Aktuelle forskningssaker - Side 10

Publisert 8. des. 2011 10:22

Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Den nye boken Exploring Digital Design: Multi-Disciplinary Design Practices undersøker hvordan humanistiske perspektiver er fruktbare i utvikling av samarbeidsteknologier og i designprosesser som involverer brukere.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Trådløse nettverk spiller hovedrollen i kortfilmen “Immaterials: Light painting WiFi”. Filmen synliggjør de trådløse nettverk og utforsker hvordan de forholder seg til byen. Kort tid etter lanseringen har filmen blitt vist flere hundre tusen ganger på internett.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hvordan kan webbasert 3D-teknologi brukes når museer og skoler skal samarbeide om å lære skolelever naturfag? Dette er tema for MIRACLE, et omfattende forskningsprosjekt som startet opp 1. oktober.

Publisert 21. okt. 2011 09:04

Uro i skolen er en av de mest utbredte pedagogiske problemene vi har i dagens skole.  Hvilken type uro snakker vi om og hvordan kommer denne uroen til uttrykk? Hvilke sammenhenger inngår den i og er uro nødvendigvis forstyrrende for læring?

Publisert 4. okt. 2011 09:42

Mange klasseromsforskere studerer klassen ved deltakende observasjon. Ved å kun være tilstede og notere der og da kan forskerne gå glipp av viktig informasjon dersom mange ting skjer samtidig. Deltagende observasjon har også være debatert som metode fordi det er uklart hvilken påvirkning det kan ha på klassen at forskere er fysisk tilstede i rommet og dermed minner elevene på at de blir observert. Når videoutstyr blir stadig mindre og kvaliteten på lyd og bilde blir bedre, kan forskere studere klasserom, elevaktivitet og undervisning på helt nye måter.