Snorre Ostad

Professor emeritus

 

 

Publikasjoner

  • Ostad, Snorre (2015). Private speech use in arithmetical calculation: relationship with phonological memory skills in children with and without mathematical difficulties. Annals of Dyslexia.  ISSN 0736-9387.  65(2), s 103- 119 . doi: 10.1007/s11881-015-0103-1
  • Ostad, Snorre (2013). Private Speech Use in Arithmetical Calculation: Contributory Role of Phonological Awareness in Children With and Without Mathematical Difficulties. Journal of Learning Disabilities.  ISSN 0022-2194.  46(4), s 291- 303 . doi: 10.1177/0022219411419013
  • Ostad, Snorre (2013). Strategier, strategiudvikling og strategiundervisning med fokus på den fundamentale matematiklæring, I: Michael Wahl Andersen & Peter Weng (red.),  Håndbog om matematik i grundskolen. Læring, undervisning og vejledning.  Dansk Psykologisk Forlag.  ISBN 9788777067617.  Kapittel 7.
  • Ostad, Snorre (2012). Fonologisk bevissthet og matematikkvansker. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  77(1), s 31- 40
  • Ostad, Snorre (2011). Private Speech Use in Arithmetical Calculation: Contributory Role of Phonological Awareness in Children With and Without Mathematical Difficulties. Journal of Learning Disabilities.  ISSN 0022-2194. . doi: 10.1177/0022219411419013
  • Ostad, Snorre (2009). Matematikkvansker i lys av kognitive utviklingsdimensjoner. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (07), s 4- 13
  • Ostad, Snorre (2008). Children With and Without Matematics Difficulties. Aspects of Learner Characteristics in a Developmental Perspective, In Ann Dowker (ed.),  Mathematical Difficulties: Psycology and Intervention.  Elsevier.  ISBN 978-0-12-373629-1.  Kap. 7.  s 143 - 153
  • Ostad, Snorre (2008). Lydbasert multiplikasjonsinnlæring. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  73(7), s 4- 14
  • Ostad, Snorre & Askeland, Margit (2008). Sound-based Number Facts Training in a Private Speech Internalization Perspective: Evidence for Effectiveness of an Intervention in Grade 3. Journal of Research in Childhood Education.  ISSN 0256-8543.  23(1), s 109- 124
  • Ostad, Snorre (2007). Forholdet mellom privat tale og strategibruk. Sammenligning av elever med og uten matematikkvansker i et utviklingsperspektiv. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (1), s 12- 18
  • Ostad, Snorre (2007). Strategianvendelse i et utviklingsperspektiv. Matematiske læringsproblemer, I: Liv Margarete Lassen; Lena Bostrøm & Hans Henrik Knoop (red.),  Læring og læringsstile. Om unike og fælles veje i pædagogikken.  Dansk Psykologisk Forlag.  ISBN 978-87-7706-103-5.  Kapittel 5.  s 87 - 102
  • Ostad, Snorre & Sørensen, Peer Møller (2007). Private Speech and Strategy-Use Patterns. Bidirectional Comparisons of Children With and Without Mathematical Difficulties in a Developmental Perspective. Journal of Learning Disabilities.  ISSN 0022-2194.  40(1), s 2- 14
  • Ostad, Snorre (2006). Dysmatematikk: Et multifaktorelt fenomen med karakteristiske kjennetegn. Skolepsykologi.  ISSN 0333-0389.  41(5), s 27- 37
  • Ostad, Snorre (2006). Strategy use in developmental perspective: Comparisons of mathematically normal and children with mathematics difficulties, In Liv Margarete Lassen (ed.),  Enabling Lifelong Learning in Education, Training and Development.  Liv M. Lassen.  ISBN 82-8075-020-7.  Kapittel i boken.  s 350 - 364
  • Ostad, Snorre (2001). Matematikkvansker. Et resultat av forsinket eller kvalitativ forskjellig utvikling?. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  3, s 9- 14
  • Ostad, Snorre (2001). Understanding and handling numbers, In Berit Helene Johnsen & Miriam Donath Skjørten (ed.),  Education - Special Needs Education. An introduction.  Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7477-076-5.  s 203 - 224
  • Ostad, Snorre (2000). Cognitive Subtraction in a Developmental Perspective: Accuracy, Speed-of-Processing and Strategy-Use Differences in Normal and Mathematically Disabled Children. Focus on learning problems in mathematics.  ISSN 0272-8893.  22(2), s 18- 31
