Avhandlingens utgangspunkt er at inngangen til læreryrket innebærer en utvikling av profesjonell identitet som bygger på motivasjonelle forestillinger om læreryrket. Den gryende profesjonelle identiteten formes, bekreftes eller forkastes i møtet med skolehverdagen. I tillegg til å studere motivasjon for læreryrket generelt, har jeg også sett nærmere på lærermotivasjon og utviklingen av profesjonell identitet hos en gruppe unge realfagskandidater som har valgt å prøve ut læreryrket ved å delta i et alternativt lærerutdanningsprogram (Teach First), som gjennomføres i regi av Utdanningsdirektoratet, Universitetet i Oslo og Statoil.
I tidligere tider var innplassering i yrkeslivet i stor grad et spørsmål om tradisjon og klasse. I dagens samfunn er arbeid i større grad et individuelt valg som kan endres flere ganger i løpet av yrkeslivet. Utdanning og yrkeskarrierer kan ses på bakgrunn av generelle samfunnstrender som individualisering, selvrealisering og selvutvikling. Et sentralt tema i avhandlingen er hvordan unge mennesker med flere mulige karriereveier navigerer mellom ulike yrkesvalg. Dette belyses empirisk ved gjennom studier av kandidater i Teach First-programmet.
Prosjektets teoretiske forankring er motivasjonsteori (Expectancy-Value Theory) og teorier om utvikling av profesjonell identitet. Jeg har anvendt en multi-metode-tilnærming for å belyse både kvantitative og kvalitative aspekter ved lærermotivasjon og utvikling av profesjonell identitet.
Tre empiriske studier inngår i avhandlingen. Den første studien er en psykometrisk undersøkelse av et spørreskjema utviklet for å måle lærermotivasjon: The Factors Influencing Teaching (FIT)-Choice Scale. Studien gir støtte til å bruke en oversatt versjon av skalaen for å måle lærermotivasjon i en norsk sammenheng. I den andre studien identifiserer jeg tre ulike motivasjonsprofiler hos Teach First-kandidatene. Profilene tolkes som ulike uttrykk for tidlig læreridentitet. Disse profilene utgjør også en del av datagrunnlaget i den tredje og siste studien. I denne studien følger jeg Teach-First-kandidatene gjennom utdanningsprogrammet. Hensikten med den tredje studien er å undersøke hvordan kandidatenes syn på læreryrket tidlig i programmet utviklet seg gjennom deres erfaringer med å være i læreryrket. Studien gir støtte til ideen om at utvikling av læreridentitet kan skje som en utprøving (identitetslek) i samhandling mellom tidlige forestillinger om yrket og de erfaringene kandidatene får underveis i programmet. Et annet funn i studien er at noen typer tidlig læreridentitet er mer adaptive i møtet med virkeligheten enn andre. I avhandlingen argumenterer jeg for at “identitetslek” er et fruktbart begrep i forklaringen av utvikling av profesjonell identitet hos nyutdannede kandidater med flere muligheter i arbeidslivet.