Forskere i kappestrid på UV

Hva har Jackson five og 3D-printere med forskning og utdanning å gjøre? Å formidle eget fag og forskning på kun fire minutter var utfordringen åtte forskere fra Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV) fikk under UV-dagen på Helga Engs hus.

Konfereansier og forskere på podiet med pokaler.

Åtte forskere lot seg utfordre til å formidle egen forskning på fire minutter. Foto: Shane Colvin

Forskningsdekan og dagens konferansier Helge Ivar Strømsø åpnet med å påpeke forskerens store utfordring – det å uttrykke seg med få ord. Men arrangementet UV-forsker Grand Prix klarte tydeligvis å inspirere dem til å finne gode bilder og metaforer for å sammenfatte et helt forskningsprosjekt innenfor den utrolig korte tidsrammen – noe de alle klarte med glans! Jackson Five fikk f.eks. æren av å avslutte Linda Larsens (ISP) innlegg om små barns leseutvikling med sitatet «ABC is (not) as easy as 123».

 – Jeg trodde kanskje jeg skulle finne retning for masteroppgaven min, sa Merima Cengic, som er student på masterprogrammet Kunnskap, utdanning og læring (KUL),  –  men alt virker jo like interessant. Jeg trodde forskning var litt tørt, men det var det jo ikke!

Det var en god øvelse i å fortelle en kort og overbevisende historie, sier Hans Christian Arnseth, dagens publikumsfavoritt. Foto: Shane Colvin

UV-forsker Grand Prix er et av arrangementene den første uka av høstsemesteret som skal inspirere nye og gamle studenter, og kanskje vekke en forskerspire eller to. Det er tredje året UV inviterer forskere til kappestrid på denne måten, og publikumstallet øker år for år.   

 – Målet er å avmystifisere og vekke studentenes interesse for forskning, sier UVs Tatsiana Komissarova, som håper noen av dem blir inspirert til å finne tema for bachelor- eller masteroppgave.

Rungende applaus og heder og ære ble samtlige forskere til del, men det var Hans Christian Arnseth (IPED) som ble kåret til publikumsfavoritt. Han brukte sine tilmålte minutter til å snakke om hva vi skal leve av når oljen tar slutt, og hvordan skolen kan skape morsommere og mer kreativ læring gjennom digitale skaperverksteder.  

  – Det er en nyttig øvelse fordi det tvinger deg til å være kort og presis, sa Arnseth etter at det hele var over. - Det gjør det også mye tydeligere at du må tilpasse det du sier til et variert publikum.

Av Trine Smestad
Publisert 16. aug. 2017 15:43 - Sist endret 16. aug. 2017 19:49