  • Ostad, Snorre (1999). Developmental progression of subtraction strategies: a comparison of mathematically normal and mathematically disabled children. European Journal of Special Needs Education.  ISSN 0885-6257.  14(1), s 21- 36
  • Ostad, Snorre (1998). Comorbidity between mathematics and spelling difficulties. Logopedics, Phoniatrics, Vocology.  ISSN 1401-5439.  23(4), s 145- 154
  • Ostad, Snorre (1998). Developmental Differences in Solving Simple Arithmetic Word Problems and Simple Number-fact Problems: A Comparison of Mathematically Normal and Mathematically Disabled Children. Mathematical cognition.  ISSN 1354-6791.  4(1), s 1- 19
  • Ostad, Snorre (1998). Strategy-use differences between mathematically normal and mathematically disabled children, In Harald Nilsen (ed.),  Learning Strategies and Skill Learning. Essays in honour of Nils Søvik.  Tapir forlag, Trondheim.  ISBN 82-519-1340-3.  s 109 - 126
  • Ostad, Snorre (1998). Terminologi og kategorisering av matematikkvansker i historisk perspektiv, I: Jarle Sjøvoll (red.),  Matematikkvansker. Tilpasset opplæring i matematikk.  ad Notam Gyldendal.  s 72 - 83
  • Ostad, Snorre (1997). Developmental differences in addition strategies: a comparison of mathematically disabled and mathematically normal children. British Journal of Educational Psychology.  ISSN 0007-0998.  67, s 345- 357
  • Ostad, Snorre (1997). Strategic competence: Issues of task-specific strategies in arithmetic. Nordisk matematikkdidaktikk.  ISSN 1104-2176.  3, s 7- 32
  • Ostad, Snorre (1997). Telling på alvor, I: Stig Mellin-Olsen & Nora Lindén (red.),  Perspektiver på matematikkvansker.  Caspar Forlag, Bergen.  ISBN 82-90898-12-6.  s 101 - 108
  • Ostad, Snorre (1995). Matematikkvansker - Ulike kategoriseringsmåter. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  1, s 26- 34
  • Ostad, Snorre (1993). Forskning i lavfrekvente grupper. Synspunkt.  ISSN 0801-1249.  1, s 23- 31
  • Ostad, Snorre (1992). Bærekraftige matematikkvansker - en funksjon av ferdighet eller forståelse?. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  6, s 320- 326
  • Ostad, Snorre (1992). Fra det konkrete til det symbolske. Matematikkopplæring i representasjonsanalytisk perspektiv. Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk.  ISSN 0048-0509.  4, s 208- 214
  • Ostad, Snorre (1991). Tallbegrepenes funksjonalitet. Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk.  ISSN 0048-0509.  3, s 144- 149
  • Ostad, Snorre (1990). Hvorfor har barn matematikkvansker?, I: Terje Ogden & Ragnar Solheim (red.),  Spesialpedagogikk - Perspektiver.  Universitetsforlaget, Oslo.  ISBN 82-00-02906-9.  s 67 - 80
  • Ostad, Snorre (1989). Grunnleggende matematikkinnsikt når barnet ikke ser. Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk.  ISSN 0048-0509.  3, s 144- 154
  • Ostad, Snorre (1986). Grunnleggende matematikkinnsikt når barnet ikke ser. Synspunkt.  ISSN 0801-1249.  1, s 23- 27
  • Ostad, Snorre (1986). Matematikk når barnet ikke ser. Taktile representasjoner i kunnskapsformidlingen. Synspunkt.  ISSN 0801-1249.  3, s 33- 38
  • Ostad, Snorre (1984). Om matematikkdiagnostikk. Pedagogen.  ISSN 0332-8465.  6, s 32- 36
  • Ostad, Snorre (1982). Matematikk når barnet ikke ser. Utvikling av illustrerte matematikkbøker for blinde barn. Nordisk tidsskrift for specialpedagogikk.  ISSN 0048-0509.  4, s 4- 24
  • Ostad, Snorre (1979). Med strukturert utgangspunkt for matematikklæring. Pedagogen.  ISSN 0332-8465.  6, s 35- 40
  • Ostad, Snorre (1978). Matematikklæring og matematikkvansker. Ulike forskningsstrategier. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  7, s 257- 268
  • Ostad, Snorre (1977). Diagnostisering av matematikkvansker. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  7, s 2- 16
  • Ostad, Snorre (1977). Piaget og de matematikksvake elevene. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  7, s 290- 295
  • Ostad, Snorre (1977). Årsaker til matematikkvansker. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  6, s 2- 11

