Aktuelle forskningssaker - Side 2

Skjerm på bærbar datamaskin som strømmer barneombud Inga Bejer Engh på talestolen.
Publisert 6. okt. 2021 09:01

God spesialundervisning og tilrettelegging skal sikre grunnleggende menneskerettigheter, presiserte Barneombudet i sin tale under åpningen av Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). – Vi må ha systemer som gjør at barn blir sett tidlig og får et spesialpedagogisk tilbud av god kvalitet, uten at mor eller far trenger å ringe rektor.

Forskar Marte Blikstad-Balas (t.v) og mor Øyunn Syrstad Høydal. Foto
Publisert 8. sep. 2021 13:38

Stor variasjon og dårlegare opplæring blei resultatet. – Ved neste lockdown må lærarane ha retningslinjer på kva ein vanleg skuledag heime skal innebere, seier forskar Marte Blikstad-Balas og får støtte av heimeskulemor Øyunn Syrstad Høydal.

Hege Kaarseth og Bjørn Samset. Foto.
Publisert 15. juni 2021 09:38

Norske ungdomsskoleelever gjør det dårligere i naturfag nå enn tidligere, også sammenlignet med våre nordiske naboland. Mange ingeniører har bidratt til store fremskritt i samfunnet. Trenger vi andre å lære naturfag, er det egentlig så viktig?

Elever med robot i klasserommet. Illustrasjonsfoto.
Publisert 25. mai 2021 18:12

Nå som dataprogrammering er på full fart inn i norsk skole, må vi holde tunga rett i munnen for hvordan vi gjør det, sier forsker. Det må ikke bli for komplisert, og måten programmeringen bakes inn i skolefagene på må gi mening for elevene.

Illustrasjonsbilde fra et klasserom av bøker, fargeblyanter og et eple
Publisert 23. mars 2021 09:07

Til tross for skiftende restriksjoner som følge av covid-19 og lettelser av disse er vi i gang med innsamling av data til delprosjekt 3.2 – spørreundersøkelsen til elever og lærere i 9. trinn.