Aktuelle saker - Side 10

Publisert 21. nov. 2014 11:43

Førsteamanuensis Kristin Helstad (ILS) er tildelt faglitterært forfatterstipend 2014 fra Cappelen Damm Akademisk for prosjektet «Læreren som leder. Verktøy for ledelse og læring i klasserommet».

Publisert 10. nov. 2014 10:29

Høsten 2015 vil fellesgraden International Masters on Education Policies for Global Development (GLOBED) starte med første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet, som nå er åpent for søkere.

Publisert 29. okt. 2014 09:21

Hele 87 prosent av UV-studentene som fullførte studiene mellom 2011 og 2013 er i jobb. Og de er fornøyd med jobben sin, viser Kandidatundersøkelsen 2014.

Publisert 28. okt. 2014 08:39

ILS har tre bidrag på årets faglig-pedagogisk dag

Publisert 24. okt. 2014 10:33

Landets fire Sentre for fremragende utdanning har nå fått sitt eget magasin i NOKUT-regi.

Publisert 23. okt. 2014 11:35

Open-access tidsskriftet Acta Didactica Norge lanserer temanummeret "Engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030".

Publisert 14. okt. 2014 16:01

Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 19. sep. 2014 10:06

I et telt møblert med lykkehjul, klessnor og høyteknologi, er fakultetet på plass på Forskningstorget.

Publisert 19. sep. 2014 09:41

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning søker skoler som ønsker status som universitetsskole i perioden 2015-2017.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 29. aug. 2014 15:13

Forelesningsserien inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014. Forelesningene er åpne for alle. Velkommen!

Publisert 26. aug. 2014 11:22

Fagmiljøet i Utdanningsledelse har fått tilslag på en Erasmus+ søknad under «Key Action 2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices».

Publisert 19. aug. 2014 13:08

Debattant, programleder og lærer Håvard Tjora får Jonasprisen 2014 for sitt engasjement for lærerrollens betydning i norsk skole.

 

Publisert 11. aug. 2014 14:58

Institutt for pedagogikk og Seksjon for forskning og formidlingsstøtte ved det Utdanningsvitenskapelig fakultet, jobber sammen om å utvikle en webportal om syn-, hørsel- og kombinerte sansetap for hele Øst Afrika regionen.

Publisert 11. aug. 2014 12:03

- UiO er Norges største og eldste universitet. Et universitet som bidrar med ny viten og som utdanner dyktige samfunnsborgere innenfor et bredt kompetansefelt. Det er med andre ord ikke uten en viss stolthet jeg som dekan ønsker dere velkommen til UiO, til UV og til våre ulike utdanningsprogram , sa dekan Berit Karseth i sin tale til studentene ved semesterstart.

Publisert 11. aug. 2014 10:49

Professor Charles Hulme, kreeres til æresdoktor ved UiO i forbindelse med universitetets årsfest 2. september.

Publisert 11. aug. 2014 08:48

- Den viktigste oppgaven i året som kommer vil være å bygge opp senterets infrastruktur. Slik at vi på sikt kan mestre CEMOs oppgaver innen forskning, formidling og rådgivning innenfor pedagogiske målinger, sier senterleder professor Sigrid Blömeke.

Publisert 5. aug. 2014 11:37

Tirsdag 19. august deler Institutt for spesialpedagogikk ut årets Jonaspris. Juryleder, professor Monica Dalen, ønsker alle velkommen til prisoverrekkelse, konsert  og twist i foajeen.

Publisert 4. aug. 2014 08:04
Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 2. juni 2014 18:28

CONTACT prosjektet er i sluttfasen. Nå samles trådene.

Publisert 2. juni 2014 13:24

Gledelig. Vi leverer prosjektsøknader av god kvalitet, konkluderer Per Hetland, forskningsleder ved Institutt for pedagogikk, etter at flere av IPED- søknadene fikk tilslag.

Publisert 28. mai 2014 08:53

Prosjektene ledes av professor Monica Melby-Lervåg og førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss.