Kari-Anne Bottegaard Næss

Bilde av Kari-Anne Bottegaard Næss
English version of this page
Telefon +47-22859163
Mobiltelefon +47-922 40 741
Rom 481
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1140 Blindern 0318 OSLO

Andre tilknytninger

Professor II - Høgskulen på Vestlandet

Faglige interesser

  • Kommunikasjon
  • Språk- og taleutvikling/-vansker
  • Lese- og skriveutvikling/-vansker
  • Kommunikasjon- og språkintervensjoner
  • Teknologi i språkopplæringen
  • Alternativ og supplerende kommunikasjon
  • Utviklingshemming
  • Down syndrom
  • Forskningsmetode

Bakgrunn

Utdanningsbakgrunn

  • 2012 Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for spesialpedagogikk, PhD I spesialpedagogikk
  • 2005 Universitetet i Oslo, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Institutt for spesialpedagogikk, master I spesialpedagogikk
  • 2001 Høgskolen i Sør-Trøndelag, logopedi 2. avd.
  • 2000 Høgskolen i Vestfold, spesialpedagogikk 1. avd.
  • 1994 Høgskolen i Sør-Trøndelag, folkedans grunnfag
  • 1994 Østlandets musikkonservatorium, musikk halvårsenhet
  • 1993 Høgskolen i Telemark, allmennlærer

Undervisning

Emneord: Spesialpedagogikk, spesialundervisning, språkutvikling og språkvansker, leseutvikling- og lesevansker, utviklingshemming, Down syndrom

Publikasjoner

  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger & Hokstad, Silje (2017). Prioriteres språkstimulering i opplæringstilbudet til 3. klasse-elever med Down syndrom?. Norsk tidsskrift for logopedi.  ISSN 0332-7256.  63(3), s 6- 13 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Mjøberg, Anne Grethe (2017). Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?. Norsk tidsskrift for logopedi.  ISSN 0332-7256.  2017(1), s 6- 17 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Smith, Elizabeth; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Jarrold, Christopher (2017). Assessing Pragmatic Communication in Children with Down syndrome. Journal of Communication Disorders.  ISSN 0021-9924.  68, s 10- 23 . doi: 10.1016/j.jcomdis.2017.06.003 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Berntsen, Line (2016). Quality of Inclusion and Related Predictors: A Survey to Teachers of Pupils with Down Syndrome. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831. . doi: /10.1080/00313831.2016.1212252
  • Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Hagtvet, Bente Eriksen (2016). Cognitive stimulation of pupils with Down syndrome: A study of inferential talk during book-sharing. Research in Developmental Disabilities.  ISSN 0891-4222.  55, s 287- 300 . doi: 10.1016/j.ridd.2016.05.004
  • Kalandadze, Tamar; Norbury, Courtenay; Nærland, Terje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Figurative language comprehension in individuals with autism spectrum disorder: A meta-analytic review. Autism.  ISSN 1362-3613.  22(2), s 99- 117 . doi: 10.1177/1362361316668652
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Development of phonological awareness in down syndrome: A meta-analysis and empirical study. Developmental Psychology.  ISSN 0012-1649.  52(2), s 177- 190 . doi: 10.1037/a0039840
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne; Dolva, Anne-Stine & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2016). The profile of social functioning in children with Down syndrom (The Down Syndrome LanguagePlus-project). Disability and Rehabilitation.  ISSN 0963-8288.  39(13), s 1320- 1331 . doi: 10.1080/09638288.2016.1194901 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Guttormsen, Linn Stokke; Kefalianos, Elaina & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Communication attitudes in children who stutter: A meta-analytic review. Journal of fluency disorders.  ISSN 0094-730X.  46, s 1- 14 . doi: 10.1016/j.jfludis.2015.08.001
  • Karlsen, Asgjerd Vea & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Skriftspråklig begynneropplæring for elever med flerspråklig bakgrunn - en eksempelfortelling, I: Stein Laugerud; Maria Elisabeth Moskvil & Eva Maagerø (red.),  Flerkulturelt verksted: Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold.  Portal forlag.  ISBN 9788283140637.  Kapittel.  s 72 - 86
  • Midtlin, Hanne Sofie; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Taxt, Tone & Karlsen, Asgjerd Vea (2015). What communication strategies do AAC users want their communication partners to use? A preliminary study. Disability and Rehabilitation.  ISSN 0963-8288.  37(14), s 1260- 1267 . doi: 10.3109/09638288.2014.961659
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). God kommunikasjon med ASK, I: Kari-Anne Bottegaard Næss & Asgjerd Vea Karlsen (red.),  God kommunikasjon med ASK-brukere.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1837-0.  Kapittel 1.  s 15 - 45

Se alle arbeider i Cristin

  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2018, 01. januar). Vi hindrer utviklingen til barn med Downs syndrom. [Tidsskrift].  Vern om Livet.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerseminar/opplæring DSL+ (kull nr. 2).
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Bursdagsfesten", e-bildebok av Srey Neang Peng.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Emil og Tor løper om kapp", e-bildebok av Tjitske Sijtsna.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Fugleungen", e-bildebok av Inger Marie Haukøya.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Jeg er lynet", e-bildebok av Victor Manuel Polit Arguello.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Larven", e-bildebok av Marielle Laastad.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Line og Stian bygger snøhytte", e-bildebok av Andrea Ødegård.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Line og Stian vil bygge hytte" / "Linn og Simen vil bygge hytte", e-bildebok av Malin Solodden Wiik.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Ole og Eva på besøk", e-bildebok av Bjørg Marie Jarstad.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "På badestranda", e-bildebok av Kristin Bjerknes Aarre.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Stakkars lille mørke maur", e-bildebok av Susann Nettland (bearbeidet av DSL+-prosjektgruppen etter avtale med illustratøren).
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Ule har det travelt", e-bildebok av Lise Asie Ustun.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript (test) til "Skattejakt", e-bildebok av Mona Poppe.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Anne og Emil er tvillinger", e-bildebok av Anne Marte Jacobsen.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Emma er syk", e-bildebok av Birgitt Olaisen.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "En ulykke", e-bildebok av Malin Solodden Wiik.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Espen og Bamse fisker"/"Emil og Bobbo fisker" av Marte Benjaminsen.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Espen og Bamse på fjellet", e-bildebok av Anniken Haugen Kaasa.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Hvor er gulrøttene?", e-bildebok av Ingrid Huseby Angvik.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Lise er redd for monster", e-bildebok av Beate Erikke Johansen.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Tobben vil spille i band", e-bildebok av Heidi Katrine Aune.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Tøff rytme"/"Konkurranse", e-bildebok av Heidi Katrine Aune.
  • Engevik, Liv Inger; Mjøberg, Anne Grethe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerskript til "Under garasjen", e-bildebok av Silje Bjerkan.
  • Engevik, Liv Inger & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Teknologi gir nye muligheter for gjennomføring av intervensjonsprosjekter. Blogpost.
  • Engevik, Liv Inger; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Hagtvet, Bente Eriksen (2017). Cognitive stimulation via inferential talk during book-sharing.
  • Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Smith, Liz; Kristensen, Jarl Kleppe; Høibo, Ingrid Holmboe; Mjøberg, Anne Grethe; Søyland, Lovise & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Lærerveiledning DSL+, del 2.
  • Hokstad, Silje; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Kleppe Kristensen, Jarl & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). DSL+ app 2.
  • Hokstad, Silje; Smith, Liz & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Findings from a systematic review of language interventions for children with Down syndrome.
  • Høibo, Ingrid Holmboe & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 22. mars). Språkhjelp til barn med Down syndrom. https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/sprakhjelp-til-barn-med-down-syndrom-article207046-7457.html. [Internett].
  • Liz, Smith; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Sckanke, Håkon & Engedal, Håvard (2017). Motivation in children with Down syndrome: A systematic review.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). A successful research visit to Nashville.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 21. mars). Adrian får språkhjelp med ny app. Dagsrevyen (https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19032117/21-03-2017#t=32m44s) 21.03.2017. [TV].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 21. mars). Adrian får språkhjelp med ny app. NRK Telemark (https://www.nrk.no/telemark/adrian-_6_-far-sprakhjelp-med-ny-app-1.13437507). [TV].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 25. september). Barn med Down syndrom blir ofte undervurdert. [Internett].  Forskning.no.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 27. desember). Barn med down syndrom forstår mer enn vi tror. NRK https://www.nrk.no/sorlandet/barn-med-downs-syndrom-forstar-mer-enn-vi-tror-1.13836661Sørlandet,. [Internett].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Bildebøker og språkstimulering.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Bildebøker og språkstimulering 1.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Bildebøker og språkstimulering del 2.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Communication in Indivisuals with Down syndrome - slides from the conference 31st of august - 1st of september.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Follow the conferense "Communication in individuals with Down syndrome - which future does the research predict?".
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Gratulerer med verdensdagen for Down syndrom!.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Hvilke språktiltak er effektive? Fagkveld i regi av Buskerud, Telemark og Vestfold Logopedlag.06.11.2017..
