Aktuelle forskningssaker - Side 7

Publisert 23. sep. 2013 11:49

Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.

Publisert 28. juni 2013 14:32

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 28. juni 2013 08:35

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Publisert 26. juni 2013 14:15

Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.

Publisert 10. apr. 2013 12:34

Elever som bruker nettleksikonet Wikipedia i skolesammenheng, vet at informasjonen kan være feil eller mangelfull. Dette stopper imidlertid ikke elevenes bruk. Derimot gjør frykten for kritikk fra læreren at elever unngår å bruke Wikipedia.

Publisert 3. apr. 2013 15:24

- Politikerne går ikke langt nok i å velge retning for norsk skole. Resultatet er uklar styring og et vedvarende høyt frafall fra videregående opplæring, mener forskerne Berit Karseth og Jorunn Møller ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 3. mars 2013 18:44

Nesten hver tredje nyutdannede lærer som ble ansatt i perioden fra 2006 til 2011 forsvant fra yrket. Det er først og fremst misnøye med arbeidsmiljø og ledelse som gjør at nye lærere vurderer å forlate yrket. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.