Aktuelle forskningssaker - Side 8

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 3. mars 2013 18:44

Nesten hver tredje nyutdannede lærer som ble ansatt i perioden fra 2006 til 2011 forsvant fra yrket. Det er først og fremst misnøye med arbeidsmiljø og ledelse som gjør at nye lærere vurderer å forlate yrket. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.  

Publisert 11. feb. 2013 13:12

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle nye kartleggingsprøver i regning for småskolens 1., 2. og 3. trinn.

Publisert 7. feb. 2013 08:21

Tusener av barn og unge i Uganda sliter med traumer etter mange års krig. De er fratatt både barndom og muligheter til å gå på skole. En ny undersøkelse gir likevel håp om at mange av dem kan lykkes med å fullføre grunnleggende skolegang.

Publisert 13. des. 2012 10:44

Skoleledere som ikke lar seg sinke av byråkratiske kjøreregler lykkes i sitt arbeid mot mobbing. Det viser en ny studie fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 11. des. 2012 10:04

Etter flere år med nedadgående resultater, viser den internasjonale undersøkelsen TIMSS 2011 at norske barns realfagskunnskap nå er på vei oppover. I Sverige og Finland er utviklingen negativ.

Publisert 30. nov. 2012 16:01

99% av befolkningen i Tanzania snakker Kiswahil, men det er engelsk som er undervisningsspråket både i videregående opplæring og høyere utdanning.

Publisert 19. nov. 2012 08:34

Spesialpedagoger jobber daglig med å nå fram til de som strever i barnehagen og i skolen. Mentaliseringstradisjonen åpner nye muligheter i arbeidet med utsatte barn og unge.

Publisert 16. nov. 2012 13:01

– Skal skolen lykkes i sine ambisjoner om å tilby et inkluderende læringsmiljø, må vi være villige til å ta omveier for enkeltmenneskene, mener Mirjam Harkestad Olsen.

Publisert 30. okt. 2012 12:30

Nye forskningsresultater fra ICCS-studien (International Civic and Citizenship Study)  ble lagt fram et nordisk demokratiseminar i Oslo i oktober. Denne gang var fokuset likheter og forskjeller mellom Danmark Finland, Norge og Sverige – særlig med tanke på nytte for lærerutdanningen. Fra Norge og ILS ble resultater fra områdene resonnementsferdigheter og engasjement presentert og problematisert.

Publisert 29. okt. 2012 15:13

Mange adoptivbarn har en tøff start på livet. Når de kommer til Norge, ligger en del av dem etter ikke-adopterte barn i utvikling. Men gradvis tar adoptivbarna igjen forspranget.

Publisert 18. okt. 2012 14:15

I boka «22. juli. Forstå – forklare – forebygge» forklares terrorhandlingen på Utøya i 12 bidrag fra ulike kunnskapsmiljøer. – Et bredt faglig perspektiv er nødvendig for å forstå 22. juli. Og akademia bør spille en viktig rolle i etterkant av terroren, mener redaktør Svein Østerud.