Kari-Anne Bottegaard Næss

Førsteamanuensis - Institutt for spesialpedagogikk
Bilde av Kari-Anne Bottegaard Næss
English version of this page
Telefon +47-22859163
Mobiltelefon 922 40 741
Rom 481
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Faglige interesser

  • Kommunikasjon
  • Språk- og taleutvikling/-vansker
  • Lese- og skriveutvikling/-vansker
  • Kommunikasjon- og språkintervensjoner
  • Teknologi i språkopplæringen
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon
  • Utviklingshemming
  • Down syndrom
  • Forskningsmetode

Bakgrunn

Utdanningsbakgrunn

  • 2012 Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for spesialpedagogikk, ph.d.
  • 2005 Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for spesialpedagogikk, master
  • 2001 Høgskolen i Sør-Trøndelag, logopedi 2. avd.
  • 2000 Høgskolen i Vestfold, spesialpedagogikk 1. avd.
  • 1994 Høgskolen i Sør-Trøndelag, folkedans grunnfag
  • 1994 Østlandets musikkonservatorium, musikk halvårsenhet
  • 1993 Høgskolen i Telemark, allmennlærer

Undervisning

Emneord: Spesialpedagogikk, spesialundervisning, språkutvikling og språkvansker, leseutvikling- og lesevansker, utviklingshemming, Down syndrom

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Næss, Kari-Anne Bottegaard & Karlsen, Asgjerd Vea (red.) (2015). God kommunikasjon med ASK-brukere. Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1837-0.  261 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Torkildsen, Janne von Koss; Hagtvet, Bente Eriksen; Bratlie, Siri Steffensen; Jarl, Kristensen; Valberg, Åsrun Edvardsen; Røe-Indregård, Hanne; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Wie, Ona Bø & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2017). Learning Morphology with a Software App: the Effect of Input Variability.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Lærerseminar/opplæring DSL+ .
  • Engevik, Liv Inger & Næss, Kari-Anne Bottegaard (red.) (2016). Utprøvinger av DSL+ − justeringer av undervisningsmateriale og pedagogiske fremgangsmåter. Blog post .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). DSL+ .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Effectiveness of vocabulary interventions for individuals with Down syndrome, what can we learn, what’s missing, and where next? .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Is focussed stimulation by parents effective to improve vocabulary in Down syndrome? .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Markerte verdensdagen for Down syndrom på NRK P2 .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Rekrutteringen er igang .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Teste språkapp for barn med Down sydnrom .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). The profile of social functioning in children with Down syndrome .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Vokabularets betydning - barn med Down syndrom. .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Writing seminar in Madeira .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger & Hokstad, Silje (2016, 21. mars). Ny språkapp for barn med Down sydnrom . [Radio].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard & Smith, Liz (2016). The DSL+ - an effective vocabulary intervention? .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger & Hokstad, Silje (2016). The DSL+ - an effective vocabulary intervention? .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Høibo, Ingrid Holmboe & Søyland, Lovise (2016). Lærerveiledning DSL+ .
  • Smith, Liz; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Jarrold, Chris (2016). Pragmatic communication in children with Down syndrome .
  • Karlsen, Asgjerd Vea; Midtlin, Hanne Sofie; Taxt, Tone & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Kommunikasjonspartnere og kommunikasjonsstrategier, I: Kari-Anne Bottegaard Næss & Asgjerd Vea Karlsen (red.),  God kommunikasjon med ASK-brukere.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1837-0.  Kapittel 6.  s 187 - 215
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). A nice weekend.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Arbeidet med å komme i kontakt med aktuelle informanter til vår hovedstudie har startet.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). DSL+ - en effektiv vokabularintervensjon for barn med Down syndrom?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Down Syndrome Research Forum 2015.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Energihøsting den nye måten å lade iPaden på?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Informasjon om DSL+-prosjektet spres i rekordfart.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Inkludering, tilpassa læringsdialoger og kognitiv stimulering i arbeid med elever med Down-syndrom - ei multimetodisk tilnærming til undervising og læring.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Kvalitet i forskningen.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Noen tanker om det å ta en doktorgrad.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Not all hits in our literature search fulfil the inclusion criteria in our systematic vocabulary intervention review.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015, 30. april). Ny app skal hjelpe barn med Down syndrom. [Radio].  P5.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Opprykksseminar for kvinnelige førsteamanuensiser.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). På rett vei .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Skal teste app i språkopplæringen.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Språkapp kan hjelpe barn med Down syndrom. Uniforum.  ISSN 1891-5825.  04
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Tidlig språkstimulering er viktig for barn med Down syndrom.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Vellykket bildebokprosjekt .
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Vocabulary assessment.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). oes dose frequency play a role in the effectiveness of early vocabulary interventions?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygård, Egil; Ostad, Johanne; Dolva, Anne-Stine & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2015). The profile of social functioning in children with Down syndrome.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard & Smith, Liz (2015). Exploring the prevalence of reading skills in 7 year old children with Down syndrome: What characterises those with early reading skills relative to those without?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard & Smith, Liz (2015). The Down syndrome Language Plus Project: Development of a new vocabulary Intervention for children with Down syndrome..
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz & Hokstad, Silje (2015). World Down syndrome day.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Høibo, Ingrid Holmboe & Søyland, Lovise (2015). Preparations for our writing seminar in Santorini.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz & Jarrold, Chris (2015). Assessing pragmatic communication in Down syndrome.
  • Torkildsen, Janne von Koss; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Wie, Ona Bø (2015). Hvordan kan vi best fremme ordlæring? Presentasjon av et nytt intervensjonsprosjekt for 6- og 7-åringer med typisk og atypisk utvikling.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2014). Unik studie av språkutvikling.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2013). Language development in children, In Ragnheidur Karlsdottir & Ingunn Hybertsen Lysø (ed.),  Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.  Akademika forlag.  ISBN 978-82-321-0009-5.  Kapittel.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Melby-Lervåg, Monica; Hulme, Charles & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2012). Reading skills in children with Down syndrome: A meta-analytic review . Journal of Research in Developmental Disabilities.  ISSN 0891-4222.  33(2), s 737- 747 . doi: 10.1016/j.ridd.2011.09.019
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2011). Barn med Down syndrom: Forstår og blir forstått?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2011). Stipendiattilværelsen ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2010). Language skills in Norwegian children with Down syndrome at six years of age.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lyster, Solveig Alma Halaas; Hulme, Charles & Melby-Lervåg, Monica (2010). Language and memory skills in children with Down syndrome; A systematic meta-analytic review.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2009). Dysgrafi.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2009). Dysgrafi - elever som sliter med skriften. Skolemagasinet - Fagavis for læremidler og skoleutvikling.  (1)
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Lyster, Solveig-Alma Halaas & Melby-Lervåg, Monica (2009). Language phenotypes in children with Down syndrome: A preliminary meta-analytic review.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2008). Language development in children with Down syndrome born in 2002.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2008). Språkutvikling hos barn med Down syndrom.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. aug. 2013 08:00 - Sist endret 5. mars 2017 07:50

Prosjekter

  • Effective Stuttering Treatment
  • Figurative Language comprehensionin Autism Spectrum Disorder
  • Language and Reading Development in Children with Down Syndrome
  • The Down Syndrome LanguagePlus-project
  • The Vocabulary Learning Challenge