Åste Marie Mjelve Hagen

Bilde av Åste Marie Mjelve Hagen
English version of this page
Telefon +47-22857025
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

  • Språk- og leseutvikling
  • Barnehagens betydning for barns språkutvikling
  • Strategisk lesing og leseforståelse
  • Betydningen av vokabular i språk- og leseutvikling
  • Pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning, pedagogiske tiltak og innovasjonsarbeid  

Utdanning

  • Ph.D. i pedagogisk psykologi, Universitetet i Oslo, 2012
  • Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning, Universitetet i Oslo, 2005
  • Bachelor i kultur- og samfunnsfag, Universitetet i Oslo, 2003

 

Emneord: Pedagogikk, Leseforståelse og tekstbasert læring, Språk og leseforståelse, Mixed Methods research

Publikasjoner

  • Hagen, Åste Mjelve (2017). Improving the Odds: Identifying Language Activities that Support the Language Development of Preschoolers with Poorer Vocabulary Skills. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  s 1- 15 . doi: 10.1080/00313831.2016.1258727
  • Hagen, Åste Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2017). Improving Language Comprehension in Preschool Children with Language Difficulties: A Cluster Randomized Trial.. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines.  ISSN 0021-9630.  58(10), s 1132- 1140 . doi: 10.1111/jcpp.12762
  • Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar (2015). Notatstrategier når studenter leser multiple tekster. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (1), s 28- 41
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitating students' individual and collective knowledge construction through microblogs. International Journal of Educational Research.  ISSN 0883-0355.  72, s 149- 161 . doi: 10.1016/j.ijer.2015.04.014
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar (2014). Relationships between spontaneous note-taking, self-reported strategies and comprehension when reading multiple texts in different task conditions. Journal of research in reading (Print).  ISSN 0141-0423.  37(1), s S141- S157 . doi: 10.1111/j.1467-9817.2012.01536.x
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?. Norsk tidsskrift for logopedi.  ISSN 0332-7256.  60(4), s 6- 13

Se alle arbeider i Cristin

  • Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace & Hagen, Åste Mjelve (2016). What Are Important Academic Words For Reading?.
  • Lawrence, Joshua Fahey; Hwang, Jin Kyoung; Lin, Grace; Hagen, Åste Mjelve & Jaeggi, Susanne (2016). Polysemy and Semantic Precision: Semantic Measures Extracted from WordNet.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2015). Barn som strever med språk og leseferdigheter: Hvilke tiltak virker?, I:  Dysleksivennlig skole.  Dysleksi Norge.  ISBN 978-82-90503-12-8.  Kapittel.
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2015). Facilitationg students' individual and collective knowledge construction through microblogs.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason; Anmarkrud, Øistein; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2014). Does the Ability to Identify and Explain Better and Poorer Strategies in a Contrasting Case Intervention Predict Students' Source Evaluation Skills?.
  • Rogde, Kristin; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica & Lervåg, Arne (2014). Effect of Linguistic Comprehension Training on Language and Reading Comprehension.
  • Rasmussen, Ingvill & Hagen, Åste Marie Mjelve (2013). Facilitating students’ sense-making in modern history through a computer-supported note-sharing tool. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Braasch, Jason & Bråten, Ivar (2012). Do argument tasks promote intertextual reading strategies? A study relating spontaneous note-taking, self-reported strategies, and multiple-text comprehension.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve & Bråten, Ivar (2012). Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.
  • Bråten, Ivar; Hagen, Åste Marie Mjelve & Strømsø, Helge Ivar (2009). Measuring strategic processing when students read multiple texts.
  • Hagen, Åste Marie Mjelve; Strømsø, Helge Ivar & Bråten, Ivar (2009). Epistemic beliefs and external strategy use when learning from multiple documents.
  • Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar & Hagen, Åste Marie Mjelve (2008). Lesing på web. Læsepædagogen.  ISSN 0106-5092.  56(1), s 14- 19

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 26. juni 2013 17:51 - Sist endret 14. feb. 2017 15:05