Aktuelle forskningssaker - Side 14

Publisert 22. feb. 2011 15:52

Delrapporten Underveis, men i svært ulikt tempo (udir.no) fra FIRE-prosjektet viser at det er store variasjoner i hvor langt skolene har kommet med arbeidet med innføring av Kunnskapsløtet. Forskjellene kan knyttes både til rektors ledelse og til manglende utvikling av en felles forståelse av reformen. Delrapporten bygger på en undersøkelse gjort høsten 2010. Det er de samme ti skolene som ble undersøkt i 2007 i forbindelse med delrapport 2 Kunnskapsløftet – tung bør å bære? (udir.no).

Publisert 21. des. 2010 08:10

Livslang læring er et uttrykk som hyppig blir brukt. I sin videste forstand viser det til læring i alle livets situasjoner. I arbeidslivet er det  i så måte verd å spørre seg om hvor reelt det er å snakke om ”arbeidslivslang læring”. Det nylig avsluttede pilot-prosjektet ”Follow-up of the Copenhagen process: Research into forms of individual career development and continuing vocational training (CVT)” har sett nærmere på dette.

Publisert 10. nov. 2010 14:00

– Det å benytte seg av sosiale medier i undervisningen kan være én vei å gå i arbeidet med å skape nye og mer engasjerende læringsarenaer for skoletrøtt ungdom. Elevene får brukt seg selv som lærende på nye og utfordrende måter.

Publisert 10. nov. 2010 10:29

Hva er årsaken til lesevansker? Sviktende arbeidsminne eller problemer med lydene i språket? I hvilken grad har prestasjoner på minnetester sammenheng med språkferdigheter? Dette var utgangspunktet for en studie gjennomført av postdoktor Monica Melby-Lervåg og professor Charles Hulme.

Publisert 6. okt. 2010 13:12

Debatten rundt opplæring av døve har gjennom historien vært preget av ulike visjoner om hvordan man på beste måte kan undervise døve elever. Dette har ført til mye teoretisk metodestrid. Førsteamanuensis Odd-Inge Schrøder ved ISP har benyttet forskningsterminen sin til å se nærmere på bladet Journal for døve i perioden 1890-1894. I denne artikkelen forteller han om sitt arbeid.