Cand.philol. Kari Anne Rødnes- avhandling for graden ph.d.

Avhandlingens tittel er:

Elevers meningsskaping av norskfaglige tekster i videregående skole.

Sammendrag

Avhandlingen undersøker hvordan elever i videregående skole utvikler forståelse av litterære tekster.Det empiriske materialet som danner grunnlaget for analysene er hentet fra to ulike klasser og består av videoopptak av norsktimene og materiale fra læringsplattformene.Studiene følger elevenes arbeid gjennom gruppesamtaler og elevtekster. Analysene tar utgangspunkt i Interaksjonsanalytisk metode, og fokus rettes mot det meningsskapende arbeidet i situasjonen; hvordan elevene benytter hverandres innspill, selve tekstgrunnlaget,faglige kilder og egne erfaringer i arbeidet med å forstå teksten. Avhandlingen legger til grunn en sosiokulturell, dialogisk forståelse av meningsskaping og læring. Dette innebærer at læring ses som en sosial prosess, og at mening skapes i interaksjon mellom mennesker og gjennom bruk av spesielt språklige ressurser.

Tre delstudier inngår i avhandlingen. I alle studiene undersøkes det hvordan elever i muntlig gruppesamarbeid utvikler forståelse av tekstene de arbeider med. I disse situasjonene blir motet mellom ulike perspektiver viktig for de faglige resonnementene som utvikles. Det dreier seg om moter mellom ulike personlige ståsteder, mellom abstrakte begreper og konkrete eksempler, og mellom det kategoriske og det partikulære.

I to av studiene undersøkes i tillegg elevenes individuelle tekster som skrives i etterkant av gruppesamtalene. Den ene studien viser hvordan ulike oppgaveformuleringer og elevenes ulike orienteringer bidrar til at samtalen domineres av erlaringsbaserte perspektiver, mens tekstene ermer analytisk orientert. På denne måten kommer ulike stemmer fram i de to situasjonene, og det er liten sammenheng mellom kunnskapsinnholdet som utvikles i samtalene og det som presenteres skriftlig. Den andre studien viser hvordan fagspråk kan fungere som redskap for utvidelse av tekstforståelse, og hvordan aktiv bruk av faglige begreper kan bidra til å skape sammenheng mellom muntlige og skriftlige arbeidssituasjoner.

Arbeidet er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

Publisert 4. aug. 2011 16:36 - Sist endret 27. okt. 2011 12:10