Erling Kokkersvold

Førsteamanuensis emeritus

Faglige interesser

  • Ungdom og marginalisering
  • Kriminalitet og antisosial atferd i historisk og spesialpedagogisk perspektiv
  • Barnevern og omsorgssvikt
  • Tidlig intervensjon og forebyggende arbeid med vekt på foreldreperspektivet
  • Rådgivning og innovasjon som kompetanseutvikling
  • Spesialpedagogisk utdanning i møte med praksis

Bakgrunn

Utdanning

  • Lærerutdanning, 1996
  • Cand. paed. spec., 1978

Arbeidserfaring

Arbeid som spesialpedagog i tidsrommet 1966 - 1985 i:

  • vanlig skole/spesialklasser
  • voksenopplæring
  • institusjonsskole (psykiatri)
  • fengsel og kriminalomsorg

Tilsatt Statens spesiallærerhøgskole 1984, Institutt for spesialpedagogikk fra 1991.

Emneord: Ungdom, marginalisering, kriminalitet, fengselsundervisning, psykisk helse, barnevern, forebygging, tidlig intervensjon, rådgivning, profesjonsutdanning

Publikasjoner

  • Morken, Ivar & Kokkersvold, Erling (2015). Normalitet og avvik. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (05), s 44- 55
  • Askildt, Astrid; Kokkersvold, Erling; Morken, Ivar & Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2010). Yrkeskvalifiserende utdanning i møte med praksis : fra spesialpedagogisk mastergradsstudium til yrkespraksis på det psykososiale området. Skolepsykologi.  ISSN 0333-0389.  45(4), s 3- 19
  • Askildt, Astrid; Kokkersvold, Erling; Morken, Ivar & Sigstad, Hanne Marie Høybråten (2010). Yrkeskvalifiserende utdanning i møte med praksis : fra spesialpedagogisk mastergradsstudium til yrkespraksis på det psykososiale området . Skolepsykologi.  ISSN 0333-0389.  45(4), s 3- 19
  • Kokkersvold, Erling & Damsgaard, Hilde Larsen (2005). Can School make a difference? A quality study of 23 young people;their academic experiences and criminal activites, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Towards Inclusion Book No.3: Socio-emotional Growth and Development of Learning Strategies.  Unipub forlag.  ISBN 82-7477-143-5.  kapittel.  s 273 - 293
  • Kokkersvold, Erling (1999). Overgangen grunnskole-videregående skole og rådgivningstjenestens og klassestyrernes arbeid og samarbeid omkring elever med vansker på det personlige og sosiale området, I:  Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid i lys av utdanningspolitiske retningslinjer. Et paraplyprosjekt 1995-1997. Sluttrapport.  Institutt for spesialpedagogikk.  ISBN 82-90363-64-8.
  • Kokkersvold, Erling; Rognhaug, Berit & Wormnæs, Siri (1999). Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid - hva er det?, I:  Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid i lys av utdanningspolitiske retningslinjer. Et paraplyprosjekt 1995-1997. Sluttrapport.  Institutt for spesialpedagogikk.  ISBN 82-90363-64-8.  s 54 - 74

Se alle arbeider i Cristin

  • Damsgaard, Hilde Larsen & Kokkersvold, Erling (2011). Ungdom på ville veier. Skoleerfaringer og kriminalitet. Unipub forlag.  ISBN 978-82-7477-517-6.  224 s.
  • Mjelve, Liv Heidi & Kokkersvold, Erling (2003). Mellom oss. Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-30437-6.  151 s.
  • Kokkersvold, Erling & Morken, Ivar (red.) (2002). Psykososiale og migrasjonsrelaterte lærevansker - introduksjon. Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

  • Damsgaard, Hilde Larsen & Kokkersvold, Erling (2011). Skolen som risiko - eller beskyttelse. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 30- 34
  • Kokkersvold, Erling (2003). Introduction to psychosocial difficulties: How can the school serve as a secure base for children with psychosocial needs?.
  • Holmberg, Jorun Buli & Kokkersvold, Erling (2000). Overgang grunnskole - videregående skole. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  s 11- 21
  • Kokkersvold, Erling (2000). Overgang grunnskole - videregående skole i et systemperspektiv.
  • Kokkersvold, Erling (2000). Prosjektarbeid.
  • Kokkersvold, Erling (2000). Psykososiale lærevansker - en introduksjon.
  • Kokkersvold, Erling (1998). Tilrettelegging av overgangen fra grunnskole til videregående skole for elever med vansker på det personlige og sosiale området med utgangspunkt i den sosialpedagogiske tjenesten - delrapport 3.
  • Holmberg, Jorun Buli & Kokkersvold, Erling (1997). Fra grunnskole til videregående skole-delrapport 1. En kartlegging av PP-tjenestens arbeid i forhold til det spesialpedagogiske og sosialpedagogiske området i sammenheng med overgang grunnskole-videregående skole og elever med spesielle behov og elever med personlige og sosiale vansker.
  • Holmberg, Jorun Buli & Kokkersvold, Erling (1997). Oppfølgingstjenesten og overgangen fra grunnskole til videregående skole - delrapport 2.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. nov. 2013 14:25 - Sist endret 22. sep. 2017 10:47