Hvordan kan en morfologibasert app bidra til barns ordlæring, og hvilke faktorer henger sammen med barnas læringsutbytte?
Å sikre konsistens i vanskeligheter på tvers av GPA -emner er viktig for å opprettholde tilliten til Norges universitetsopptaksprosess. Studier i utlandet rapporterte imidlertid betydelige forskjeller mellom vanskelighetsgrader, og effektivt straffet kandidater i fag med strengere karaktersystemer. Ved å oppdage vanskeligheter mellom fagene, utforsker dette prosjektet.
Doktorgradsprosjektet tar sikte på å undersøke replikerbarheten og generaliserbarheten av funn i pedagogisk forskning, og nøyaktigheten av delt, analysere, metaanalysere (SAM) tilnærming for å oppsummere bevis på estimerte parametere ved hjelp av data fra komplekse undersøkelser.
I dette prosjektet undersøker vi årsaksmekanismer bak prestasjonsforskjeller mellom ulike elevgrupper og bak uventede gode resultater gitt elevenes bakgrunn ("academic resilience"). I tillegg skal vi også skille mellom effekten av norske skolereformer på utdanningskvalitet og effekten av parallelle utviklinger i samfunnet.