Forskningsaktuelt

Publisert 19. juni 2017 09:14

Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter.

Publisert 4. mai 2017 06:31

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette.

Gutt sitter på skolebenken
Publisert 23. mars 2017 12:58

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert 21. mars 2017 09:38

21.mars er Verdensdagen for Down syndrom. Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Publisert 2. feb. 2017 12:24

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Publisert 17. nov. 2016 11:06

Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.

Publisert 10. okt. 2016 07:52

  Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt.

Publisert 8. sep. 2016 16:36

Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.

Publisert 23. aug. 2016 16:15

Teaterregissør Kjersti Horn forstår at mange funksjonshemmede velger å ikke delta i samfunnsdebatten.  

Publisert 12. mai 2016 14:40

De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk.

Publisert 14. apr. 2016 11:44

Ungdommer med lett grad av utviklingshemming har nære og gjensidige vennskap, viser ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. En forklaring kan være at ungdommene ser ut til å ha lavere eller andre forventninger til vennskap, sammenlignet med jevnaldrende.

Publisert 15. feb. 2016 10:18

Barn i 8-9 årsalderen som strever med lesing trenger intensivøkter med fokus på ordenes betydning og form for å forbedre leseferdighetene.

Publisert 19. jan. 2016 09:04

Barn som har foreldre med lesevansker eller dysleksi, har 45 prosent risiko for selv å utvikle lesevansker.

Publisert 9. nov. 2015 09:23

Det er ikke nødvendigvis meningsløse lydimitasjoner når små barn gjentar ord, fraser eller setninger om og om igjen. Gjentakelsene kan tvert imot ha en funksjon og være en naturlig del av språkutviklingen.

bilde av barn som snakker med voksen
Publisert 9. okt. 2015 10:18

Den negative vurderingen av hvordan de selv snakker, kan forverre stammingen. 

Publisert 12. aug. 2015 16:00

I annet leveår skjer språkutviklingen svært raskt. De fleste barn gjennomgår en såkalt «ordspurt» der de mangedobler ordforrådet sitt på bare noen måneder. Hva er det som gjør denne ordspurten mulig? En ny studie har undersøkt hva som skjer i hjernen hos barn før og etter ordspurten. Resultatene tyder på at evnen til å lære nye ord, men ikke evnen til å bearbeide gamle ord, blir vesentlig forbedret i perioden da ordforrådet vanligvis akselererer.

Publisert 24. apr. 2015 11:15

Forskere fra Institutt for spesialpedagogikk er på jakt etter alle barn med Down syndrom som blir 6 år i 2016.

Publisert 24. mars 2015 09:46

Fireåringer som sliter med språk, har stor sannsynlighet for senere språkvansker. Tidlig kartlegging kan gi barna bedre opplæring.

Publisert 17. nov. 2014 09:08

Ansatte i skolen kvier seg for å ta kontakt med barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Dette skyldes både tidligere negative erfaringer med barnevernet og manglende kunnskap. Det viser en ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 15. okt. 2014 13:38

Barnehage og skole må ta et større ansvar for språkutviklingen til minoritetsspråklige barn og elever. Det mener Jannicke Karlsen, som nylig har avsluttet en doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.

Publisert 27. juni 2014 14:26

Saksbehandlingen i forbindelse med spesialundervisning er preget av feil og lovbrudd. Dette kan true elevenes rettssikkerhet og læring.

Publisert 5. mai 2014 12:54

Ny forskning viser at personer med språkvansker kan lære seg en ny grammatikk på bare få minutter. Hemmeligheten ligger i å utsette dem for stor språklig variasjon. Det motsatte av hva som gjøres i dag.

Publisert 11. des. 2013 07:58

Ny studie viser at jenter som utøver gjengrelatert vold har opplevd store utfordringer i egne liv.

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 21. okt. 2013 08:44

Det tidlige samspillet mellom foreldre og barn i adoptivfamilier har potensial til å bli bedre. Videobasert veiledning kan være et viktig virkemiddel.