Kunnskapsparlament: Hvem er lærerutdanneren?

Hvem er lærerutdanneren? ProTed arrangerer Kunnskapsparlament i samarbeid med Kunnskapssenter for utdanning og Utdanningsforbundet. Ian Menter fra University of Oxford holder innledningsforedraget.

Illustrasjonsfoto av fargestifter: colourbox.

Illustrasjonsfoto: colourbox.

Meld deg på her.

Lærerutdanningen har lenge vært utsatt for kritikk. Mens forskere beskriver den som fragmentert, klager studenter, skoleledere og politikere over at utdanningen er for lite relevant for skolens hverdag. Bør det defineres tydeligere hva samfunnet forventer av de som utdanner lærere og hvilke kompetanser de skal ha? Er det et problem for profesjonen at mange av de som utdanner lærere ikke oppfatter seg som lærerutdannere – eller kan dette nettopp være en styrke?

Program

09:00-09:15 Registrering

09:15-09:45 Velkommen
Sølvi Lillejord (Kunnskapssenter for utdanning), Doris Jorde og Siw Skrøvset (ProTed) og Steffen Handal (Utdanningsforbundet)

09:45-10:30 Keynote - What and where are the critical teacher educators?
Ian Menter (University of Oxford)

10:30-10:45 Spørsmål og kommentarer

10:45-11:00 Pause

Tema I

11:00-12:00 Hvem er lærerutdanneren – sett fra universitetet
Doris Jorde (ProTed -UIO), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (MatNat-UiO), Siw Skrøvset (ProTed-UiT) og Rachel Elise Jakhelln (ProTed-UiT)

12:00-12:15 Spørsmål og kommentarer

12:15-13:00 Lunsj

Tema II

13:00-13:45 Hvem er lærerutdanneren – sett fra praksisfeltet
Jan Tilset Larsen og Ole Henrik Fjørstad (Nidarvoll skole, Trondheim)

13:45-14:00 Hvem er lærerutdanneren - sett fra en profesjonsorganisasjon
Bjørn Christian Nilsen (sentralstyret i Utdanningsforbundet)

14:00-14:15 Hvem er egentlig fremtidens lærerutdannere? - et studentperspektiv
Hedda Eia Vestad (Pedagogstudentene)

14:15-14:30 Pause

14:30-15:15 Spørsmål og kommentarer

15:15-15:30 Oppsummering og veien

Publisert 11. jan. 2017 09:43 - Sist endret 11. mai 2017 10:25