Bakgrunn
På sitt beste kan utdanning bidra til kunnskaper og ferdigheter som setter elevene i stand til å definere og nå sine egne mål, til utfoldelse og deltakelse i samfunnsfellesskap. Både forskning og utdanningspolitiske utredninger påpeker at likeverdig og inkluderende opplæring må styrkes for elever med utviklingshemming.
Om doktorgradsprosjektet
Prosjektets formål er å styrke kunnskapsgrunnlaget for normativ didaktisk refleksjon og arbeid med individuelle opplæringsplaner for elever med utviklingshemming.
Sentrale spørsmål i prosjektet er:
- Hva vil vi med utdanning for elever med utviklingshemming?
- Hvordan blir mål artikulert, nedfelt og legitimert?
Verdier og ulike typer læreplantenkning antas å ligge til grunn for valg av mål. Inkludering i en skole for alle er i dag en viktig skolepolitisk målsetting. Like fullt kan dilemmaer oppstå mellom individuell tilpasning og det å ta del i ett faglig og sosialt felleskap.
I prosjektet står balansen mellom en akademisk læreplantilnærming og en tilnærming som legger vekt på opplæring i dagliglivets ferdigheter sentralt. Foruten læreplanteori, undersøkes kapabilitetstilnærmingen som en mulig teoretisk ramme.
- Dokumentanalyse og fokusgruppeintervjuer med lærere er metodiske fremgangsmåter.
- Avhandlingen er artikkelbasert og består av tre delstudier.
- Prosjektet pågår til våren 2020.
Studier i prosjektet
-
Hva målbæres i styringsdokumentene? Moljord, G. (i prosess 2020) "Aiming for (what) capabilities? An inquiry into school policy for pupils with intellectual disabilities". Artikkel under fagfellevurdering i Scandinavian Journal of Educational Research.
- IOP-prosjektet: Individuelle opplæringsplaner for elever med utviklingshemming i videregående skole i opplæringstilbudet hverdagslivtrening og arbeidslivstrening. Om valg av innhold og mål i opplæringen. Moljord, G. (2018-2020)
Publikasjoner
-
Moljord, G& Reindal, S.M (i prosess 2020) Normer for læreres målvalg i IOP.
Veiledere
- Professor Sven Nilsen, Institutt for spesialpedagogikk, UiO
- Professor Solveig M. Rendal, NLA Høgskolen I Bergen
- Professor Kari-Anne Bottegård Næss, Institutt for spesialpedagogikk, UiO