Aktuelle saker

Publisert 7. juni 2017 15:12

–  Selv om svaret på spørsmålet om vi kan leve uten kategorier er nei, simpelthen fordi kunnskap må systematiseres for å forstås, må vi aldri slutte å spørre - "hva gir medisinske merkelapper oss og hva tar de i fra oss ?", sa professor Dan Goodley fra Sheffield University, som gjesteforeleste på Institutt for spesialpedagogikk.

 

Publisert 1. juni 2017 08:53

Markeringsseminaret for Anne-Lise Rygvold viste bredden og kompleksiteten i det logopediske fagfeltet. Fellesnevneren ble desto tydeligere: tidlig innsats nytter.

Publisert 10. mai 2017 10:06

Vår streven mot perfeksjonisme allerede fra spebarnstiden er farlig, mener Professor Jan Grue, Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 20. apr. 2017 11:20

Det har aldri vært flere søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, enn i år.

Publisert 6. mars 2017 15:11

– Departementet bør nå sørge for at det stilles krav om at spesialundervisning må gis av en spesialpedagog.

Publisert 6. mars 2017 06:49

En logopeds oppgave er så mye mer enn å rette på «R-er» og «S-er», sier førsteamanuensis Melanie Kirmess, som utdanner fremtidens logopeder på Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

Publisert 22. des. 2016 14:49

Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor Monica Melby-Lervåg.

Fungerende instituttleder ved ISP, Øistein Anmarkrud og professor Monica Melby-Lervåg ved ISP, viser begge stolt opp sine priser. Foto: Shane Colvin/ UV
Publisert 21. des. 2016 10:54

Monica Melby-Lervåg tildeles i år prisen for fremragende formidling, mens Øistein Anmarkrud fikk undervisningsprisen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Publisert 20. des. 2016 11:45

Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk forteller historien om Lise, Espen og Teodor som i femte klasse fikk spesialundervisning for første gang.

Publisert 1. des. 2016 15:15

– Skal inkludering lykkes må også den nødvendige kompetansen for å møte mangfold være inkludert i elevenes rettigheter, sier professor Sven Nilsen. 

Publisert 14. nov. 2016 16:19

Professor Solveig-Alma Halaas Lyster ble hyllet med en forelesningsrekke i et fullsatt auditorium fredag 11. november. Det " take-home-message"- som gikk igjen i de fleste forelesningene var: Jo tidligere hjelp - desto bedre effekt.

Publisert 14. nov. 2016 12:11

Forskningsrådet - Bedre helse og livskvalitet (BEDREHELSE) har innvilget 15 millioner til forskning på stammebehandling av barnehagebarn. Prosjektets tittel er "Effective Stuttering Treatment (EST)"

Publisert 10. nov. 2016 11:14

Miller er en internasjonalt anerkjent foredragsholder som var invitert av Institutt for Spesialpedagogikk for å diskutere temaene inkludering, motivasjon og myter om autismespekterforstyrrelser

Publisert 4. nov. 2016 09:17

Har du barn mellom 7-12 år som har norsk som førstespråk?

Publisert 23. sep. 2016 13:32

Norges fremste forskningsmiljøer deltar på Forskningstorget på Universitetsplassen i Oslo. Det utdanningsvitenskapelige fakultet finner du på stand 21, hvor forskerne er opptatt av å sprenge din grense for læring.