Aktuelle saker - Side 6

Publisert 24. juni 2016 14:31

Naturfagstoff kan være tung materie selv for elever som har valgt fysikk-faget på videregående. Riktig videomateriale kan gjøre at fysikk-elever blir mer motiverte og får bedre begrepsforståelse.

Publisert 23. juni 2016 12:58

Høsten 2015 inngikk Institutt for lærerutdanning og skoleforskning et Erasmus-samarbeid med the Teacher Education Program (TEP) ved det statlige universitetet Athens University of Economics and Business (AUEB) i Athen, Hellas.

Publisert 15. juni 2016 13:08

Et nytt prosjekt i regi av forskergruppen Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance (CLEG) starter nå opp. Prosjektet har som mål å utforske hvordan to verdiorienterte utdanningsprogrammer for skoleledere påvirker skolelederes praksis.

Publisert 14. juni 2016 17:31

Siden medio mai har IPED vært vertskap for studenter i grafisk design fra University of Tennessee - Knoxville. Mål: Å i samarbeid med egne studenter fra "Kommunikasjon, design og lærings"- masteren, utarbeide forslag til hvordan det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal nå ut til nye brukergrupper.

Henrik Ræder og Mysa Chu er blant lærerne som står klare til å ta i mot deltakere på forkurs i sommer. Foto: Christian Emil Narvesen/ILS
Publisert 10. juni 2016 09:49

Universitetet i Oslo er godt forberedt til å ta i mot fremtidige lærerstudenter på forkurs i matematikk i sommer. – Vi skal gjøre det vi kan for at alle som deltar på kurset skal kunne oppnå drømmen om å bli lærer, sier undervisningsleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Kirsti Engelien.

Publisert 8. juni 2016 15:23

Intet mindre var temaet da den nederlandske forskeren Fred Korthagen holdt sitt innlegg under konferansen Bringing Teacher Education Forward på Universitetet i Oslo denne uken.

Publisert 27. mai 2016 17:46

Ved Institutt for pedagogikk utvikles det ny kunnskap om skole og undervisning på alle nivåer. 

Publisert 24. mai 2016 07:46

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo lyser ut såkornmidler for å fremme FoU-samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene. Midlene skal bidra til å støtte opp om Universitetsskoleprosjektet og ProTeds utviklingsområder.

Publisert 4. mai 2016 15:40

Eli Lejonberg og Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tildeles sammen med kollega Knut-Andreas Christophersen ved Institutt for statsvitenskap prisen Outstanding Paper 2016 for deres artikkel om veiledere for begynnende lærere.

Publisert 28. apr. 2016 10:16

Nylig arrangerte Universitetsskoleprosjektet ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i samarbeid med Religionslærerforeningen et seminar med den britiske religionspedagogen Robert Jackson. Temaet for seminaret var Signposts, en veileder for religions- og livssynsundervisningen i Europa.

Publisert 27. apr. 2016 11:32

Et program med innlegg fra flere av bidragsyterne ble presentert da Acta Didactica Norge lanserte sitt temanummer "Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endringer". Utgaven belyser norsk lærerutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Publisert 26. apr. 2016 22:35

Fredag 22. april 2016 ble en historisk dag for Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Selv om Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har gjennomført digital eksamen på praktisk-pedagogisk utdanning, for flere hundre studenter, siden 2012, var dette dagen vi hadde ventet på. Fakultetet skulle ha ansvaret for å arrangere og overvåke gjennomføringen av skoleeksamen på eksamensløsningen Inspera.

Både Lektorprogrammet og praktisk-pedagogisk utdanning har svært gode søkertall ved årets opptak. Foto: Shane Colvin/ UV
Publisert 19. apr. 2016 15:19

Ifølge årets søkertall fra Samordna opptak har UiO nå den mest populære lærerutdanningen på universitetsnivå. Lektor-programmet har hele 2,3 førstevalgssøkere per studieplass, og praktisk-pedagogisk utdanning setter ny søkerrekord i det lokale opptaket ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 19. apr. 2016 12:52

Årets søkertall er klare fra Samordna opptak. Universitetet i Oslo (UiO) har i 2016 den mest attraktive 5-årige lærerutdanningen blant universitetene i Norge med hele 2,3 førstevalgssøkere per studieplass sammenlignet med 1,9 i 2015.

Publisert 15. apr. 2016 17:21

"Meld. St. 28 (2015- 2016) Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet"  ble behandlet av Kongen i statsråd 15. april. Meldingen som bygger på sentrale anbefalinger fra Ludvigsenutvalget, foreslår en omfattende fornying av fagene i skolen.

Publisert 15. apr. 2016 08:28

Hvorfor skal du reise på utveksling til Berkeley? Eline Braatens reisebrev fra halvåret i California er full av lovord. 

Publisert 14. apr. 2016 16:48

Hvem går til topps i Morgenbladets kåring om å bli landets beste formidler? Det utdanningsvitenskapelige fakultet har flere forelesere som er nominert. 

bilde av ungdommer
Publisert 11. apr. 2016 09:04

Vi trenger flere deltakere til forskningsstudie om lesing på internett hos ungdom.

Har du en 10.-klassing uten dysleksi,  eller kjenner du noen foreldre du kan tipse?

Publisert 8. apr. 2016 14:55

Jan Grue er nyansatt professor innenfor fagfeltet kvalitativ metode.

– Alle forskere trenger nysgjerrighet og stahet, sier Grue med et smil. 

Studiestart ved PPU. Foto: Kirsti Engelien/ ILS.
Publisert 8. apr. 2016 13:15

Kunnskapsdepartementet har besluttet å utsette kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Dermed er det mulig for kandidater med bachelorgrad å søke opptak til utdanningen til og med studieåret 2018-2019.

Publisert 6. apr. 2016 17:12

Sten Ludvigsen har nå startet arbeidet som «Editor-In-Chief» for tidsskriftet ‘International Journal of Computer Supported Collaborative Learing (CSCL)

Publisert 4. apr. 2016 15:06

Arven fra kolonitiden gjør at millioner av afrikanske barn får undervisningen sin på engelsk og fransk. Mange får med seg lite fordi de rett og slett ikke skjønner hva læreren sier.

Publisert 31. mars 2016 15:07

Hun flyttet til Norge med en doktorgrad fra University of California, Berkeley i bagasjen, og har jobbet ved Universitetet i Oslo siden 1984. Etter flere år som leder av Naturfagsenteret er Doris Jorde nå tilbake som professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 21. mars 2016 14:15

Forskergruppen DSL+ ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet var med på å markere Verdensdagen for Down syndrom gjennom deltagelse i samfunnsmagasinet Ekko på NRK P2. 

Publisert 16. mars 2016 13:33

Det er nå klart at søknaden om et Senter for fremragende forskning (SFF) under Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er videre til neste trinn i Forskningsrådets søknadsprosess. ”Quality in Teaching” ledes av professor Kirsti Klette.