekt
.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2024).
Effektive overganger mellom skole-arbeidsliv – hva er suksessfaktorene?
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2024).
Metodiske utfordringer knyttet til kvalitative intervjuer der informantene har lett grad av utviklingshemming
.
-
Vik, Sidsel & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2024).
Ho held butikken ryddig og velfylt: - Dei treng nok litt hjelp her.
[TV].
Nrk Nyhetsmorgen.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Vik, Sidsel
(2024).
Ho held butikken ryddig og velfylt: - Dei treng nok litt hjelp her.
[Radio].
Nrk Nyhetsmorgen.
-
Vik, Sidsel & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2024).
Ho held butikken ryddig og velfylt: - Dei treng nok litt hjelp her.
[Internet].
Nrk Troms og Finnmark.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk.
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
p. 4–14.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Overgangen fra skole til arbeidsliv - Hva skal til for å lykkes?
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Vartun, Marika
(2023).
Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnstas for å lykkes med jobb.
[Internet].
https://www.uv.uio.no/isp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2.
-
Vartun, Marika & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Unge med utviklingshemming er avhengig av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb.
[Internet].
utdanningsforskning.no.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2023).
Fra skole til arbeid med lettere utviklingshemming.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Garrels, Veerle
(2023).
Hva fremmer jobbmuligheter for unge voksne med utviklingshemming?
KAI-kronikken.
-
Vartun, Marika & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2022).
Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb.
[Internet].
https://www.uv.uio.no/isp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2.
-
Vartun, Marika; Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Garrels, Veerle
(2022).
Unge voksne med lett utviklingshemming forteller hvordan de har lyktes med å få en jobb.
.
[Internet].
forskning.no.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2022).
Inkludering i det ordinære skoletilbudet i et livsmestringsperspektiv - Hvordan få til inkludering i ordinær klasse for elever med store, sammensatte lærevansker? .
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle & Wendelborg, Christian
(2022).
En bedre vei til arbeidslivet.
[Newspaper].
Klassekampen.
-
Garrels, Veerle; Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Wendelborg, Christian
(2021).
Effective school-work transitions for youth with mild intellectual disability:
Norwegian employers’ expectations, attitudes, and experiences.
-
Garrels, Veerle & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2021).
Effective school-employment transitions for students with mild intellectual disability.
-
Sævik, Tore Hjalmar & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2021).
Svært få utviklingshemmede har jobb.
Kun tre prosent av unge voksne med lett utviklingshemming har et arbeid å gå til. Forskere skal finne ut hvorfor.
.
[Newspaper].
Dagen.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Garrels, Veerle & Wendelborg, Christian
(2021).
Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemninger i ordinært arbeid.
Forskersonen.no.
-
Garrels, Veerle & Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2019).
Motivasjon for arbeid hos voksne med lett grad av utviklingshemming - Betydningen av kompetanse, autonomi og tilhørighet.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2018).
Vennskap hos ungdomsskoleelever med utviklingshemming - En utfordring i en inkluderende skole?
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2017).
Utviklingshemming. Hva er utviklingshemming? Definisjoner og beskrivelser.
In Rygvold, Anne-Lise & Ogden, Terje (Ed.),
Innføring i spesialpedagogikk.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 9788205500648.
p. 132–160.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2016).
Vennskap blant skoleelever med utviklingshemming - En inkluderingsutfordring?
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2016).
Familier der et av familiemedlemmene har en funksjonshemning - Utfordringer og muligheter i et mestringsperspektiv.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2015).
Familier der et av familiemedlemmene har en funksjonshemning - Utfordringer og muligheter i et mestringsperspektiv.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2014).
Familier med et utviklingshemmet familiemedlem - Utfordringer og muligheter i et mestringsperspektiv.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2014).
Familier med et utviklingshemmet familiemedlem - Utfordringer og muligheter i et mestringsperspektiv.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2014).
De pårørendes perspektiv.
[Newspaper].
Vårt Land.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2011).
Flink nok til å bli inkludert?
Vårt land.
ISSN 0805-5424.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2009).
Helsestastajonens muligheter i forebygging av psykososiale vansker.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2007).
Empowerment som forutsetning for brukermedvirkning.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2006).
Måling av livskvalitet - Bruk av livskvalitetsskalaer.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2004).
Brukermedvirkning - Alibi eller realitet?
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten
(2004).
Mestring, livskvalitet og håp hos voksne med antistoffdefekter. Kartlegging og intervensjon. Metodiske utfordringer.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten; Bjerkely, B.; Stray-Pedersen, Asbjørg; Sandersen, Heidi & Abrahamsen, Tore G
(2004).
Description of daily life for children and adolescents with primary immunodeficiencies (PID) in Norway.
-
Sigstad, Hanne Marie Høybråten & Rustøen, Tone
(2003).
Mestring, livskvalitet og håp hos voksne med antistoffdefekter. Kartlegging og utvikling av intervensjon.
Unipub forlag.
Show summary
Voksne med antistoffdefekter har en primær immunsvikt forårsaket av medfødte defekter i immunforsvaret. Plutselige infeksjoner kan sette store begrensninger med henblikk på skolegang, arbeidsliv og sosialt liv for øvrig. På internasjonal basis har hovedinteressen innenfor forskningsfeltet ligget på det cellulære området. Temaer i retning av egenmestring, livskvalitet og opplevelse av håp, har i liten grad vært berørt, og forskning på temaet synes derfor å være påkrevet.
Denne doktoravhandlingen er gjennomført ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo i samarbeid med Medisinsk avdeling og Senter for sjeldne sykdommer og syndromer, Rikshospitalet. Hovedproblemstilling for prosjektet har vært rettet mot hvordan voksne med antistoffdefekter opplever å leve med sin tilstand, og hva som kan gjøres for å styrke deres livskvalitet. Problemstillingen besvares via en kartlegging ved hjelp av spørreskjema og intervju, og ved utvikling av en intervensjon på basis av denne kartleggingen.
Ut fra spørreundersøkelsen er det spesielt to områder der respondentene viser svak livskvalitet; ved mangel på arbeid og et høyt nivå av belastninger. Merbelastning er her definert som sykdomsrelaterte og andre spesielt stressende livshendelser. Tilhørighet til nettverk og kompetanse viser seg å være aktuelle bakgrunnsfaktorer for hvordan voksne med antistoffdefekter opplever egen mestring, livskvalitet og håp. Resultatene fra intervjuene viser at på tross av en svak livskvalitetsskåre, er det mulig å ha tilhørighet til sitt nettverk og en utviklet kompetanse, noe som samlet legger grunnlag for å opparbeide en motstandsdyktighet mot stress. I en intervensjon der økt livskvalitet er en hovedmålsetting, vil arbeid og merbelastning skille seg ut som to potensielle satsningsområder. Å legge til rette for gode betingelser for mestring har dessuten vist seg å være aktuelt ved oppbyggingen av en slik intervensjon. Sammenlikning med tidligere studier av andre grupper av kronisk syke indikerer at problemstillingene ikke bare er relevante for voksne med antistoffdefekter, men at liknende utfordringer også kan gjelde andre kroniske tilstander. Funn fra denne studien antyder nye hypoteser, som fordrer videre utprøving, slik at de kan komme denne, eventuelt andre målgrupper til gode.
--------------------------------------------------------------------------------
Redaksjon: UV webredaksjon, webredaksjon@uv.uio.no
Dokument opprettet: 01.06.2001
Kontakt UiO Hjelp