CEMO-forskere på liste over de som publiserer mest i Norge

Professor Ronny Scherer og senterleder Sigrid Blömeke ved CEMO er på listen over de 500 forskerne som har publisert mest i perioden 2017-2020.

Illustrasjonsbilde fra Colourbox.

Illustrasjon: Colourbox.

Saken ble først omtalt i Forskerforum

Rett før jul publiserte Forskerforum en liste over de 500 forskerne i Norge som har publisert mest i perioden 2017-2020 på tvers av alle fagområder. På denne listen finner vi både Ronny Scherer og Sigrid Blömeke. Ronny Scherer er i tillegg på 4.plass i kategorien samfunnsfag.

Publisering er viktig

– Det er flott å få en slik tilbakemelding. Internasjonal publisering av våre forskningsresultater er ein viktig del av jobben vår, og vi jobber mye med å få publisert vår forskning på høyt nivå, i anerkjente tidsskrifter. Det er vanskelig å få gjennomslag med artikler der fordi review-prosessen med minst tre, ofte fire eller til og med fem fagfeller som gir tilbakemelding, er knallhard. Dersom man lykkes, kan man være sikker på at en artikkel virkelig er god og at den blir lest av mange sier senterleder ved CEMO Sigrid Blömeke.

Hva er publiseringspoeng?

Når en forsker publiserer forskningen sin i anerkjente tidsskrifter godkjent av det norske Universitets- og høgskolerådet gir det publiseringspoeng til institusjonen forskeren jobber ved. Publisering i et såkalt nivå 1-tidsskrift gir ett publiseringspoeng, mens publisering i nivå 2-tidsskrifter, de 20% beste på et fagområde, gir tre publiseringspoeng. Disse poengene omregnes i kroner som igjen fører til at institusjonen får penger fra staten.

Flere UV-forskere med

I tillegg til Ronny Scherer og Sigrid Blömeke er også tre andre forskere fra det Utdanningsvitenskapelige fakultet med på listen. Dette er Bjørn Stensaker, Ivar Bråten og Arne Ola Lervåg. – Det er et meget hyggelig selskap å være med i, forteller Sigrid Blömeke.

Publisert 7. jan. 2022 09:09 - Sist endra 9. aug. 2023 14:25