
Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette.
Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette.
For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.
21.mars er Verdensdagen for Down syndrom. Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.
En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.
Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?
En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring.
Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.
For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.
For første gang skårer norske elever over gjennomsnittet i OECD i både lesing, matematikk og naturfag i PISA. Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen er nå lagt frem.
Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.
Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen, sier forskeren.
Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.
Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.
– Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt.
Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.
Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.
– Lærerstudenter synes det er vanskelig å vite hvordan de skal legge undervisningen til rette for elever som presterer høyt og har høyt læringspotensial, sier førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik.
Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.
Forskerskolen NATED har hatt stor betydning for utviklingen av utdanningsforskning de siste åtte årene.
– Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad.
Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren.
Teaterregissør Kjersti Horn forstår at mange funksjonshemmede velger å ikke delta i samfunnsdebatten.
Samarbeidet om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene.
Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg.
De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk.