Fem studenter på det internasjonale masterprogrammet i høyere utdanning savnet en podcast som diskuterte høyere utdanning bredt og på tvers av land. Løsningen? De lagde den selv.
Aktuelle saker - Side 5
Anja Ramfjord Isaksen og Ingrid Evertsen skriver begge doktorgrad om livsmestring, men fra hvert sitt ståsted. ─ Vår forskning kan ha betydning for inkludering av livsmestring som tematikk i fremtidens klasserom, sier forskerne.
The Department of Special Needs Education is searching for new Learning Assistants to contribute to teaching and seminars in 2023.
Ida Martinez Lunde dro til Irland for å skrive masteroppgave om læreplaner. Det sådde kimen til en doktorgrad om økt digitalisering og bruk av data i skolen.
Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?
Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.
Nylig samlet Erasmus + prosjektet GatherED rundt trettifem lærerutdannere og lærere fra ulike land til en workshop om flerspråklighet og mangfold.
Skole i verden-prosjektet skal legge til rette for at bærekraftundervisning skal ha mer betydning, både i og utenfor skolen.
Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.
To forskere og undervisere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tar med seg lærdommer fra pandemien videre når de utvikler et nytt hybridstudium. – Helt avgjørende for oss å ha innovasjonsekspertisen i IDEA med på laget.
Studenter som starter opp på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) deltid våren 2023, vil nå enklere kunne kombinere utdanningen med jobb og familie.
Det er konklusjonen i ny evaluering av lektorutdanningene i Norge.
I 2018 kom Nordahl-rapporten som vurderte tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. En rekke forslag ble lansert i rapporten, men hva har egentlig skjedd i ettertid? Har forslagene blitt fulgt opp, og i så fall hvordan?
UVs aller første fremragende forskningssenter søker å redusere ulikhet i utdanning. Med på det prestisjefylte laget er seniorforsker ved Institutt for læreutdanning og skoleforskning, Trude Nilsen.
Masterstudentane i pedagogisk-psykologisk rådgiving får i løpet av studiet fleire spanande møte med folk som jobbar i feltet. For kort tid sidan fekk dei besøk av to psykologspesialistar på campus.
Uken gir deg nyttige verktøy og grunnleggende kunnskap i kjerneområder som datahåndtering, digitale verktøy, formidling, prosjektledelse og mye mer. Meld deg på kurs i dag!
Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene.
Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?
Join UV’s "Research Skills Development Week" in mid-October, a week packed full of useful tools, techniques and resources that will make you a better researcher.
Vi søker deltagere til en studie som undersøker foresattes oppfatning av hvordan deres spedbarn produserer lyder, prater og oppfatter kommunikasjon.
NY ÆRESDOKTOR: Anne Wallach heitte ho, kvinna som endra livet til professor Pamela Grossman. – Ho forstod på eit djupt plan korleis det var å vere ungdom, ho såg oss, seier forskaren, som har som mål at alle barn skal få erfare slike kloke og myndige lærarar.
Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet.
While Nordic teachers are good at creating a supportive classroom climate, they struggle with providing instructional strategies that support students’ independent skills and learning.
Henri Pesonen forsker på hva som kreves av støtteapparatet for at barn med sammensatte behov, hvor flere hjelpeinstanser er involvert, skal få best mulig hjelp.