Geir Nyborg

Førsteamanuensis - Institutt for spesialpedagogikk
Bilde av Geir Nyborg
English version of this page
Telefon +47-22859182
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

Adferdsrelaterte lærevansker

Spesialundervisning

Tilpasset og inkluderende opplæring

Pedagogisk-psykologisk rådgivning

Undervisning

SPED2010 Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet, del 1

SPED4000 Rådgivning og innovasjon

SPED4010 Vitenskapsteori, forskningsmetode og statistikk

SPED4020 Spesialpedagogisk utviklingsarbeid

SPED4300 Fordypning i psykososiale vansker

 

Bakgrunn

Arbeidserfaring

  • Førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk
  • Rådgiver i Statped
  • Pedagogisk-psykologisk rådgiver
  • Lærer i grunnskolen

Utdanning

  • Postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
  • Doktorgrad (Phd) i spesialpedagogikk, UIO
  • Stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO
  • Cand paed spec
  • Lærerutdanning

 

 

 

 

 

 

Emneord: Psykososiale vansker, tilpasset og inkluderende opplæring, spesialundervisning, spesialpedagogikk, rådgivning og innovasjon

Publikasjoner

  • Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2017). Innagerende atferdsvansker og inkludering, I: Sven Nilsen (red.),  Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02776-0.  8.  s 181 - 195
  • Nyborg, Geir (2014). Spesifikke språkvansker og atferds-, emosjonelle og sosiale vansker : et arbeidsseminar for lærere. Psykologi i kommunen.  ISSN 1892-3364.  49(4), s 49- 61
  • Nyborg, Geir (2013). Spesifikke språkvansker og atferd, emosjonelle og sosiale vansker: Et oppfølgingsopplegg for barn og foreldre. Psykologi i kommunen.  ISSN 1892-3364.  48(5), s 61- 73
  • Nyborg, Geir (2011). Lærerens bruk av motiverende ytringer i spesialundervisning. Psykologi i kommunen.  ISSN 1892-3364.  46(4), s 17- 30
  • Nyborg, Geir (2011). TEACHERS’ USE OF MOTIVATIONAL UTTERANCES IN SPECIAL EDUCATION IN NORWEGIAN COMPULSORY SCHOOLING. A CONTRIBUTION AIMED AT FOSTERING AN INCLUSIVE EDUCATION FOR PUPILS WITH LEARNING DIFFICULTIES?. International Journal of Special Education.  ISSN 0827-3383.  26(3)
  • Nyborg, Geir (2011). The quality of mediational teaching practiced by teachers in special education. An observational study in Norwegian primary schools. International Journal of Special Education.  ISSN 0827-3383.  26(1), s 101- 111
  • Nyborg, Geir (2010). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning organisert som eneundervisning. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (6), s 30- 45

Se alle arbeider i Cristin

  • Nyborg, Geir & Mjelve, Liv Heidi (2016). Innagerende atferdsvansker og utfordringer ved inkludering.
  • Nyborg, Geir (2009). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av medierende undervisning.
  • Nyborg, Geir (2008). Interaksjon mellom lærere og elever i spesialundervisning. En studie av kvalitet av mediert undervisning.
  • Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. Vis sammendrag
  • Nyborg, Geir (2002). Gruppekonsultasjon. En arbeidsmåte for økt mestring av undervisningssituasjoner. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (9), s 40- 45
  • Nyborg, Geir (2001). Gruppebasert konsultasjon med lærere. Norsk skoleblad.  ISSN 0029-2117.  (5), s 26- 28
  • Nyborg, Geir (1999). Veiledning ved hjelp av videoanalyse i skolen. Norsk skoleblad.  ISSN 0029-2117.  (7), s 26- 28
  • Nyborg, Geir (1997). "Slowlearners" i den palestinske skolen. En intervjuundersøkelse blant lærere på Vestbredden.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. sep. 2013 00:00 - Sist endret 8. nov. 2016 16:24