Isa Steinmann

Bilde av Isa Steinmann
English version of this page
Telefon +47 22844485
Rom 328
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Hus C plan 1 0373 Oslo
Postadresse Postboks 1161 Blindern 0318 Oslo

Akademiske interesser

Isa Steinmann er postdoktor ved Centre for Educational Measurement på Universitetet i Oslo og ved Center for Research on Education and School Development (IFS) på TU Dortmund University i Tyskland. I forskningen sin bruker hun vanligvis data fra internasjonale storskala undersøkelser for sekundæranalyse for å finne ut hvordan utdanningssystemer og skoler påvirker elevenes prestasjoner og utdanningsforskjeller. På dette feltet liker hun å bruke metoder som tar sikte på kausal slutning fra observasjonsdata. En annen del av forskningen hennes undersøker hvordan egenskapene til de internasjonale storskalavurderingene påvirker resultatene deres og samhandler med svarerne.

Hennes fullstendige CV er tilgjengelig her.

Undervisning

Bakgrunn

Isa Steinmann har en B.Sc. og M.Sc. i psykologi fra University of Münster og en doktorgrad i pedagogikk fra TU Dortmund University i Tyskland. Hun har jobbet som forsker ved TU Dortmund University og Universitetet i Oslo, og har fungert som International Quality Observer for International Civic and Citizenship Study (ICCS) på vegne av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Hun ko-koordinerer European Training Network OCCAM (http://www.etn-occam.eu).

Sentrale stipender, forskningsmidler og priser

  • 2019 Rudolf Chaudoire-Preis [Rudolf Chaudoire Pris] fra TU Dortmund University, Tyskland
  • Siden 10/2019 Postdoktorstipend ved internasjonal College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER)
  • 08/2019 – 03/2020 Gustafsson & Skrondal Visiting Scholarship fra CEMO, Universitetet i Oslo
  • 2018 – 2022 Assistanse ved anskaffelse av midler European Training Network OCCAM (www.etn-occam.eu) i Horizon 2020 Marie Skłodowska-Curie Framework
  • 04/2016 – 02/2019 Doktorgradsstipend fra Studienstiftung des deutschen Volkes [studierstiftelse for det tyske folket]

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Strello, Andrés; Strietholt, Rolf & Steinmann, Isa (2021). The Effect of Between-school Tracking on School Segregation: International Evidence on Socioeconomic and Gender Segregation.
  • Steinmann, Isa & Olsen, Rolf Vegar (2021). Equality of school effectiveness in the Nordic countries.
  • Steinmann, Isa (2021). No, I don’t think I am no good at all! Double negation troubles in mixed-worded questionnaires.
  • Steinmann, Isa & Rutkowski, Leslie (2021). The Link between Gender Gaps in Secondary School Enrollment and Achievement.
  • Steinmann, Isa; Braeken, Johan & Strietholt, Rolf (2021). Identifying Inconsistent Respondents to Mixed-Worded Scales in Large-Scale Assessments.
  • Gladushyna, Olesya; Strietholt, Rolf & Steinmann, Isa (2021). Educational Gap Among Fourth Graders: Subject-Specific Strength and Weaknesses by Country, Gender, and Language Background.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 5. okt. 2020 08:14 - Sist endret 13. des. 2021 14:04