Aktuelle forskningssaker - Side 9

Publisert 14. aug. 2012 11:24

Monica Melby-Lervåg (ISP) og Arne Lervåg (PFI) har mottatt den prestisjefulle «The UKLA/ Wiley-Blackwell Research in Literacy Education Award» for beste publikasjon i britiske Journal of Research in Reading.

Publisert 20. juni 2012 09:25

Marte Blikstad-Balas stiller spørsmål ved hva PC egentlig brukes til i undervisning i en ny artikkel i Nordic Journal of Digital Literacy.

Publisert 15. mai 2012 15:25

Hvordan kan demokratisk medborgerskap innføres og gjennomføres i norsk skole? En ny bok bidrar til debatten om hvordan barn og unge bedre kan inkluderes som aktive medborgere i det norske demokratiet.

Publisert 30. mars 2012 16:22

I en nylig godkjent doktorgradsavhandling ser Louise Mifsud på mobiliteknologiens inntog i klasserommet. Hun konkluderer med at terrenget er komplekst.

Publisert 23. mars 2012 11:19

Skal skolebarna lære kunnskap eller dannelse? Boken Literacy practices in late modernity vil bygge bro i skoledebatten.

Publisert 22. mars 2012 12:08

Resultatene fra TEDS-M 2008 viser nedslående resultater om fagkunnskapene til matematikklærerstudenter i Norge. Universitetet jobber aktivt med å utvikle sine studier for å møte utfordringene som studien påpeker.

Publisert 9. mars 2012 13:22

Postdoktor Monica Melby-Lervåg ved Institutt for spesialpedagogikk har gjennomført en metastudie for å undersøke hvilken rolle arv spiller i utviklingen av dysleksi og lesevansker.

Publisert 13. feb. 2012 13:46

Et hovedproblem for personer med dysleksi er å danne seg representasjoner i hjernen for enkeltlyder i språket. Tidlig og intensivt fokus på arbeid med lyder og lydstrukturer i talespråket i kombinasjon med bokstavopplæring kan derfor være avgjørende for den faglige utviklingen for barn med dysleksi eller som står i fare for å utvikle dysleksi. Dette viser en ny oppsummering av 30 års forskning på feltet.  

Publisert 13. feb. 2012 09:48

Digitale medier kan skape nye former for læring og deltakelse i folks møter med kulturarv. Nytt nordisk nettverk skal utforske hvordan få det til.

Publisert 22. des. 2011 11:20

Med en stadig eldre befolkning vil også stadig flere rammes av et usynlig handikap, hørselshemning.  En ny avhandling viser at et hørselstap har store konsekvenser for den som rammes, men at mye kan løses ved hjelp av god oppfølging.

Publisert 15. des. 2011 15:31

Centre for Professional learning in Teacher education (ProTed) er tildelt status som Senter for fremragende utdanning. Senteret er et samarbeid mellom lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er vertsinstitutt for senteret.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Teknologiutvikling og økende arbeidsdeling fører til at kunnskap blir stadig mer spesialisert. Samtidig stilles det høyere krav til selvregulering og samarbeid. Boken 'Learning Across Sites' utforsker hva dette betyr for læring i utdanning og arbeidsliv.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.