Om prosjektet
I samarbeid med Det medisinske fakultet undersøker CEMO karaktersystemet på medisinstudiet. Prosjektet har som hovedmål å fremme og forbedre eksisterende eksamens- og testpraksis, og til slutt tilby målingsmetoder som også kan gjelde for andre områder i høyere utdanning. Forskningen har et anvendt fokus, men har sitt grunnlag fra pedagogiske malinger.
Bakgrunn
Prosjektet startet i mars 2015 og Haakon Thorbergsen Haakstad ble med i prosjektet som stipendiat i november 2017. Hovedmålet har vært å etablere rutiner for å overvåke - og fremme - kvaliteten på de mest avgjørende eksamenene ved Det medisinske fakultet på Universitetet i Oslo. Vi nærmer oss forskningsspørsmål knyttet til kriterie-referert testing, testutlikning, klassifisering og målepresisjon, og bruk av psykometriske modeller i småskalascenarier.
Delprosjekt
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Det medisinske fakultet og CEMO.
Samarbeid
HELP - Enhet for Helsevitenskapelig Pedagogikk