Aktuelle saker - Side 4

Publisert 8. sep. 2016 15:16

Forskerskolen NATED har hatt stor betydning for utviklingen av utdanningsforskning de siste åtte årene.

Publisert 3. sep. 2016 19:02

Tidligere instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, dosent Anders Isnes er tildelt Kongens fortjenstmedalje.

Publisert 30. aug. 2016 18:06

Helen Gunter som er professor 2 ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk pris for fremragende innsats i arbeidet for å utvikle skole- og utdanningsledelse som forsknings- og utdanningsfelt under den årlige konferansen til British Educational Leadership Management and Administration Society (BELMAS).

Publisert 26. aug. 2016 11:14

Doktorgradsstudent Klára Záleská har hatt Erasmus-opphold ved Institutt for pedagogikk. – Alle bør benytte seg av muligheten til å dra ut!

Publisert 23. aug. 2016 12:00

Skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr og teaterregissør Kjersti Horn tildeles Jonas-prisen for sin medvirkning til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn.

Publisert 22. aug. 2016 10:59

– Utfordrende og spennende, sier Anders Skrondal, som nylig tiltrådte som president i den internasjonale organisasjonen Psychometric Society. Den 81 år gamle foreningen er den mest anerkjente innen sitt fagfelt.

Publisert 17. aug. 2016 16:34

Det utdanningsvitenskapelige fakultet har gjennomført Forsker grand prix i semesterstartuka. 

Publisert 17. aug. 2016 12:46

Denne uken er det studiestart for Lektorprogrammet og Praktisk-pedagogisk utdanning. Aldri før har så mange nye lærerstudenter startet opp ved Universitetet i Oslo. I årets kull er det særlig en økning av studenter innen realfag.

Publisert 15. aug. 2016 14:26

Det utdanningsvitenskapelige fakultet håper alle nye studenter vil trives hos oss.

Publisert 27. juli 2016 14:07

78 personer har meldt seg på forkurset i matematikk ved lektorutdanninga ved Universitetet i Oslo.  Resultatet på den nasjonale prøven 1.august avgjør om de oppfyller det nye kravet for å komme inn på lærerutdanningen.

Publisert 19. juli 2016 11:01

Ved Universitetet i Oslo (UiO) blir det stadig mer konkurranse om plassene på lærerutdanningen. Profesjonsstudiene holder stand med svært stor etterspørsel.

Publisert 27. juni 2016 10:46

Et multinasjonalt prosjekt som skal redusere sosiale forskjeller i utdannelse mottok nylig midler fra EU-programmet Horizon 2020. Professor II hos CEMO Henrik Zachrisson deltar i prosjektet.

Publisert 24. juni 2016 14:31

Naturfagstoff kan være tung materie selv for elever som har valgt fysikk-faget på videregående. Riktig videomateriale kan gjøre at fysikk-elever blir mer motiverte og får bedre begrepsforståelse.

Publisert 23. juni 2016 12:58

Høsten 2015 inngikk Institutt for lærerutdanning og skoleforskning et Erasmus-samarbeid med the Teacher Education Program (TEP) ved det statlige universitetet Athens University of Economics and Business (AUEB) i Athen, Hellas.

Publisert 15. juni 2016 13:08

Et nytt prosjekt i regi av forskergruppen Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance (CLEG) starter nå opp. Prosjektet har som mål å utforske hvordan to verdiorienterte utdanningsprogrammer for skoleledere påvirker skolelederes praksis.

Publisert 14. juni 2016 17:31

Siden medio mai har IPED vært vertskap for studenter i grafisk design fra University of Tennessee - Knoxville. Mål: Å i samarbeid med egne studenter fra "Kommunikasjon, design og lærings"- masteren, utarbeide forslag til hvordan det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal nå ut til nye brukergrupper.

Henrik Ræder og Mysa Chu er blant lærerne som står klare til å ta i mot deltakere på forkurs i sommer. Foto: Christian Emil Narvesen/ILS
Publisert 10. juni 2016 09:49

Universitetet i Oslo er godt forberedt til å ta i mot fremtidige lærerstudenter på forkurs i matematikk i sommer. – Vi skal gjøre det vi kan for at alle som deltar på kurset skal kunne oppnå drømmen om å bli lærer, sier undervisningsleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Kirsti Engelien.

Publisert 8. juni 2016 15:23

Intet mindre var temaet da den nederlandske forskeren Fred Korthagen holdt sitt innlegg under konferansen Bringing Teacher Education Forward på Universitetet i Oslo denne uken.

Publisert 6. juni 2016 16:28

Er du flink til å få andre til å snakke om hvordan de opplever ting? Vi ser etter en eller flere studenter som gjennomføre intervju med medisinstudenter til høsten. Deltidsstillingene er betalt.

Publisert 27. mai 2016 17:46

Ved Institutt for pedagogikk utvikles det ny kunnskap om skole og undervisning på alle nivåer. 

Publisert 24. mai 2016 07:46

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo lyser ut såkornmidler for å fremme FoU-samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene. Midlene skal bidra til å støtte opp om Universitetsskoleprosjektet og ProTeds utviklingsområder.

Publisert 4. mai 2016 15:40

Eli Lejonberg og Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tildeles sammen med kollega Knut-Andreas Christophersen ved Institutt for statsvitenskap prisen Outstanding Paper 2016 for deres artikkel om veiledere for begynnende lærere.

Publisert 28. apr. 2016 10:16

Nylig arrangerte Universitetsskoleprosjektet ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i samarbeid med Religionslærerforeningen et seminar med den britiske religionspedagogen Robert Jackson. Temaet for seminaret var Signposts, en veileder for religions- og livssynsundervisningen i Europa.

Publisert 27. apr. 2016 14:20

Kunnskapsdepartementet har besluttet å videreføre bevilgningen til CEMO for en ny 5-årsperiode fra 2018 til 2022. –Svært gledelig, sier senterleder Sigrid Blömeke.

Publisert 27. apr. 2016 11:32

Et program med innlegg fra flere av bidragsyterne ble presentert da Acta Didactica Norge lanserte sitt temanummer "Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endringer". Utgaven belyser norsk lærerutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.