Aktuelle forskningssaker - Side 6

Publisert 9. des. 2014 09:54

Flere forskningsprosjekter på Utdanningsvitenskapelig fakultet har brukt video, og det på stadig på nye og innovative måter. En av de nye måtene å bruke video på, har vært å bruke små actionkameraer (fra for eksempel GoPro) til å få et innblikk i elevers skolehverdag.

Publisert 20. nov. 2014 10:49

Norske elever har gode digitale ferdigheter sammenlignet med elever i andre land. Det viser resultater fra den første internasjonale undersøkelsen på dette feltet.

Publisert 17. nov. 2014 09:08

Ansatte i skolen kvier seg for å ta kontakt med barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Dette skyldes både tidligere negative erfaringer med barnevernet og manglende kunnskap. Det viser en ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 7. nov. 2014 10:57

Jenter velger fransk og spansk, og guttene velger tysk. Begge grupper er imidlertid opptatt av språkets nytteverdi. Det viser ny studie fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskningved Universitetet i Oslo.

Publisert 15. okt. 2014 13:38

Barnehage og skole må ta et større ansvar for språkutviklingen til minoritetsspråklige barn og elever. Det mener Jannicke Karlsen, som nylig har avsluttet en doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.

Publisert 16. mai 2014 17:01

Lotteritilsynet har anbefalt Kulturdepartementet å tillate poker i Norge. I moderne poker stilles det store krav til kunnskap og ferdigheter, noe som gjør spillet pedagogisk interessant.

Publisert 5. mai 2014 12:54

Ny forskning viser at personer med språkvansker kan lære seg en ny grammatikk på bare få minutter. Hemmeligheten ligger i å utsette dem for stor språklig variasjon. Det motsatte av hva som gjøres i dag.

Publisert 3. feb. 2014 17:13

Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring.  Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?

Publisert 14. jan. 2014 10:59

Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.

Publisert 2. jan. 2014 10:49

Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 16. okt. 2013 13:41

Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.

Publisert 11. okt. 2013 14:14

Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.