Forskningsaktuelt

Publisert 1. juni 2018 08:02

Foreldre til et barn som strever i barnehage eller skole, skal være trygg på at barnet får spesialisthjelp.

Publisert 11. mai 2018 12:02

Foreldrene vil hjelpe til så mye de kan, samtidig som de vil at ungdommene skal klare seg selv når de blir voksne.

Publisert 8. mai 2018 15:41

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert 3. mai 2018 09:12

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Publisert 19. apr. 2018 15:36

Forskning viser hva som må til for at spesialundervisningen skal fungere. Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo inviterer praksisfeltet og politikere til en tiltakskonferanse.

Publisert 21. mars 2018 07:16

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert 6. mars 2018 07:27

6. mars er det Den europeiske logopediens dag – tema Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).

– Det å lære barn som helt eller delvis mangler et funksjonelt talespråk å kommunisere «Vil du leke med meg?» er like viktig som å lære dem å kommunisere at de er tørste, sier logoped og professor Kari-Anne Bottegaard Næss, ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Nyere rehabiliteringsmetode for personer med afasi (språkvansker etter en ervervet skade i hjernen) tvinger hjernen til å ta i bruk de funksjonene som er rammet av skaden. – Ved å benytte seg av potensialet som ligger hjernens egen reparasjonsprosess, hjelper vi hjernen til å unngå å benytte seg av kompenserende strategier, sier forsker.

 

Publisert 6. mars 2018 07:25

Logopedi og svelgevansker handler om å hjelpe de som har vansker med å svelge til å leve et trygt og godt liv. Professor i logopedi og ekspert på svelgevansker, Renee Speyer, vet at tykkere konsistens på drikken minsker risikoen for å sette væske i vrangstrupen.

Publisert 6. mars 2018 07:25

Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn.

Publisert 1. mars 2018 12:32

– Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det.

Publisert 28. nov. 2017 08:03

Det er ikke fullt så enkelt som barnesangen skal ha det til, mener forsker Linda Larsen ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.  Hun bekymrer seg for trenden med raskere introduksjon av bokstaver for førsteklassinger.

Publisert 5. okt. 2017 07:31

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

Publisert 14. aug. 2017 08:04

–  Når hjernen ikke hviler om natten, men fyrer av kraftig epileptisk aktivitet, kan det gå på bekostning av språket, sier forsker.

Publisert 19. juni 2017 09:14

Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter.

Publisert 4. mai 2017 06:31

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette.

Gutt sitter på skolebenken
Publisert 23. mars 2017 12:58

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert 21. mars 2017 09:38

21.mars er Verdensdagen for Down syndrom. Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert 2. feb. 2017 12:24

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Publisert 17. nov. 2016 11:06

Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.

Publisert 10. okt. 2016 07:52

  Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt.

Publisert 8. sep. 2016 16:36

Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.

Publisert 23. aug. 2016 16:15

Teaterregissør Kjersti Horn forstår at mange funksjonshemmede velger å ikke delta i samfunnsdebatten.  

Publisert 12. mai 2016 14:40

De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk.