print logo

Berit Helene Johnsen

Førsteamanuensis - Institutt for spesialpedagogikk
Bilde av Berit Helene Johnsen
English version of this page
Telefon +47-22858076
Faks +47-22858021
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO
Andre tilknytninger Institutt for spesialpedagogikk

Faglige interesser 

  • Pedagogisk og spesialpedagogisk ideéhistorie
  • Didaktikk-/læreplanteori og praksis
  • Tilpasset opplæring og inkluderende praksiser
  • Internasjonalt samarbeid innen forskning og høyere utdanning
  • Psykososalt arbeid
  • ICDP

Undervisning 

Master of Philosophy in Special Needs Education

Master i spesialpedagogikk

Bachelor i spesialpedagogikk

Bakgrunn 

Utdanning

  • 2010 Sertifisert ICDP veileder og trener
  • 1999 Dr. scient i spesial pedagogikk, Statens lærerhøgskole
  • 1987 1. avdeling i spesialpedagogikk, Statens lærerhøgskole
  • 1987 Godkjent lærerkompetanse, Island
  • 1985 Pedagogikk hovedfag, Universitetet i Oslo

Arbeid

  • Akademisk koordinator av internasjonal Master of Philosophy in Special Needs Education (2003-2006)
  • Klasseromsforskning med fokus på inkluderende praksis (2006 – longitudinal).
  • Ledelse av internasjonale prosjekter innen høyere utdanning og forskning:

WB 04/06 Development towards the Inclusive School: Practices – Research
– Capacity Building. Universities of Belgrade, Ljubljana, Sarajevo,
Skopje, Tuzla, Zagreb & Oslo,

NUFU 35/2002. Research, Innovation and Postgraduate Competence Building
in Special Needs Education towards Inclusion” - Ethiopia – Uganda –
Norway.

SØE04/02: Institutional Competence Building and Cooperation with Two
Bosnian Universities: “Special Needs Education towards Inclusion”

  • Utvikling av fleksible deltidsstudier innen førskolelærer, grunnskolelærer og spesialpedagogisk utdanning på høgskolenivå, Island
  • Akademisk ledelse og undervisning i utdanning av spesialpedagoger, Island 
  • Spesialpedagogisk rådgiver, Landsdelsplan Island 1979-1993

Verv

  • Stydemedlem i ICDP Norge

Samarbeid

  •  Medlem av forskergruppen HumStud ved UV-fakultetet

 

Emneord: Utdanningshistorie, Tilpasset og inkluderende opplæring, Psykososial teori, Komparative og internasjonal forskning, Didaktikk.

Publikasjoner

  • Johnsen, Berit Helene (2014). A Curricular Approach to Inclusive Education. Some Thoughts concerning Practice, Innovation and Research, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978–82-02–47061–6.  Kapittel 9.  s 133 - 181
  • Johnsen, Berit Helene (2014). Doing Research. Theoretical and Methodological Considerations and Choices, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978–82-02–47061–6.  Kapittel 1.  s 10 - 15
  • Johnsen, Berit Helene (2014). From Historical Roots to Future Perspectives towards Inclusive Education. Debates, Policy and Practice, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978–82-02–47061–6.  Kapittel 2.  s 16 - 34
  • Johnsen, Berit Helene (2014). Vygotsky’s Legacy Regarding Teaching-Learning Interaction and Development, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978–82-02–47061–6.  Kapittel 6.  s 82 - 98
  • Johnsen, Berit Helene (2013). A Classroom Study of Inclusive Practices, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 21.  s 316 - 331
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Comparative Classroom Studies towards Inclusion. Joint Research Plan for Cooperation between the Universities of Belgrade, Ljubljana, Sarajevo, Skopje, Tuzla, Zagreb and Oslo, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 14.  s 228 - 244
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Developing and Writing a Research Plan. Possibilities and Barriers, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 9.  s 147 - 171
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Development towards the Inclusive School - Practices, Research and Capacity Building, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 1.  s 15 - 34
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Doctoral Programmes in Past and Future, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 4.  s 75 - 77
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Doctoral Studies at the University of Oslo from 1811 to PhD, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  kapittel 6.  s 94 - 114
  • Johnsen, Berit Helene (2013). From Dr. Philos to PhD. Senior Researchers' Experience and Views on Practice and Development within Doctoral Studies over the Last Half Century, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 5.  s 78 - 93
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Research Project Preparation, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 8.  s 145 - 146
  • Johnsen, Berit Helene (2013). Seven Independent Studies in a Unified Comparative Project. Research Plans within the Joint International Research Project: Comparative Classroom Studies towards Inclusion, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 13.  s 223 - 227
  • Johnsen, Berit Helene; Rapaić, Dragan; Wagner, Anna & Cvitković, Daniela (2013). Doctoral Studies from Yugoslavian Times to the Bologna Process. Historical Milestones in the Establishment of Universities, Educational and Special Needs Educational Sciences and Doctoral Degrees at the Universities of Belgrade, Ljubljana, Sarajevo, Skopje, Tuzla, Zagreb – and Oslo, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  Kapittel 7.  s 115 - 142
  • Askildt, Astrid & Johnsen, Berit Helene (2012). Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.),  Spesialpedagogikk.  Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202352264.  Kapittel 2.  s 59 - 75
  • Johnsen, Berit Helene (2011). Erik Pontoppidans råd til skolemestre. Om innhold og opplæring i leseferdigheter i "skolen for alle og enhver"., I: Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbakken (red.),  Norsk lærebokhistorie III - en kultur- og danningshistorie.  Novus Forlag.  ISBN 9788270996254.  Del 1. Lesing, lesebok og litteraturutvalg.  s 11 - 28
  • Johnsen, Berit Helene (2011). Julia Kristeva, sårbarhetens politikk og spesialpedagogikkens rolle i den norske skole. Tidsskriftet FoU i praksis.  ISSN 1504-6893.  5(1), s 67- 79
  • Engebretsen, Eivind; Johnsen, Berit Helene; Kirkebæk, Birgit & Markussen, Ingrid (2010). En Norvège, les discours des droits et du contrôle dans une culture du bien-être (I Norge: Rettighet- og kontrolldiskurser i velferdsstaten) , I: Charles Gardou (red.),  Le handicap au risque des cultures.  Editions ERES.  ISBN 978-2-7492-1310-1.  kapittel.
  • Johnsen, Berit Helene (2010). Annerledeshet og utdanning - didaktiske muligheter i lys av sårbarhetens politikk, I: Eivind Engebretsen; Eivind Engebretsen; Julia Kristeva & Julia Kristeva (red.),  Annerledeshet: Sårbarhetens språk og politikk.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205400788.  kapittel 7.  s 126 - 147
  • Johnsen, Berit Helene (2010). Julia Kristeva om funksjonshemning, usynliggjøring og solidaritet i lys av sårbarhetens politikk, I: Solveig Reindal & Rune Hausstätter (red.),  Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter.  Høyskoleforlaget.  ISBN 978-82-7634-850-7.  Kapittel 6.  s 88 - 99
  • Askildt, Astrid & Johnsen, Berit Helene (2008). Spesialpedagogiske røtter og fagets utvikling i Norge, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.),  Spesialpedagogikk.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-27593-8.  Kapittel 2.  s 74 - 90
  • Johnsen, Berit Helene (2008). Individual Adaptation as a Key Component in Inclusive Planning and Practicing.. Specijalna edukacija i rehabilitacija.  ISSN 1452-7367.  (1-2), s 15- 31
  • Johnsen, Berit Helene (2008). Individual Adaption as a Key Component in Inclusive Planning and Practicing. Specijalna Edukacija I Rehabilitacija.  ISSN 1451-3285.  (1-2), s 15- 31
  • Johnsen, Berit Helene (2007). Erik Pontoppidan og spesialpedagogiske problemstillinger i grunnskolens startfase, I: Eva Simonsen & Berit Helene Johnsen (red.),  Utenfor regelen. Historisk perspektiv på spesialpedagogikk..  Unipub forlag.  ISBN 978-82-7477-303-5.  kapittel.
  • Johnsen, Berit Helene (2007). "Gløgt er gjestens øye" - Julie Kristevas blikk på språket, kjærligheten, den Andre og det funksjonshemmende mennesket. Handicaphistorisk tidsskrift.  ISSN 1399-4786.  17, s 86- 94
  • Simonsen, Eva & Johnsen, Berit Helene (2007). Forord, I: Eva Simonsen & Berit Helene Johnsen (red.),  Utenfor regelen. Historisk perspektiv på spesialpedagogikk..  Unipub forlag.  ISBN 978-82-7477-303-5.  Forord.  s 3 - 6
  • Engebretsen, Eivind & Johnsen, Berit Helene (2005). The Child's Voice, In Berit Helene Johnsen (ed.),  Towards Inclusion Book No.3: Socio-emotional Growth and Development of Learning Strategies.  Unipub forlag.  ISBN 82-7477-143-5.  artikkel.
  • Johnsen, Berit Helene (2005). Ole Vigs folkeskoleidè og den levende fortelling-et alternativ til dagens kultur for læring?, I: Arild Mikkelsen (red.),  Livslyst og skolelyst : Norsk folkehøgskolelag 100 år : en antologi om skole og samfunn.  Cappelen Damm AS.  ISBN 82-02-24266-5.  kapittel.  s 70 - 94
  • Johnsen, Berit Helene (2004). Ole Vig. Ideen om en folkeskole., I: Harald Thuen & Sveinung Vaage (red.),  Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes.  Abstrakt forlag.  ISBN 82-7935-074-8.  Kapittel.  s 81 - 98
  • Johnsen, Berit Helene (2004). Special Needs Education towards Inclusion - Focus on the Field of Socio-Emotional Barriers and Support. Obrazovanje za djecu sa posebnim potrebama u pravcu inkluzije posebnim osvrtom na domen socio-emocionalnih prepreka i davanje podrske., In Defektoloski fakultet JU Univerzitet u Tuzli (ed.),  Socioemocionalni rast i razvoj strategija ucenja - Socio-Emotional Growth and Development of Learning Strategies..  JU Univerzitet u Tuzli, defektoloski fakultet.  ISBN 9958-9473-3-1.  første kapittel.  s 9 - 19
  • Johnsen, Berit Helene & Askildt, Astrid (2004). Spesialpedagogikkens historie og idègrunnlag, I:  Spesialpedagogikk (3. utgave).  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-02-23176-0.  Kap. 2.  s 69 - 85
  • Johnsen, Berit Helene (2002). Offical Intentions and Debate concerning the School for All and Special Needs Education. Country Perspective: The Situation in Norway.. Defectologija.  ISSN 1512-6994.  (7), s 7- 33
  • Johnsen, Berit Helene (2002). Traditions and Ideas Underlying "the School for All" or "the Inclusive School"., In  Unitary School - Inclusive School..  Høgskolen i Hedmark.  Kapittel.  s 84 - 94
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Folkeskolebegrepet i norsk og europeisk idédebatt.. Arr. Idéhistorisk tidsskrift.  ISSN 0802-7005.
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Ole Vig og folkedanningen. Nytt Norsk Tidsskrift.  ISSN 0800-336X.  (2), s 163- 176
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Synet på barndommen i idéhistorisk perspektiv - Rollerepertoar, læremåter og individuelle ulikheter., I: Inger Markussen & Kyrre Kverndokk (red.),  Å vokse opp. - Barndom og ungdom under utvikling..  Inst. for kulturstudier..  ISBN 82-92298-00-2.  Kapittel.  s 11 - 21
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Introduction to the History of Special Needs Education towards Inclusion, In Berit Helene Johnsen & Miriam Donath Skjørten (ed.),  Introduction to History of Special Needs Education towards Inclusion. Chapter in: Education - Special Needs Education. An Introduction..  Unipub forlag.  ISBN 82-7477-076-5.  s 133 - 154
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Preface to Georgian Publication, I: Berit Helene Johnsen & Miriam Donath Skjørten (red.),  Education - Special Needs Education. An introduction.  Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7477-076-5.  nytt forord.  s 5 - 14

Se alle arbeider i Cristin

  • Johnsen, Berit Helene (ed.) (2014). Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978–82-02–47061–6.  331 s.
  • Johnsen, Berit Helene (ed.) (2013). Research Project Preparation within Education and Special Needs Education. Introduction to Theory of Science, Project Planning and Research Plans. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-7634-977-1.  335 s.
  • Kristeva, Julia; Johnsen, Berit Helene; Engebretsen, Eivind & Markussen, Ingrid (2008). Brev til presidenten om mennesker med funksjonshemning. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-24928-1.  106 s.
  • Johnsen, Berit Helene (2007). Ideas concerning Individual Needs, Obedience to Authority and Education for All.. Vandenhoeck & Ruprecht.  ISBN 978-3-525-55905-5.  14 s.
  • Johnsen, Berit Helene; Adalsteinsdottir, Kristin; Sewdie, Teka; Desta, Daniel & Tefera, Belay (2007). The Classroom towards Inclusion. Dialogue about Good Examples and Difficult Dilemmas in Development of Inclusive Practices. Connectum.  ISBN 978-9958-590-53-5.  353 s.
  • Simonsen, Eva & Johnsen, Berit Helene (red.) (2007). Utenfor regelen. Historisk perspektiv på spesialpedagogikk.. Unipub forlag.  ISBN 978-82-7477-303-5.  278 s.
  • Johnsen, Berit Helene (ed.) (2005). Towards Inclusion Book No.3: Socio-emotional Growth and Development of Learning Strategies. Unipub forlag.  ISBN 82-7477-143-5.  410 s.
  • Skjørten, Miriam Donath & Johnsen, Berit Helene (red.) (2003). Pendidikan Kebutuhan Khusus. Sbuah Pengantar, Menuju Inklusi Buku No. 1. Program Pascasarjana Universitats Pendidikan Indonesia.  403 s.
  • Johnsen, Berit Helene & Skjørten, Miriam Donath (ed.) (2001). Introduction to History of Special Needs Education towards Inclusion. Chapter in: Education - Special Needs Education. An Introduction.. Unipub forlag.  ISBN 82-7477-076-5.  23 s.
  • Skjørten, Miriam Donath & Johnsen, Berit Helene (ed.) (2001). Education - Special Needs Education. An Introduction Towards Inclusion Book 1. Unipub forlag.  ISBN 82-7477-076-5.  358 s.
  • Johnsen, Berit Helene & Skjørten, Miriam Donath (ed.) (2001). Education - Special Needs Education. Unipub, Oslo.  ISBN 82-7477-076-5.
  • Johnsen, Berit Helene & Skjørten, Miriam Donath (ed.) (2001). Education - Special Needs Education. An introduction. Unipub forlag, Oslo.  ISBN 82-7477-076-5.
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Et historisk perspektiv på ideene om en skole for alle. Unipub forlag.  ISBN 82-7477-029-3.  385 s.
  • Haga, Sigurd; Ervik, Anne; Johnsen, Berit Helene; Pedersen, N.K.; Sørensen, Peer Møller & Østerud, Per (1997). Vilkår for eit verdig liv. Edvard Befring 60 år.. Den 3. vei, Skedsmo videregående skole.  ISBN 82-90810-78-4.  156 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Johnsen, Berit Helene (2008). Global Cooperation in Classroom Studies towards Inclusion Focus on Cooperation between Addis Ababa University and the University of Oslo.
  • Johnsen, Berit Helene (2008). Individual Adaptation as a Key Component in Inclusive Planning and Practicing.
  • Johnsen, Berit Helene (2008). Ole Vig – Seminarist og pioner innen norsk politisk og pedagogisk debatt. Utdanning.  ISSN 1502-9778.  (1)
  • Johnsen, Berit Helene; Engebretsen, Eivind & Markussen, Ingrid (2008). Livet bøyes i flertall - Introduksjon til "Brev til presidenten om mennesker med funksjonshemning", I:  Brev til presidenten om mennesker med funksjonshemning.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-24928-1.  Introduksjon.  s 5 - 40
  • Johnsen, Berit Helene (2007). Comparative and International Studies ofInclusive Practices in different Socio-Cultural Contexts.
  • Johnsen, Berit Helene (2007). "Gløgt er gjestens øye" - Julia Kristevas blikk på språket, kjærligheten, den andre og det funksjonshemmede mennesket.
  • Johnsen, Berit Helene (2007). School Studies in the Process towards the Inclusive School.
  • Johnsen, Berit Helene (2004). "En skole for alle": Et velferdsbegrep på reise gjennom moderne tid..
  • Johnsen, Berit Helene (2004). Erik Pontoppidan og spesialpedagogiske problemstillinger i grunnskolens startfase..
  • Johnsen, Berit Helene (2004). Networking towards Inclusion. The Current Project and Future Possibilities..
  • Johnsen, Berit Helene (2004). Social Work and Special Needs Education - Two professional fields with shared responsibility..
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Introduction to the animation film "Ograda od Trjna" (The Hedge of Thorns).
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Joint experiences and future interests..
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Ograda od Trjna (The Hedge of Thorns).
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Oppvekst uten velferd..
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Special Needs Education towards Inclusion - Focus on the Field of Socio-Emotional Barriers and Support.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Summary and Concluding Comments to the Conference.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). The Classroom towards Inclusion - Cooperation in Upgrading.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). The School for All and the Local Society for All.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). UN, UNICEF and UNESCO statements, debates and activities.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). UN, UNICEF and UNESCO statements, debates and activities.
  • Johnsen, Berit Helene (2003). Å skape en psykososial "safehaven" - et viktig grunnlag for utvikling av en inkluderende skole..
  • Johnsen, Berit Helene (2001). Historiske antakelser om funksjonshemmedes livsforhold. Island - i nordisk sammenheng.. Handicaphistorisk tidsskrift.  ISSN 1399-4786.  (6), s 42- 63
  • Johnsen, Berit Helene (2001). "Vanartige" i velferdsstatens forhistorie.. Handicaphistorisk tidsskrift.  ISSN 1399-4786.  (4), s 197- 208
  • Johnsen, Berit Helene (2000). A Cirricular Relation Model with Some Important Aspects of Individual Learning-Teaching Processes..
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Idéhistorisk perspektiv på spesialpedagogikk i skolen for alle.. Årbok for norsk utdanningshistorie.  ISSN 0800-3718.  s 107- 126
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Official Intentions and Debate Concerning the School for All and Special Needs of Education. The Situation in Norway..
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Praktisk-teologisk debatt om døves danningsmuligheter "fra reformasjon til konfirmasjon".. Nordisk tidskrift för dövundervisningen.  ISSN 0029-1471.  (2), s 56- 69
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Skolen for alle og de "humane" verdier..
  • Johnsen, Berit Helene (2000). Synet på barndommen i idéhistorisk perspektiv. Rollerepertoar, læremåter og individuelle ulikheter..
  • Johnsen, Berit Helene (1999). Folkeskolebegrepet i norsk og europeisk idédebatt.. Nyhedsbrev, Center for handicaphistorisk forskning, Danmarks Lærerhøjskole.  (16), s 40- 58
  • Johnsen, Berit Helene (1999). Island - handikaphistorisk miljø og litteratur.. Nyhedsbrev, Center for handicaphistorisk forskning, Danmarks Lærerhøjskole.  (16), s 4- 11
  • Bjørndal, Arild; Johnsen, Berit Helene; Lundby, Knut & Røed, Jan-Erik (1999). Kunnskapshåndtering blant medisinerstudenter. En forberedelse til livslang og fleksibel egenlæring.. Synopsis.  ISSN 0332-656X.  30(6), s 312- 314
  • Johnsen, Berit Helene (1998). Erik Pontoppidan som pedagogisk forfatter i den nyopprettede allmueskolens tjeneste.. Nyhedsbrev, Center for handicaphistorisk forskning, Danmarks Lærerhøjskole.  (14), s 38- 51
  • Johnsen, Berit Helene (1998). Et historisk perspektiv på idéene om en skole for alle. Rekonstruksjon av sentrale tanker og tradisjoner med basis i Erik Pontoppidans og Ole Vigs pedagogiske tekster.
  • Johnsen, Berit Helene (1997). Hvad segja heimamenn um stödu og throun serkennslumala i grunnskolanum vid yfirtöku sveiterfelaga a thessum malaflokki?. Sveitarstjórnarmál.  ISSN 0255-8459.  (2), s 111- 116
  • Johnsen, Berit Helene (1997). Lagalegur rettur og raunveruleiki fyrir ungmenni med serkennslutharfir. Thættir ur könnun um menntamal i framhaldsskolum. Sveitarstjórnarmál.  ISSN 0255-8459.  (4), s 227- 232
  • Johnsen, Berit Helene (1996). Nærsamfunnet for alle. Rapport nr. 1. Undersøkelse om utdanning. Grunnskolen..
  • Johnsen, Berit Helene (1996). Nærsamfunnet for alle. Rapport nr. 2. Undersøkelse om utdanning. Den videregående skole..
  • Johnsen, Berit Helene (1996). Könnun um menntamal. Framhaldsskolinn.
  • Johnsen, Berit Helene (1996). Könnun um menntamal. Grunnskolinn.
  • Johnsen, Berit Helene (1995). Á ad færa fjármagn og ábyrgd í málefnum fatladra til sveitarfélaganna? (Bør ansvar og finansiering av tjenester for funksjonshemmede overføres til kommunene?). Fréttabréf Öryrkjubandalagsins.  (2)
  • Johnsen, Berit Helene (1994). Praktisk arbeid med individuelle læreplaner.. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (10), s 32- 39
  • Johnsen, Berit Helene (1993). Lærerutdanning og informasjon må prioriteres.. Nordisk Utveckling.  (2), s 10- 11
  • Johnsen, Berit Helene (1993). Pedagogikkens trekant og voksne kunnskapssøkende.. Voks ut.  s 8- 12
  • Johnsen, Berit Helene (1993). Theory and Practice Hand in Hand.. Educational Media International.  ISSN 0952-3987.  (2), s 65- 68
  • Johnsen, Berit Helene (1993). Vidaregående skola/Gymnasieskola för alla.. Nordisk Utveckling.  (1), s 14- 15
  • Johnsen, Berit Helene (1992). Framhaldsskólinn fyrir alla. (Den videregående skolen for alle). Proskahjálp.  (2), s 11- 15

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 30. aug. 2010 09:35 - Sist endret 22. jun. 2012 14:46