Formål
Formålet med studien er tredelt. Det første er å undersøke, beskrive og forklare på hvilke måter og hvorfor skoleledelsen støtter og legger til rette for arbeidet lærere utfører med barn som viser innagerende atferd. Det andre er å undersøke og beskrive hvilke behov for støtte og ressurser lærere opplever å ha i det arbeidet. Et mulig tredje formål er å belyse tverrfaglig samarbeid omkring disse elevene.
Tentative problemstillinger
- How and why do school leaders in Norwegian elementary schools facilitate teachers’ work with children who are perceived as shy?
Metode og design
Utvalget baseres i lærere som har blitt intervjuet som en del av hovedprosjektet. På bakgrunn av deres deltakelse, kontaktes skoleledelsen. Det gjennomføres semi-strukturerte dybdeintervjuer med ansatte i skoleledelsen og læreren. Intervjuguidene baseres i skolebesøk, skoledokumenter og «mirror-data» fra tidligere intervju med lærer. Avslutningsvis gjennomføres en gruppesamtale med alle deltakerne for å presentere begynnende analyse, og som en utdypning av sentrale momenter fra de individuelle intervjuene.
Finansiering
Prosjektet er et delprosjekt av forskningsprosjektet "Supporting shy students: A national study of teaching practices" , finansiert gjennom Norges forskningsråds program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT).