Forskningsprofiler

Publisert 25. nov. 2016 10:48

– Jeg er opptatt av hvordan vi kan bedre kunnskapen som trengs ute i skolesystemet, sier professor Sol Lyster.

Publisert 8. apr. 2016 14:55

Jan Grue er nyansatt professor innenfor fagfeltet kvalitativ metode.

– Alle forskere trenger nysgjerrighet og stahet, sier Grue med et smil. 

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 25. nov. 2013 10:37

Friluftsliv kan opne for andre formar for samhandling og deltaking enn det ein vanleg skulekvardag gjer. Det å gripe augneblinkane og skape, understøtte og ta vare på meiningsfulle situasjonar og relasjonar er sentralt.

Publisert 25. sep. 2013 10:43

PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.

Publisert 13. sep. 2013 09:39

Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.

Publisert 21. jan. 2013 14:16

Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.

Publisert 12. nov. 2012 12:41

Førsteamanuensis Berit H. Johnsen er opptatt av individuell tilrettelegging innenfor den mangfoldige klassens rammer. En viktig drivkraft i forskningen er jakten etter gode eksempler på tilretteleggende og inkluderende praksiser i den kreative skolen for alle.

Publisert 29. mars 2012 08:44

Postdoktor Nils Breilid forsker på det gode møtet mellom lærer og elev og er opptatt av hvordan dette møtet kan gi grunnlag for trivsel og læring og forebygge en begynnende uheldig utvikling.

Publisert 15. apr. 2011 13:23

Monica Melby-Lervåg forsker på barns utvikling av språk og leseferdigheter. Forskningsmotivasjonen hennes ligger i å kunne hjelpe barn som strever gjennom å utvikle treffsikre tiltak.

Publisert 23. feb. 2011 12:50

Førsteamanuensis Ivar Morken fokuserer for tiden på fenomenet "skolebytte" i sin forskning. Likevel er hans egne studenter ved universitetet klare på en ting; de vil ikke bytte skole! - Morken fikk høsten 2010 tittelen årets mest populære foreleser ved UV-fakultetet.

Publisert 1. okt. 2010 13:51