Se alle arbeider i Cristin

  • Ostad, Snorre (2015). Matematikkvansker. En forskningsbasert tilnærming. Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-747-7485-8.  237 s.
  • Ostad, Snorre (2013). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring - fokus på elever med matematikkvansker. Læreboka forlag.  ISBN 9788292963012.  112 s.
  • Ostad, Snorre (2010). Matematikkvansker. En forskningsbasert tilnærming. Unipub forlag.  ISBN 9788274774858.  237 s.
  • Ostad, Snorre (2008). Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring - Med fokus på elever med matematikkvansker. Læreboka forlag.  ISBN 978-82-994742-9-0.  108 s.
  • Hammervoll, Tor & Ostad, Snorre (1999). Basiskunnskaper i matematikk. Universitetsforlaget AS.  ISBN 82-00-42377-8.  91 s.
  • Ostad, Snorre (1999). Elever med matematikkvansker. Studier av kunnskapsutviklingen i strategisk perspektiv. UNI-PUB.  ISBN 82-7477-012-9.  138 s.
  • Ostad, Snorre & Hammervoll, T. (1999). Basiskunnskaper i matematikk. Prøveserie for grunnskolen. Universitetsforlaget.  75 s.
  • Ostad, Snorre (1992). Før tallene. Arbeidshefte 1-3. Cappelen Forlag.  ISBN 82-02-02275-4.  145 s.
  • Ostad, Snorre (1992). Før tallene. Metodisk veiledning. Cappelen Forlag.  ISBN 82-02-02278-9.  95 s.
  • Ostad, Snorre (1989). Matematikk for hørselshemmede. Hjelpemiddel for diagnostikk og opplæring. Vikhov skole og Statens spesiallærerhøgskole.  ISBN 82-90363-23-0.  439 s.
  • Ostad, Snorre (1987). Matematikkdiagnostikk. Metoder og hjelpemidler for analyse av grunnleggende innsikt og ferdighet i faget. Universitetsforlaget.  ISBN 82-00-07592-3.  210 s.
  • Ostad, Snorre (1985). Kjenne-Øve-Lære. Grunnleggende matematikkinnsikt i førskolealderen. Opplegg for stimulering og observasjon. Tiden Norsk Forlag.  ISBN 82-10-02688-7.  103 s.
  • Ostad, Snorre (1984). Diagnostikk og opplæring. Tambartun skole og Statens spesiallærerhøgskole.  ISBN 82-90363-09-5.  270 s.
  • Ostad, Snorre (1982). Lærerveiledning til matematikk når barnet ikke ser. Begynneropplæringen. Tiden Norsk Forlag.  ISBN 82-90363-09-5.  166 s.
  • Ostad, Snorre (1982). MATEMATIKK. Tiden Norsk Forlag.  ISBN 82-10-02130-3.  340 s.
  • Ostad, Snorre (1977). Matematikk - selvkontrollerende treningsoppgaver. Teknisk Forlag.  136 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ostad, Snorre (2012). Phonological Awareness in Arithmetical Calculation: It's Relation to Private Speech Internalization in Children with and without Mathematical Difficulties.
  • Ostad, Snorre (2012). Sound-based Mathematical Learning: Effects of Number Facts Training in a Private Speech Internalization Perspective.
  • Ostad, Snorre (2011). Private Speech in the Classroom: Effect of Number Facts Training in a Private Speech Internalization Perspective.
  • Ostad, Snorre (2008). Har de siste års forskningsresultater bidratt til å gi uttrykket matematikkvansker et nytt innhold?.
  • Ostad, Snorre (2008). Ressurshefte til boken Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring - Med fokus på elever med matematikkvansker.
  • Ostad, Snorre (2007). Private speech and strategy-use patterns in developmental perspective: Bidirectional comparisons of children with and without mathematical difficulties.
  • Ostad, Snorre (2006). Children with and without mathematics difficulties: aspects of learner characteristics in a developmental perspective.
  • Ostad, Snorre (2006). Private speech and strategy use: Effects of an intervention in grade three.
  • Ostad, Snorre (2006). Strategy use in developmental perspective: Comparisons of mathematically normal and children with mathematics difficulties.
  • Ostad, Snorre (2005). Development of private speech and strategy-use patterns: Comparisons of mathematically normal children and children with mathematical difficulties.
  • Ostad, Snorre (2004). Task-specific Strategies in Developmental Perspective: Comparisons of Mathematically Normal and Mathematically Disabled Children.
  • Ostad, Snorre (2003). Fra egosentrisk til subvokal tale. Et for lite påaktet utviklingsperspektiv for å forebygge matematikkvansker?. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (10), s 38- 43
  • Ostad, Snorre (2003). Strategiopplæring i matematikk. Et forsømt tema i begynneropplæringen?. Tangenten: tidsskrift for matematikk i grunnskolen.  ISSN 0802-8192.  (2), s 21- 25
  • Ostad, Snorre (2002). Mathemaical difficulties: Aspects of learner charateristics in developmental perspectice.
  • Ostad, Snorre (2001). Matematikklæring og matematikkvansker. En artikkelsamling.
  • Ostad, Snorre (2001). Matematikkvansker i longitudinelt perspektiv.
  • Ostad, Snorre (1999). Mathematical difficulties. Studies of learner characteristics in developmental perspective.
  • Ostad, Snorre (1998). Subtraction strategies in developmental perspective: A comparison of mathematically normal and mathematcallly disabled children.
  • Ostad, Snorre (1996). Touch-Train-Learn. Basic understanding of mathematics when the child cannot see, programme for teaching and observation directed primarily at kindergarten age children.
  • Ostad, Snorre (1989). Learning mathematics through the fingertips.
  • Ostad, Snorre (1989). Mathematics through the fingertips. Basic mathematics for the blind pupil: Development and empirical testing of tactile representations.
  • Ostad, Snorre (1988). Bilder til å kjenne på. Utvikling og empirisk utprøving av taktile representasjoner med sikte på den grunnleggende matematikkopplæringen for blinde elever.
  • Ostad, Snorre (1985). Testing av relieffmateriell.
  • Ostad, Snorre (1984). Methods for utilizing tactile representations in the teaching of mathematics.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. juni 2016 15:52 - Sist endret 22. juni 2016 13:56