Master Solveig Ingebjørg Holens avhandling for graden ph.d.

Avhandlingens tittel er:

Coping in children: Effectiveness of the universal school-program Zippy's Friends. A matched and randomized controlled study.

Hovedmålet med denne studien var å evaluere effekten av det universelle skoleprogrammet Zippys venner i Norge. Studien ble utført ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Helseregion Sør-Øst og Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Programmet ble utviklet for barn på seks til åtte år, og hovedmålet er å bedre barns mestring av stress. Det er i dag liten enighet om hvordan man kan måle og analysere mestring hos små barn. Vi undersøkte derfor først hvordan mestringsstrategier kunne tolkes og analyseres, før vi så på sammenhengene mellom mestringsstrategier og psykisk helse. Deretter evaluerte vi effekten av intervensjonen på et bredt spekter av utfallsvariabler, som mestringsstrategier, psykisk helse, sosialt klima i klassen og faglige ferdigheter. Vi analyserte også om programmet hadde ulik effekt på gutter og jenter og på barn med ulik sosioøkonomisk status (SES). Studien ble gjennomført i andre klasse på grunnskolen. Trettifem skoler (inkludert 91 klasser og 1,483 barn) ble matchet i par og randomisert til kontroll− eller intervensjons gruppe. Mestring (Kidcope) ble vurdert av barn og foreldre, mens psykisk helse (SDQ) ble målt av foreldre og lærere. Skoleferdigheter og klassemiljø (FEESS1-2) ble vurdert av barn og lærere. Analysene ble utført ved hjelp av strukturell ligningsmodellering, kontrollert for den hierarkiske strukturen i dataene. Latent variabel regresjonsanalyse indikerte at både aktive og emosjonelle mestringsstrategier var assosiert med færre psykiske problemer, mens tilbaketrekkende og opposisjonell mestring var assosiert med flere problemer. Evalueringen av programmet indikerte at opposisjonelle mestringsstrategier ble redusert, mens aktive og støtte-søkende mestringsstrategier økte i tiltaksgruppen sammenliknet med kontrollgruppen. I tillegg ble påvirkningen av den totale symptom belastningen på barnas omgivelser redusert. Barnas faglige fungering og det sosiale klimaet i klassen ble også forbedret. Analyser av undergrupper antydet at opposisjonelle mestringsstrategier ble redusert hos jenter og hos barna i gruppen med lav SES, og at aktive og støtte-søkende mestringsstrategier økte hos jenter. Psykiske vanskers innvirkning på omgivelsene ble signifikant redusert hos gutter.

For engelsk sammendrag, les her:

Publisert 15. mai 2012 10:47 - Sist endret 25. mai 2012 09:12