Stipendiat

En pedagog kan jobbe i alle bransjer, mulighetene er mange, sier Sofie Haug Changezi, doktorgradsstipendiat ved Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) og eksternstipendiat ved UV.

Sophie Haug Changezi

- Hva er dine viktigste arbeidsoppgaver? 

Min viktigste arbeidsoppgave som forsker er å gjøre et solid forskningsarbeid og å øke kunnskapen i mitt fagfelt. Som stipendiat er jeg under utdanning. Derfor er det også en viktig oppgave å opparbeide kunnskap gjennom forskerkurs, feltarbeid, nettverkssamlinger, faglitteratur og lignende, for å kunne skrive en god avhandling.

 

- Hva liker du best med jobben din?

Jeg liker aller best at jeg har en jobb som stadig gir meg utfordringer, og muligheten til å gå i dybden på et tema som jeg virkelig brenner for!

 

- Hvordan er utdanningen din fra UV relevant i denne jobben?

Den har vært svært relevant for den jobben jeg har i dag. Jeg syns jeg har vært heldig som har fått muligheten til å jobbe videre med samme tema som i mastergraden, da også fokuset i doktorgraden er unge flyktninger og utdanning. Kunnskapen jeg har i min akademiske ryggsekk fra både bachelor- og mastergrad bruker jeg til stadighet. Alt fra teorier til hvordan en skal løse praktiske utfordringer ved feltarbeid, tas jevnlig opp av denne sekken.

 

- Hva er ditt beste tips til studenter for å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

Jeg husker at jeg tenkte mye på hva jeg skulle gjøre når jeg ble ferdig utdannet. Mitt inntrykk er at mange pedagogikk-studenter stiller seg spørsmålet; Men… hva skal jeg bli? Mitt tips er å huske på at veien blir til mens man går. Det er klisjé, men det er noe i det. Man finner temaer som man interesserer seg for etterhvert. Man blir oppmerksom på jobbmuligheter man ikke en gang visste at fantes når man begynte studiene. En pedagog kan virkelig jobbe i alle bransjer, mulighetene er mange.

 

- Hva er dine beste minner fra UV- fakultetet?

Mine beste minner fra UV-fakultetet er de gode samtalene med medstudenter, både personlige og akademiske, over sur Blindern-kaffe. Mange heftige og lange diskusjoner i seminar- og kollokviegrupper. Spenningen rundt eksamenstider, med tidlige morgener og sene kvelder på lesesalen – og lettelsen og lykken når det er overstått.

Emneord: Comparative and International Education Master Program
Publisert 19. feb. 2017 21:06 - Sist endret 19. feb. 2017 21:09