Forskningsaktuelt - Side 2

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 21. okt. 2013 08:44

Det tidlige samspillet mellom foreldre og barn i adoptivfamilier har potensial til å bli bedre. Videobasert veiledning kan være et viktig virkemiddel.

Publisert 25. sep. 2013 13:10

Tospråklige barn har større utfordringer med språklæring enn tidligere antatt. Det viser ny forskning fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 29. aug. 2013 10:49

Den største utfordringen for skoler med mange romelever er høyt fravær. Samarbeid mellom skole og foreldre er nødvendig for å gi barna bedre skolegang.

Publisert 22. aug. 2013 14:16

Kan forskningsetiske modeller fra biovitenskap være til inspirasjon  i utdanningsvitenskap. – Ja, helt klart mener professor Reidun Tangen.

Publisert 3. juli 2013 09:29

Forebygging av lærevansker bør starte tidlig. Men i skolenes læreplaner er tidlig innsats hverken tydelig omtalt eller konkretisert.

Publisert 22. apr. 2013 10:50

Myndighetene har som mål å styrke alle elevers medvirkning i skolen. Men ny forskning viser at elever med lett utviklingshemning i liten grad opplever at de får påvirke egen skolehverdag.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.  

Publisert 7. feb. 2013 08:21

Tusener av barn og unge i Uganda sliter med traumer etter mange års krig. De er fratatt både barndom og muligheter til å gå på skole. En ny undersøkelse gir likevel håp om at mange av dem kan lykkes med å fullføre grunnleggende skolegang.

Publisert 19. nov. 2012 08:34

Spesialpedagoger jobber daglig med å nå fram til de som strever i barnehagen og i skolen. Mentaliseringstradisjonen åpner nye muligheter i arbeidet med utsatte barn og unge.

Publisert 16. nov. 2012 13:01

– Skal skolen lykkes i sine ambisjoner om å tilby et inkluderende læringsmiljø, må vi være villige til å ta omveier for enkeltmenneskene, mener Mirjam Harkestad Olsen.

Publisert 9. nov. 2012 15:57

Ny bok tar for seg hvordan en kan få foreldresamarbeidet til å fungere slik at det oppleves godt for både elever, foreldre og skole.

Publisert 29. okt. 2012 15:13

Mange adoptivbarn har en tøff start på livet. Når de kommer til Norge, ligger en del av dem etter ikke-adopterte barn i utvikling. Men gradvis tar adoptivbarna igjen forspranget.

Publisert 3. okt. 2012 08:17

Ny forskning kan legge grunnlag for bedre språkkundervisning for barn med Down syndrom.

Publisert 21. sep. 2012 08:35

Hva innebærer selvbestemmelse for mennesker med lett utviklingshemning? Er det muligheten til å velge syltetøy eller leverpostei på brødskiva? Eller er det friheten til å foreta dumme valg?

Publisert 14. aug. 2012 12:43

Tinnitus kan føre til angst, depresjon og dårligere livskvalitet. Men det finnes behandling som fungerer. Nyere forskning viser at habitueringsterapi har positive effekter, også fem år etter fullført behandling.

Publisert 9. juli 2012 11:21

Den største trusselen i arbeidet med å hjelpe elever med lese- og skrivevansker er lav motivasjon. Det er et av budskapene i en ny bok av professor Solveig Alma Halaas-Lyster ved ISP.

Publisert 2. juli 2012 14:27

Årsakene til skolebytte i Groruddalen dreier seg om mer enn høy minoritetsandel, kultur og ”white flight”. Sosialt miljø og trivsel synes å være viktigere når foreldre vurderer skolebytte.

Publisert 15. juni 2012 13:21

Det mest allsidige verket i spesialpedagogikk i nordisk sammenheng er kommet i ny utgave.

Publisert 4. juni 2012 10:33

Det er lite sannsynlig at arbeidsminnetrening kan behandle ADHD eller forbedre IQ viser ny studie.

Publisert 1. juni 2012 08:07

Et lite insekt og vennene hans kan bidra til bedre klassemiljø i grunnskolen. Det viser ny studie.

Publisert 15. mai 2012 15:25

Hvordan kan demokratisk medborgerskap innføres og gjennomføres i norsk skole? En ny bok bidrar til debatten om hvordan barn og unge bedre kan inkluderes som aktive medborgere i det norske demokratiet.

Publisert 9. mars 2012 13:22

Postdoktor Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk har gjennomført en metastudie for å undersøke hvilken rolle arv spiller i utviklingen av dysleksi og lesevansker.