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). International conference on communication in Down syndrome.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 23. mars). Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes. [Internett].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Thanks to all participants in todays conference.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017, 21. mars). Verdensdagen for Down syndrom. (https://www.facebook.com/utdanningsvitenskap/videos/1465886540112943/?hc_ref=ARRDU-Mxk_2AF1NPN-YbtqtVugt_U_2HUMTeOxhZh4w2zEx-uyoGbXhTMXHCmvd8_dE&pnref=story) Video.. [Internett].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2017). Vocabulary development and interventions for children with Down syndrome.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hokstad, Silje & Engevik, Liv Inger (2017). Livet etter DSL+ - Hva nå?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2017). Vocabulary in children with Down syndrome.
  • Torkildsen, Janne von Koss; Hagtvet, Bente Eriksen; Bratlie, Siri Steffensen; Jarl, Kristensen; Valberg, Åsrun Edvardsen; Røe-Indregård, Hanne; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Wie, Ona Bø & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2017). Learning Morphology with a Software App: the Effect of Input Variability.
  • Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Lærerseminar/opplæring DSL+.
  • Engevik, Liv Inger & Næss, Kari-Anne Bottegaard (red.) (2016). Utprøvinger av DSL+ − justeringer av undervisningsmateriale og pedagogiske fremgangsmåter. Blogpost.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). DSL+.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Effectiveness of vocabulary interventions for individuals with Down syndrome, what can we learn, what’s missing, and where next?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Is focussed stimulation by parents effective to improve vocabulary in Down syndrome?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Markerte verdensdagen for Down syndrom på NRK P2.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Rekrutteringen er igang.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Teste språkapp for barn med Down sydnrom.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). The profile of social functioning in children with Down syndrome.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Vocabulary development and interventions for children with Down syndrome and intellectual disabilites. 24.10.2017. Workshop, Center for Neurocognition, Epistemology and theoretical Syntax (NEtS), School of Advanced Studies IUSS Pavia..
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Vokabularets betydning - barn med Down syndrom..
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). Writing seminar in Madeira.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Engevik, Liv Inger & Hokstad, Silje (2016, 21. mars). Ny språkapp for barn med Down sydnrom. [Radio].
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard & Smith, Liz (2016). The DSL+ - an effective vocabulary intervention?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger & Hokstad, Silje (2016). The DSL+ - an effective vocabulary intervention?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Høibo, Ingrid Holmboe & Søyland, Lovise (2016). Lærerveiledning DSL+, del 1.
  • Smith, Liz; Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Næss, Håkon & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2016). DSL+ app 1.
  • Smith, Liz; Næss, Kari-Anne Bottegaard & Jarrold, Chris (2016). Pragmatic communication in children with Down syndrome.
  • Karlsen, Asgjerd Vea; Midtlin, Hanne Sofie; Taxt, Tone & Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Kommunikasjonspartnere og kommunikasjonsstrategier, I: Kari-Anne Bottegaard Næss & Asgjerd Vea Karlsen (red.),  God kommunikasjon med ASK-brukere.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1837-0.  Kapittel 6.  s 187 - 215
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). A nice weekend.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Arbeidet med å komme i kontakt med aktuelle informanter til vår hovedstudie har startet.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). DSL+ - en effektiv vokabularintervensjon for barn med Down syndrom?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Does dose frequency play a role in the effectiveness of early vocabulary interventions?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Down Syndrome Research Forum 2015.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Energihøsting den nye måten å lade iPaden på?.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Informasjon om DSL+-prosjektet spres i rekordfart.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Inkludering, tilpassa læringsdialoger og kognitiv stimulering i arbeid med elever med Down-syndrom - ei multimetodisk tilnærming til undervising og læring.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Kvalitet i forskningen.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Noen tanker om det å ta en doktorgrad.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Not all hits in our literature search fulfil the inclusion criteria in our systematic vocabulary intervention review.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015, 30. april). Ny app skal hjelpe barn med Down syndrom. [Radio].  P5.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Opprykksseminar for kvinnelige førsteamanuensiser.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). På rett vei.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Skal teste app i språkopplæringen.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Språkapp kan hjelpe barn med Down syndrom. Uniforum.  ISSN 1891-5825.  04
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Tidlig språkstimulering er viktig for barn med Down syndrom.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard (2015). Vellykket bildebokprosjekt.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. aug. 2013 08:00 - Sist endret 13. mars 2018 09:43
DSL+-bloggen Mer ...
include:feed: Could not fetch object for cache entry with key "https://theestproject.blogspot.no//feeds/posts/default?alt=rss".

Prosjekter