Den 6. mars markerer vi den europeiske logopediens dag. Årets tema er videokonsultasjoner og digital teknologi. Institutt for spesialpedagogikk, UiO ligger langt framme på bruk av teknologi i språktrening.
Aktuelle saker - Side 5
– Psykologisk Pedagogisk Tjeneste (PPT) utreder først og fremst elevene med tanke på å gi elevene en mulighet til å lære matematikk, sier PP-rådgiver Lindbäck. Les hele intervjuet her.
Gode barnehager har mye å si for hvor flinke barna blir på skolen. Skoleprestasjonene henger også sammen med inntekten til foreldrene. Barn av fattige foreldre gjør det dårligst.
Å lese på skjerm er mindre gunstig når grunnleggende, tekniske leseferdigheter skal øves inn, viser internasjonal forskning.
Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne.
Fredrik Brarud er masterstudent ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og er en av tre studenter ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet som får støtte til innovasjonsprosjekter. I tillegg til økonomisk støtte får han hjelp av EngageLab til å utvikle en digital plattform.
Ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er det nå et helt forskerteam med fire psykologer, tre økonomer, og to sosiologer, alle med spesiell interesse for utdanningsrelevant forskning som ser på barn som lever i fattige familier. Interessen er stor også i befolkningen: Forskningsfrokosten "Hva funker i kampen mot barnefattigdom?" var det best besøkte frokostmøtet i Forskningsrådets historie.
Professor Ingvill Rasmussen ved Institutt for pedagogikk er vinner av Formidlingsprisen for 2020. Undervisningsprisen for 2020 går til Professor AthanassiosProtopapas ved Institutt for spesialpedagogikk.
Liv Duesund er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun har sikret et utall norske studenter mulighet til studier utenlands og etablert praksisplasser ved amerikanske skoler, noe som har kommet studentene fra Institutt for Spesialpedagogikk til gode.
Utdanningsøkonom og forsker Astrid Marie Jorde Sandsør ser på effekten av ulike tiltak i barnehage og skole. Blant spesialpedagoger og psykologer på Institutt for spesialpedagogikk, UiO, bidrar hun til det tverrfaglige miljøet.
Kari-Anne Bottegaard Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo beskriver koronasituasjonen som alvorlig for mange elever med behov for spesialundervisning. Her forklarer hun hvorfor denne gruppen elever er ekstra sårbare.
Professor Øistein Anmarkrud forsker på hvordan lesing på skjerm er for de som allerede strever med lesing på papir. – En viktig utfordring i mitt forskningsfelt er at digitaliseringen av skolen har gått langt raskere enn det forskningen klarer å bevege seg.
Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Christiane Lingås Haukedal, som nylig disputerte ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, peker på mangler i språkoppfølgingen hos barn med nedsatt hørsel.
Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Professor Henrik Zachrisson forklarer hvorfor barn fra fattige familier gjør det dårligere på skolen, selv om nettopp skolen skal være et sted for sosial utjevning.