Inequalities in educational outcomes and the policy implications in Ethiopia (IEOPIE) (ph.d.-prosjekt) (avsluttet)

Prosjektets mål er å skaffe policy-relevant kunnskap om skjevheter i prestasjoner og tilgangen til høyere utdanning i Etiopia. Bilde: Colourbox
Om prosjektet
Regionale ulikheter og kjønnsforskjeller i utdanningsresultater ses i sammenheng med utdannelsesmuligheter og sosioøkonomiske begrensende faktorer. Overgangen gjennom ulike stadier av høyere utdanning i Etiopia (dvs. videregående skole, forberedende program, universitet) studeres med særlig vekt på virkningen av kvotering på innskrivnings- og opptakskravmønstre. Kvotering er politiske tiltak hvis hensikt er å øke tilgangen for underrepresenterte befolkningsgrupper og skape likere muligheter i høyere utdanning. Hovedspørsmålene dreier seg om eksisterende skjevheters størrelse og type, og effektiviteten av kvotering med hensyn til å skape eller etablere like muligheter.
Finansiering
Prosjektet finansieres av kvotesystemet og CEMO.
Samarbeid
Ethiopian Ministry of education (ekstern lenke)
Ethiopian National Educational Assessment and Examination Agency (ekstern lenke)
Les mer om prosjektet på de engelske sidene.